שיעור האבטלה מזנק: האם זה ישפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל?

שוק התעסוקה נמצא במגמת שחיקה כבר חצי שנה, ושיעור האבטלה באוקטובר עמד על 4.3%, שיא של של 11 חודשים • הבנק המרכזי יצטרך לקחת בחשבון את המגמה לקראת החלטת הריבית בשבוע הבא • וגם: כיצד ישפיעו תוצאות הבחירות על התחזיות השנתיות?

לשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה בישראל קפץ לרמתו הגבוהה ביותר בשנה האחרונה ועמד בחודש אוקטובר על 4.3%, לעומת 3.9% בספטמבר - כך עולה מנתונים שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתחילת השבוע. אף שמדובר עדיין ברמת אבטלה נמוכה, שוק התעסוקה בישראל נמצא במגמת שחיקה זוחלת בחצי השנה האחרונה, מאז ששיעור מחוסרי עבודה היה בשפל של 3.1% באפריל.

האם הנתונים משקפים התחלה של משבר או שמא אלה רק תנודות קלות בסטטיסטיקה? חודש אוקטובר מתאפיין בדרך כלל בתנודותיות בגלל חגי תשרי, בהם הפעילות במשק יורדת ופחות אנשים מוגדרים כ"עובדים" לפי הגדרות הלמ"ס. אולם, גם בניכוי עונתיות, שיעור הבלתי מועסקים מכלל כוח העבודה בישראל קפץ בתוך חודש מ־3.8% ל־4.1%.

תוצאות הבחירות יובילו לעדכון התחזיות?

אחת ההערכות היא שהעלאות הריבית של בנק ישראל, לרמה של 2.75% כיום, התחילו להאט את הפעילות הכלכלית באופן שהידק את שוק התעסוקה. גם אם זה לא יכול להסביר באופן מלא את הנתונים, הרי שהבנק המרכזי יצטרך לקחת בחשבון את המגמה בשיעור האבטלה לקראת החלטת הריבית הבאה בעוד שבוע.

 
  

תחזית שפירסמה חטיבת המחקר בבנק ישראל בחודש שעבר צופה האטה של שוק התעסוקה בשנה הבאה. "בנקודת המוצא של התחזית, שוק העבודה הדוק עם שיעור תעסוקה בגילאי העבודה העיקריים גבוה מזה ששרר ערב משבר הקורונה ושיעור אבטלה נמוך מזה ששרר באותה תקופה", כתבו בבנק.

"בטווח התחזית אנו מעריכים כי שוק העבודה יוותר הדוק אך יחזור בהדרגה לרמות שאפיינו אותו טרם משבר הקורונה. בפרט, אנו צופים כי שיעור האבטלה יעלה ל־3.5% בממוצע בשנת 2023". בינתיים, הנתונים האחרונים כבר עוקפים את התחזיות.

ייתכן שבבנק ישראל צריכים לעדכן את התחזיות לאור תוצאות הבחירות והכוונות המוצהרות של הקואליציה הנרקמת להעלות את סבסוד האברכים.

כיום, רק כמחצית מהגברים החרדים עובדים, כשניתן לראות לאורך השנים מתאם מסוים בין התמיכות הממשלתיות בבחורי הישיבות לבין מגמות התעסוקה בחברה החרדית. לא מופרך להניח שגם הפעם תהיה להגדלת התמיכה למימון לימודי התורה תרומה להפחתת המוטיבציה לצאת לשוק העבודה, בקרב החברה החרדית.

הקשיים בהייטק מאטים את המשק

כשברקע ידיעות על פיטורים גלובליים בענקיות כמו פייסבוק וטוויטר, הקשיים בהייטק מתחילים להאט את הקטר של המשק הישראלי. "מרגישים את ניצני המשבר", מתייחס לעליית אחוז האבטלה הכלכלן הראשי של BDO, חן הרצוג.

הרצוג מסביר כי "השפעת ההאטה בהייטק, שהתחילה עוד לפני העלאת הריבית והריבית העצימה אותה, גרמה לחברות ההייטק ללחוץ על הברקס. זה מחלחל גם למעגלים שמספקים שירות להייטק. וכשהייטק מאט גם שאר המשק מאט. אומנם שיעור אבטלה של 4.3% נחשב עדיין לתעסוקה מלאה, אבל יש אינדיקציה שהמשק נכנס לתהליך של התייעלות שלוחץ על כוח האדם בחברות".

לצד אחוזי האבטלה, פרסום הלמ"ס מדווח גם על שיעור התעסוקה מכלל האוכלוסייה. מדד זה ירד באוקטובר ל־60.3%, לעומת 61.2% בספטמבר. כל אחוז אבטלה מייצג קרוב ל־40 אלף איש. המשמעות היא שבתוך חודש נוספו עוד כ־13,600 ישראלים למעגל האבטלה, שהקיף באוקטובר 186,400 איש ואישה.