בקיבוץ במרכז הארץ תמצאו תבשילים חלומיים וצעצועי עץ שאין כמותם

שעות של קסם בקיבוץ עינת: לטייל לאורך שבילים ירוקים בין בונה הצעצועים לרוקמת, ובין הלוחשות לסירים למפליאים בטיפולים • חגית אברון תופרת יום

אוכל עם אבקת פיות ותבליני רגש. התאומות הקוסמות / צילום: שרון אונגר
אוכל עם אבקת פיות ותבליני רגש. התאומות הקוסמות / צילום: שרון אונגר

"לא סלול, לא תמיד מסומן השביל הזה מתחיל כאן" (אהוד בנאי)

ללכת לאיבוד בין שבילי קיבוץ עינת, לבקר את אומן הצעצועים, לטייל בשבילים שהם כמו מוזיאון באוויר הפתוח ולאכול מידיהן הטובות של התאומות הקוסמות. יום בקיבוץ מזמן סירים מהבילים, מפגשים עם יוצרים ודרכים הצופנות הפתעות.

10:00 | על ינשופים וגיבורי-על

מראות הכביש הסואן ופיח תחנת הדלק בואכם קיבוץ עינת מתחלפים באבחה אחת כשפוסעים בשבילי הקיבוץ המוריקים. הגשם שזה עתה המטיר את טיפותיו בנדיבות, רחץ את העצים ואת הבוסתנים בצבעי מנטה מרעננים.

יש בו בקיבוץ עינת, השוכן במרכז הארץ, שלל תופינים, שאת חלקם שומרים חברי הקיבוץ לעצמם, כמו הבוסתן הסודי או עץ האקליפטוס הגבוה, שם מקננת לה דרך קבע להקת ינשופים. אותנו הוליכה במשעולים הילה ישעיהו, בת הקיבוץ והתאומה של איילת זהבי, שתיהן מבשלות קסמים בסירים, ועוד נשוב אליהן בהמשך.

עד אז הסתפקנו בבייגל כוסמין כרסתן ובקפה מצוין שהכינה לנו הילה, ויצאנו לכבוש את צפונות הקיבוץ. אמיר כץ, מעצב תעשייתי בהכשרתו, פתח את ביתו הנאה בפנינו. כץ פוטר מעבודתו כמעצב תערוכות עם פרוץ המגפה, ומעז יצא מתוק. חברה ביקשה שיבנה עבור ילדיה ספינת פיראטים, ומשם פרצה נביעה של יצירה ויצירתיות.

כץ יוצר צעצועי עץ יוצאי דופן, מחומרים טבעיים בלבד. כל צעצוע הוא יחיד ומיוחד ואין שני לו. סדרת חיות ובה ינשוף מנוקד, צב שראשו מיטלטל הנה והנה, דורבן ואוכל נמלים. יש גם סדרה משגעת של גיבורי על ממוסגרים, ובכל יצירה מסר וסיפור.

אנחנו ממשיכות לטייל בקיבוץ ובדרך עוצרות לצלם אוסף כדים צבעוני ויפהפה, "גן האם, לזכרה של ימימה שלנו", כתוב על שלט עץ תמים, ואנחנו ממשיכות והולכות קצת לאיבוד, עד שמגיעות לאוסף של אריה אינדיג. הסמל המסחרי של עבודותיו הוא דמויות המרכיבות משקפיים. אלה מעטרות שביל ארוך, ודרוש לעין מבט שני ושלישי כדי להכיל את היקף העבודות.

האוסף של אינדיג, כמו זה של כץ, עשוי כולו מחומרים טבעיים שליקט אינדיג בסביבתו. ברז מעוקם שהופך תחת ידיו לפרצוף מלא הבעה, מברשת נעליים ישנה שהופכת לפנים מחייכות, פלמינגו מחרוזים ורודים שלוקטו בדרום אפריקה, ועוד שלל בלתי נתפס של עבודות מלאות חן והומור.

