האם בכהונת לפיד היו יותר פיגועי ירי מבכל שנות נתניהו?

האם בכהונת לפיד היו יותר פיגועי ירי מב־12 שנות נתניהו? רחוק מכך • המשרוקית של גלובס

ח"כ שמחה רוטמן, הציונות הדתית (ישראל הבוקר, עכשיו 14, 20.10.22) / צילום: יונתן בלום
ח"כ שמחה רוטמן, הציונות הדתית (ישראל הבוקר, עכשיו 14, 20.10.22) / צילום: יונתן בלום

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

האתגר הביטחוני נוכח מאוד בישראל, במיוחד בחודשים האחרונים כשהתסיסה בגדה המערבית מתחזקת. האם הממשלה המסתמנת תוכל להתמודד עם המשימה טוב יותר מהממשלה היוצאת? לפני הבחירות לח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) לא הייתה התלבטות, והוא הציע לעכשיו 14 השוואה מספרית: "לא לתפוס אותי במספר, יכול להיות שההבדל הוא לא מאוד גדול, אבל בארבעת החודשים האחרונים מאז שלפיד ראש ממשלה, היו יותר פיגועי ירי מאשר בכל שנות נתניהו. מעניין אם מישהו יעשה בדיקת עובדות על זה, ואם אני אטעה אני אתנצל". והדגיש: "בחישוב גס, היו יותר פיגועי ירי ביו"ש מאשר כל תקופת נתניהו… כולל 2015 כשהיו פה אירועים לא נעימים בכלל".

האם יש קונצנזוס בשמאל על הצורך לבטל את העברה של מרמה והפרת אמונים 
האם החרדים משלמים מסים באופן יחסי כמו הממוצע באוכלוסייה?
 
החלטנו לקבל את הזמנתו של רוטמן לבדוק אותו, וכעת משפורסמו הנתונים לחודש אוקטובר, הרביעי בכהונת לפיד, באפשרותנו לפרסם את הממצאים. השב"כ מפרסם מדי חודש נתונים על אירועי ביטחון, החל ממספר הפיגועים שסוכלו דרך מספר הפיגועים שיצאו לפועל וכלה בקורבנות שכל פיגוע כזה גבה. בגלל שרוטמן התייחס במפורש לאירועי ירי ביהודה ושומרון, התייחסנו לקטגוריה "פיגועי ירי באזור יהודה ושומרון וירושלים", למרות שהתייחסות לגזרות אחרות ולפיגועים מסוגים אחרים נחוצים למתן תמונה ביטחונית מלאה.

מה אומרים המספרים? יאיר לפיד נכנס לתפקידו ב־1 ביולי 2022. מאז ועד ל־31 באוקטובר אירעו 118 פיגועי ירי: 14 ביולי, 23 באוגוסט, 34 בספטמבר ו־46 באוקטובר. את זה צריך להשוות לתקופת נתניהו. בנימין נתניהו חזר לראשות הממשלה ב־31 במרץ 2009 וסיים ב־13 ביוני 2021. בתקופה זו אירעו בין 410 ל־475 פיגועי ירי. למה הטווח? ראשית, ב־2009 הפילוח לא היה חודשי אלא שנתי, ונתניהו לא כיהן בכל 2009. שנית, ב־2011 ו־2012 השב"כ לא הפריד אירועי ירי מהשלכת רימונים ומטענים, אלא שם את כולם תחת ההגדרה "אמל"ח חם". מחישוב שלנו, בהתבסס על סטטיסטיקות של שנים אחרות, נראה שהיו כ־450 פיגועי ירי במשך כל שנות נתניהו. ואולם, גם אם ניקח את הרף התחתון, 410, זה לא קרוב ל־118 האירועים בארבעת חודשי לפיד.

פנינו לרוטמן כדי לקבל הסבר, והוא טען שהוא התכוון רק לממשלה ה־34 (למרות שבערוץ 14 הדגיש את כל שנות נתניהו), ורק בשנים 2015־2019, בלי שנת המעבר שיצר המשבר הפוליטי. בתקופה זו אירעו 194 פיגועי ירי, עדיין משמעותית יותר מבתקופת לפיד.

