פז מפצלת את בית הזיקוק באשדוד ומוכרת 15% לקבוצת שפיר; המניה מזנקת ב-9%

העסקה - לפי שווי של כ-1.45 מיליארד שקל (אחרי הכסף) • בית הזיקוק יפרע את מלוא חובותיו לפז שעומדים על כ-1.4 מיליארד שקל באמצעות קבלת מימון חדש מבנקים וגופים מוסדיים

ניר שטרן / צילום: סיון פרג'
ניר שטרן / צילום: סיון פרג'

חברת פז מודיעה על עסקה במסגרתה יוקצו 15% ממניות בית הזיקוק באשדוד לקבוצת שפיר לפי שווי של כ-1.45 מיליארד שקל (אחרי הכסף), בד בבד עם חלוקת מניות בית הזיקוק כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה. במועד השלמת העסקה תבצע פז פיצול של בית הזיקוק מפז ותרשום את בית הזיקוק למסחר בבורסה כך שבעלי המניות של פז יקבלו 80.1% ממניותיו כדיבידנד בעין.

במסגרת העסקה, תזרים שפיר  לבית הזיקוק 247 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות, כך שלאחר ההשקעה תחזיק ב-15% מהון מניות פז בית זיקוק.

בית הזיקוק יפרע את מלוא חובותיו לפז שעומדים על כ-1.4 מיליארד שקל באמצעות קבלת מימון חדש מבנקים וגופים מוסדיים. כך, שלאחר השלמת העסקה והפיצול החוב נטו של פז צפוי לרדת ב-1.0-1.2 מיליארד שקל, מכ-4.2 מיליארד שקל, ל-3-3.2 מיליארד שקל והוצאות המימון ירדו בכ-50-70 מיליון שקל לשנה.

לאחר הפיצול יחזיק הציבור ב-80.1% מהון מניות בית הזיקוק, שפיר תחזיק ב-15% ובידי פז  יוותרו 4.9%.

בתגובה לדיווח, מניית פז מזנקת בכ-9% במחזור ענק בבורסה.

במסגרת העסקה ניתנות לשפיר אופציות לחמש שנים להזרמת הון לתוך בית הזיקוק והגדלת שיעור החזקתם עד ל-65%. העסקה כפופה לאישורים הרגולטוריים ולתנאים המתלים.

במסגרת הסכם שיתוף הפעולה המסחרי בין בית הזיקוק לפז נחתם בין השתיים הסכם דלקים ותזקיקים, על פיו, ממועד הפיצול ועד סוף שנת 2025, תמשיך פז לרכוש את מרבית תצרוכת הדלקים שלה מבית הזיקוק ותשמר את המחירים הנוכחיים.

לאחר השלמת העסקה פז תמשיך לפעול בהתאם לתוכנית האסטרטגית שלה להתמקדות בעסקי הליבה שלה, קרי קמעונאות בענף האנרגיה (דלק, גז, חשמל), וקמעונאות בענף המזון והנוחות.

לדברי פז, הפיצול והעסקה יעניקו לה יתרונות פיננסיים, ובראשם, קבלת המימון שסיפקה לבית הזיקוק בסכום של כ-1.4 מיליארד שקל, הקטנה משמעותית של צרכי המזומן וההון החוזר העתידיים שלה, הקטנת החוב וחסכון משמעותי בהוצאות מימון בתקופה של ריביות עולות, שיפור התשואה על ההון, וצמצום התנודתיות ואי הוודאות בתוצאות פז והקלה על ניתוח החברה בידי המשקיעים.

לדברי פז, ביום שאחרי, היא תפעל בעולמות עסקיים יציבים ותזרימים בעלי פוטנציאל צמיחה שיוכלו לשרת מדיניות דיבידנד עקבית. "ההפרדה תאפשר לבעלי המניות לנהל את השקעותיהם בקבוצה באופן מיטבי בין שני סוגי הפעילות השונים, ותסיר את מגבלות ההשקעה במניות פז החלה כתוצאה מהחזקתה בבית הזיקוק לפי צו האינטרסים והיתר השליטה", מסרה הנהלת פז.

עוד מציינת פז, כי היתרונות לבית הזיקוק מהעסקה, הם בראש ובראשונה כניסה של קבוצת שפיר להשקעה, אשר מהווה הבעת אמון משמעותית בפעילות בית הזיקוק, בשווי נכסיו ובפוטנציאל העסקי שלו לרבות בתחומים חדשים.

יתרונות נוספים לבית הזיקוק כוללים את חיזוק מבנה ההון של בית הזיקוק ערב הפיצול עם הזרמת מזומן של 247 מיליון שקל, הנהלת בית הזיקוק תתמקד בפיתוח עסקיה ללא מגבלות הנובעות משיקולי הקצאת משאבים קבוצתית, הפיכת בית הזיקוק לחברה ציבורית צפויה להגביר את השקיפות ולשפר את יכולת המשקיעים לנתח ולחזות תוצאות, פוטנציאל תוספת הכנסה שנתית לטווח ארוך מהשכרת שטחים שמעולם לא נעשה בהם שימוש בבית הזיקוק, וכן שיפור בתוצאות בית הזיקוק בעקבות הסכם הדלקים והסכם השכירות.

ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת פז: "מהלך זה הוא עוד צעד משמעותי במימוש התוכנית האסטרטגית של קבוצת פז, שלאחריו יקבלו המשקיעים שתי חברות חזקות וממוקדות כל אחת בליבת עשייתה. פז תהפוך לחברה ממוקדת, עם רווחיות יציבה ומבנה מאזן יעיל , ללא השפעת התנודתיות ברווחיות של בית הזיקוק. בית הזיקוק ישלים את הפיכתו לספק אנרגיה עצמאי שיוכל לממש את הפוטנציאל הטמון בנכסיו העסקיים".

הראל לוקר, יו"ר קבוצת פז: "פז עוברת מהפך בשנים האחרונות תוך מיקוד עסקיה בענפים בהם יש לה יתרונות תחרותיים ויציאה מענף הזיקוק שהינו תנודתי ביותר ומגביר את חשיפתה לעולם הדלקים הפוסיליים. לפז יש חזון ותוכנית אסטרטגית ברורים לעשור הקרוב ואנו מממשים אותם בקפדנות בכדי שפז תהיה חברה חזקה, יציבה וצומחת גם לאחר השינויים אותם יעבור עולם האנרגיה בשנים הבאות".