אצל אמיר כץ, מעצב תעשייתי ויוצר צעצועים / צילום: אמיר כץ
 אצל אמיר כץ, מעצב תעשייתי ויוצר צעצועים / צילום: אמיר כץ

התחנה הבאה היא ביתה של הרוקמת ויוצרת הפסיפס מרים גרין. היא שמחה למבקרים, ואנחנו משתאות נוכח פרץ האנרגיה והיצירה הנובע מהאישה. אנחנו מתעכבות על תמונה רקומה ומזהות בה את מרילין מונרו, אליזבת טיילור ועוד כוכבות קולנוע. גרין מספרת שהיא רצתה "לארח אותן לארוחה בבית", ומשבוששו הכוכבות להגיע, החליטה להנציח את הארוחה המדומיינת ביצירה רקומה משגעת ומשעשעת.

אמיר כץ - מעצב תעשייתי ויוצר צעצועים. בתיאום מראש. 052-8585040, מרים גרין - רוקמת ואמנית פסיפס. בתיאום מראש. 052-3272449

12:00 | מבשלות אהבה

בסוף הסיבוב כבר כרסם בנו רעב. פסענו אחר הילה ובעקבות ריחות בשומים של בישולים אל עבר הצריף של הלוחשת לסירים. זהו בית ומטבח של נשים שאוהבות אנשים. מקום שיצרו התאומות איילת והילה, שרק סיפורן האישי יכול לפרנס ספר עב כרס.

הן מגישות מרק עגבניות סמיך ומהביל שאבקת פיות ותבליני רגש מהולים בו. מהמטבח הפתוח ניכרת המולה נשית עולצת. ארבע נשים מבשלות שם מתוך כוונה ואהבה אוכל אינטואיטיבי שתדרים של אהבה נמסכים בו. כל אחת מהלוחשות מביאה את ביתה ואת סיפורה אל תוך הסירים.

חלימי מבשלת קארי ערבי, שיש בו שילוב מופלא של כמון וגלנגל, דיאנה טומנת בסיר קציצות משגעות ואיילת והילה מקבלות את הקרואים, שבשעת צהריים כבר מסתופפים בהשתוקקות במקום הקטן והמואר, העמוס פריטים יפים וכלים נאים. אנחנו יושבות בשולחן עץ שהביאו התאומות מבית אמן, נוגסות בעוף שחום בטעמים מתוקים חריפים, עורמות אורז ירקרק וצופות בהן במלאכתן. "כיף לך בטטה היום"?, הן שואלות בממזריות ועורמות בנדיבות מהמגשים העמוסים הבוקעים מהמטבח, אורזות וקושרות להזמנה לב קטן שסורגת הילה.

הלוחשת לסירים. כשר בשרי ללא תעודה. סגור בימי ראשון. 03-9385385

14:00 | טיפולים בבית הירוק

ואם בתדרים של כוונה עסקינן, הלכנו בעקבות המלצה של האחיות לבית הירוק, מקום של טיפולי גוף נפש, שם מטפל רונן ארבל באמצעות תקשור ושיטות מעולמות הרפואה הסינית. המקום הוא מרכז טיפולי המשלב בין שלל שיטות של רפואה סינית - דיקור, טווינה, כוסות רוח וצמחי מרפא. כשאנחנו מציינות בצהלה שטפו-טפו אנחנו בבריאות טובה, ארבל מסביר שלטיפולים בשיטת הרפואה הסינית נדרשים דווקא כשבריאים. במרכז צוות מטפלים במגוון שיטות, וחשוב לציין כי אין מדובר בטיפולי עיסוי אלא רק בטיפולים מקצועיים.

הבית הירוק - מרכז טיפולים הוליסטי / צילום: גליה בן חיים
 הבית הירוק - מרכז טיפולים הוליסטי / צילום: גליה בן חיים

הבית הירוק - רונן ארבל. מרכז טיפולים הוליסטי. בתיאום מראש. 052-3888650