מח"כ רוטמן נמסר: "כפי שאמרתי, בארבעת חודשי לפיד הייתה עליה אדירה באירועי הטרור. 470 אירועי ירי בכל התקופה הם ממוצע של 3.26 אירועי ירי לחודש. מה שאומר שהממוצע של 4 חודשי לפיד גבוה ב-900% מהממוצע של ממשלות נתניהו. גם אם לוקחים את הקדנציה האחרונה של ממשלת הימין, כולל התקופה הקשה של סוף 2015, מדובר על זינוק של 500%. אין ספק שמצב הביטחון היתדרדר פלאים, וזו תהיה משימת העל של הממשלה החדשה שתקום לטפל בנושא ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל". למרות ההבטחה, התנצלות לא נשמעה.

בשורה התחתונה: דברי רוטמן לא נכונים. בארבעת חודשי לפיד היו 118 פיגועי ירי ביהודה ושומרון, לעומת כ־450 פיגועים תחת נתניהו מאז שחזר לתפקיד ב־2009.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: שמחה רוטמן

מפלגה: הציונות הדתית

תאריך: 20.10

ציטוט: "בארבעת החודשים האחרונים מאז שלפיד ראש ממשלה, היו יותר פיגועי ירי מאשר בכל שנות נתניהו"

ציון: לא נכון

חבר הכנסת שמחה רוטמן התראיין ב-20.10 לתכנית ישראל הבוקר בערוץ 14 והתלונן על המצב הביטחוני בשטחים. "בארבעת החודשים האחרונים היו יותר פיגועי ירי - לדעתי, לא לתפוס אותי במספר, יכול להיות שההבדל הוא לא מאוד גדול - אבל בארבעת החודשים האחרונים מאז שלפיד ראש ממשלה, היו יותר פיגועי ירי מאשר בכל שנות נתניהו. מעניין אם מישהו יעשה בדיקת עובדות על זה, ואם אני אטעה אני אתנצל. אם לא יותר אז מספר מאוד דומה. בראש לי, בחישוב שאני עושה, בחישוב גס, היו יותר פיגועי ירי ביהודה ושומרון מאשר כל תקופת נתניהו all together, כולל 2015 כשהיו פה אירועים לא נעימים בכלל".

באתר השב"כ מתפרסמים מדי חודש נתונים על אירועי ביטחון שונים בגזרות השונות. השירות מספק מידע על מספר הפיגועים שסוכלו, מספר הפיגועים שיצאו אל הפועל, היכן, באיזה מתווה, וכמה הרוגים ופצועים כל אירוע ביטחוני גבה. נדגיש שלצורך בדיקה זו, לאור דבריו של רוטמן, השוונו אך ורק את הקטגוריה שהשב"כ מגדיר "פיגועי ירי באזור יהודה ושומרון וירושלים" בשתי תקופות שונות. מספר ההרוגים והפצועים, כמו גם אירועים נוספים כגון ידויי אבנים, הנחת מטענים, הטלת רימונים, זריקת בקבוקי תבערה, שיגור רקטות ועוד, ואף זירות אחרות כמו עזה ולבנון, לא נכללו בבדיקה הזו, על אף שהם עשויים לתרום יותר להבנת התמונה הביטחונית המלאה ולהשוואה בין תפקוד ממשלות שונות.

באשר לפיגועי ירי באיו"ש וירושלים: משנת 2009 (בנימין נתניהו הושבע לראשות הממשלה ב-31.3.2009, אך מכיוון שלא קיימים נתונים חודשיים בתקופה זו לקחנו את המספרים של כלל השנה) ועד שהושבע בישראל ראש ממשלה אחר (יוני 2021), אירעו כ-450 אירועי ירי (לגבי השנים 2011 ו-2012, בניגוד לשנים אחרות, בדוחות השב"כ אין הבחנה בין ירי בנשק קל לבין השלכת רימונים ומטענים, אלא מדווחים 65 אירועים שנרשמו תחת ההגדרה הכוללת "אמל"ח חם". אלא שלפי חלוקה של שנים קודמות ניתן להעריך שכ-60% מאירועים אלו היו פיגועי ירי. כלומר מספר פיגועי הירי סה"כ נע בין 410 ל-475, ובסבירות גבוהה כ-450 פיגועים מסוג זה).

