קבוצת דלק | ניתוח

החברה שמאחורי המהפך של קבוצת דלק הגיעה ללונדון, ולא כולם מרוצים

בשוק התאכזבו מתוצאות ההנפקה של חברת הנפט והגז איתקה ושלחו את מניית החברה האם, קבוצת דלק, לירידה חדה של 9% • עם זאת, מתחילת השנה הכפילה הקבוצה של יצחק תשובה את שווייה בזכות השיפור בעסקי האנרגיה שלה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף
אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

מניית קבוצת דלק  צנחה אמש (רביעי) בכ-9%, לאחר שהחברה הבת איתקה השלימה הנפקה בלונדון ברף התחתון של טווח השווי המבוקש - 2.9 מיליארד דולר - בעוד שהטווח העליון של ההנפקה נקב בשווי של 3.6 מיליארד דולר.

תשובה מנפיק את איתקה בלונדון והחוב של קבוצת דלק צפוי להמשיך ולהצטמצם
דלק התקרבה לקריסה, ואז הקלפים התערבבו לטובת יצחק תשובה | ניתוח

מניית קבוצת דלק כבר התממשה בכ-12% מאז שטיפסה לשיא של יותר משלוש שנים באוגוסט האחרון. עם זאת, גם לאחר מימוש זה, מציגה עדיין המניה תשואה פנטסטית של מעל 100% מתחילת 2022 (החברה נסחרת בשווי של כ-10 מיליארד שקל).

 
  

לתשואה זו אחראיות בעיקר החברות הבנות איתקה וניו־מד  (לשעבר דלק קידוחים), שמציגות בשנה האחרונה תוצאות כספיות חזקות, בזכות הביקוש הגבוה בעולם למוצרי אנרגיה, ומחירי הנפט והגז הגבוהים כתוצאה מכך.

איתקה, הפועלת בתחום החיפוש וההפקה של נפט וגז בים הצפוני (צפונית-מזרחית לחופי סקוטלנד), היא שהייתה כאמור אחראית לחלק ניכר מהתשואה החיובית השנה. עם זאת, עוד קודם לכן היא כמעט והובילה לקריסתה של קבוצת דלק במחצית הראשונה של 2020.

כדי להכיר את הסיפור של איתקה צריך לחזור שבע שנים לאחור. ב-2015 השקיעה קבוצת דלק, בראשות בעל השליטה יצחק תשובה, 66 מיליון דולר ברכישת 20% ממניות איתקה - חברה קנדית שמניותיה נסחרו אז בבורסות לונדון וטורונטו. פחות משנתיים לאחר מכן השלימה קבוצת דלק ב-2017 הצעת רכש מלאה למניות איתקה בהשקעה של 520 מיליון דולר והפכה לבעלת המניות היחידה בה.

מחיקות של 2.8 מיליארד שקל על איתקה

את המהלך הגדול הבא ביצעה איתקה בקיץ 2019, כאשר הסכימה לרכוש את פעילות חברת שברון בים הצפוני, תמורת 1.75 מיליארד דולר. העסקה הושלמה בנובמבר אותה שנה, ובמסגרתה רכשה איתקה עשרה נכסי גז ונפט מפיקים בים הצפוני, ותשתית הולכה ואחסון הכוללת צנרת ואסדות קידוח. בנוסף, חיזקה הרכישה את מעמדה של איתקה כמפעילה (אופרטור) של אסדות קידוח במאגרים שבבעלותה, וזאת במטרה להפוך אותה לחברה משמעותית בים הצפוני.

אלא שחודשים בודדים לאחר מכן, השתנתה התמונה מן הקצה אל הקצה. מגפת הקורונה התפשטה בעולם, סגרים ומגבלות הוטלו במרבית המדינות ומחיר הנפט מהים הצפוני (נפט ברנט) צנח לשפל של כ-20 דולר לחבית - קרוב למחיר עלות הפקתו. כתוצאה מכך נקלעה קבוצת דלק למשבר קשה. היא ביצעה מחיקות של כ-800 מיליון דולר (2.8 מיליארד שקל) על ההשקעה באיתקה בתוך שלושה רבעונים, וסיימה את המחצית הראשונה של 2020 בהפסד של 3.1 מיליארד שקל.

ההון העצמי של קבוצת דלק נחתך ל-1.4 מיליארד שקל בלבד, והיא נאלצה לממש נכסים במהירות ולגייס הון מבעל השליטה ומציבור המשקיעים. כל זאת, במטרה לשמור על שתי ההשקעות העיקריות שלה, איתקה וניו־מד אנרג'י.

לא לקח לה זמן רב להתאושש: עד סוף 2020 חזר מחיר הברנט ל-50 דולר לחבית בהשפעת סימנים ראשונים ליציאה מהמשבר ופיתוח חיסוני הקורונה. בסוף יוני 2021 כבר התקרב מחיר הברנט ל-80 דולר לחבית בעקבות דעיכת המגפה והצלחת מבצעי החיסונים ברחבי העולם.

עליית מחיר הנפט הביאה קפיצת מדרגה ברווחיות

מאמצע פברואר השנה כבר נסחר נפט ברנט ביותר מ-100 דולר לחבית, בעקבות הפלישה לאוקראינה והחרם שהכריזו מדינות אירופה וארה"ב על הנפט הרוסי. עבור איתקה, מדובר בקפיצת מדרגה ברמות הרווחיות, שהובילה גם לביצוע השקעות חדשות, בדמות ארבע עסקאות רכישה שהגדילו את היקפי פעילותה.

את המחצית הראשונה של 2022 סיימה איתקה עם צמיחה של 113% בהכנסות ל-1.36 מיליארד דולר, ועם צמיחה חדה עוד יותר של 139% ב-EBITDAX (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת, הפחתות ואקספלורציה) ל-904 מיליון דולר. הרווח הנקי זינק באותה תקופה פי 13 לסכום גבוה עוד יותר של 1.47 מיליארד דולר, בזכות רווחים הזדמנותיים מרכישת חברות.

במקביל, החלה איתקה להיערך להנפקת מניותיה בבורסה הראשית של לונדון במטרה להפוך לפלטפורמה עצמאית, וזאת לנוכח רצונה של קבוצת דלק למכור חלק ממניותיה כדי להמשיך ולהפחית את חובותיה.

בשבוע שעבר פרסמה איתקה את ספר המכרז, ובו הזמנה להגיש הצעות לרכישת מניות מידיה של קבוצת דלק לפי שווי של 2.9-3.6 מיליארד דולר (2.5-3.1 מיליארד ליש"ט) לאיתקה.

ביום ג' הושלם כאמור המהלך, כאשר קבוצת דלק מכרה 105 מיליון מניות של איתקה (10.4% מההון) במחיר של 250 פני ובתמורה של 304 מיליון דולר. בנוסף, קיבלו החתמים אופציה לרכוש מדלק עוד 15 מיליון מניות של איתקה (0.9% מהחברה) במחיר ההנפקה, שמימושה יגדיל את היקף התמורה ל-345 מיליון דולר.