מעניין לציין כי בשנותיו הראשונות של נתניהו מספר פיגועי הירי היה מועט ביותר ואף ירד מעט - 22 ב-2009, 16 ב-2010 - אלא שזו מגמה שהוא בבירור ירש מקודמו אהוד אולמרט: ב-2008 מספר האירועים היה 83, ב-2007 - 333, וב-2006 נרשמו 507 פיגועי ירי.

לפיד החליף את נפתלי בנט כראש ממשלה ב-1.7.2022. מאז ועד מועד הראיון של רוטמן לא עברו ארבעה חודשים, אז חיכינו עד ל-1.11. מדוחות השב"כ עולה כי בתקופה זו אירעו 118 פיגועי ירי באיו"ש וירושלים - 14 ביולי, 23 באוגוסט, 34 בספטמבר ו-46 באוקטובר. כלומר, בעוד שבתקופת נתניהו כראש ממשלה נרשמו כ-450 פיגועים ירי, בתקופת לפיד נרשמו 118 כאלו. בניגוד לדבריו של רוטמן, לא מדובר במספר גבוה יותר או אפילו "מאוד דומה". אמנם מדובר בהשוואה של 12 שנים לעומת ארבעה חודשים, אך זוהי כאמור השוואה שרוטמן עצמו בחר לערוך מיוזמתו, על מנת להדגיש את הנקודה שלו, ואף חזר עליה מספר פעמים.

כשפנינו לרוטמן כדי לקבל את תגובתו, הוא טען בפנינו כי כיוון בדבריו רק לכהונת הממשלה הלפני-אחרונה של נתניהו (הממשלה ה-34), שהחלה ב-2015. זאת על אף שבראיון חזר על המונח "כל שנות נתניהו" ו"כל תקופת נתניהו" ולא עשה את ההבחנה הזו. כשהראינו לו כי משנת 2015 ועד שנתניהו סיים לכהן כראש ממשלה היו 278 פיגועים, כלומר עדיין יותר מבתקופת לפיד, רוטמן טען כי אין לכלול את השנים 2020 ו-2021 אלא להשוות רק לכהונה מלאה של ארבע שנים (2015-2019). זאת, על אף שנתניהו המשיך לכהן כראש ממשלה עד 2021, הן בממשלה נוספת (ה-35, יחד עם בני גנץ) והן כראש ממשלת מעבר, כפי שלפיד כיהן בכל תקופתו בחודשים האחרונים. ובכל זאת, גם בשנים אלו, 2015-2019, אירעו 194 פיגועים, יותר מבתקופת לפיד.

לסיכום, בניגוד לדברי רוטמן, ב"כל תקופת נתניהו" אירעו כ-450 פיגועי ירי. בארבעת החודשים של לפיד כראש ממשלת מעבר אירעו 118 פיגועים כאלה. גם בהשוואת אחרות שרוטמן ערך לאחר האמירה המקורית תקופת נתניהו המקוצרת עוקפת את תקופת לפיד. לכן דבריו לא נכונים.

תגובת רוטמן: "כפי שאמרתי, בארבעת חודשי לפיד הייתה עליה אדירה באירועי הטרור. 470 אירועי ירי בכל התקופה הם ממוצע של 3.26 אירועי ירי לחודש. מה שאומר שהממוצע של 4 חודשי לפיד גבוה ב-900% מהממוצע של ממשלות נתניהו. גם אם לוקחים את הקדנציה האחרונה של ממשלת הימין, כולל התקופה הקשה של סוף 2015, מדובר על זינוק של 500%. אין ספק שמצב הביטחון היתדרדר פלאים, וזו תהיה משימת העל של הממשלה החדשה שתקום לטפל בנושא ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל."