תוכנית "צנע 2.0" של בריטניה: קיצוץ של מיליארדים בהוצאות הממשלה וזינוק במסים

לאחר שנים של הגדלת הוצאות ממשלתיות והבטחות להגדיל את החוב כדי ליצור צמיחה, התקציב הנוכחי זכה לכינוי "צנע 2.0" ואמור להציג את צמצום החוב הלאומי ואחריות פיסקלית כדרך של בריטניה להתאוששות כלכלית • מעמד הביניים עומד במרכז רוב ה"גזרות" שייכללו בתקציב החדש

שר האוצר של בריטניה, ג'רמי האנט / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
שר האוצר של בריטניה, ג'רמי האנט / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

עם אינפלציה משתוללת של 11.1%, מיתון נוכחי שיימשך קרוב לשנתיים לפי התחזיות וזינוק בעלויות ההלוואה של ממשלת בריטניה אחרי חודשים סוערים, שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט הציג היום בפני הפרלמנט את התקציב הבריטי לשנים הקרובות, במה שמסתמן כשינוי-כיוון כלכלי בממלכה המאוחדת.

הדילמה באירופה: האם להתמודד עם האינפלציה בצעדי צנע או בהעמקת החוב?
מסימני המשבר בבריטניה: בורסת לונדון כבר לא הגדולה ביותר באירופה 
העושר של ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הפך יעד לחיצי המבקרים 

לאחר שנים של הגדלת הוצאות ממשלתיות ואף הבטחות להגדיל את החוב כדי ליצור צמיחה, התקציב הנוכחי - שגובש יחד עם ראש הממשלה הטרי רישי סונאק - כבר זכה לכינוי "צנע 2.0", והציג את צמצום החוב הלאומי ואחריות פיסקלית כדרך של בריטניה להתאוששות כלכלית, לצד שיקום התדמית שלה בשוקי ההון הבינלאומיים.

"אנחנו צריכים שהמדיניות הפיסקלית והמוניטרית יעבדו יחד", אמר האנט, שהבהיר כי "בריטניה תמיד תשלם את חובותיה". הוא הבהיר כי "כשמרנים, אנחנו לא משאירים את החובות שלנו לדורות הבאים", ואמר כי הממשלה תפעל לצמצום החוב והגירעון בהדרגה בשנים הקרובות. הוא חזה גירעון של 5.5% בתקציב השנה הבאה. האנט הציג את מצבה העגום של הכלכלה הבריטית, עם תחזית לאינפלציה שנתית של 9.1% השנה בממלכה המאוחדת ו-7.4% בשנה הבאה. הוא גם חזה מיתון שיימשך לתוך 2024, אך אמר שהצעדים שהוכרזו יסייעו להפוך אותו ל"מתון יותר". הוא ציטט נתונים שפורסמו היום על ידי המשרד לאחריות תקציבית לפיהם תירשם התכווצות כלכלית של 1.4% בכלכלה הבריטית בשנה הבאה.

שר האוצר הבריטי: "להיות בריטי זה להפגין חמלה"

התקציב שהוכרז משקף ניסיון ללכת על חבל פיסקלי דק, לשמור על איזון שמצד אחר לא יקרע לגזרים את המפלגה השמרנית מבפנים בשל מחלוקות אידיאולוגיות, לא יגרום לזעם ציבורי בשל הזנחת השכבות החלשות מנגד וגם יסייע לאוכלוסייה בזמנים של התפוצצות מחירים והחזרי משכנתא והלוואות מזנקים. "להיות בריטי זה להפגין חמלה", אמר האנט ביחס לסיוע לעניים, קשישים ומובטלים. התקציב כולל קיצוץ של כ-30 מיליארד ליש"ט מהוצאות הממשלה, ועוד גיוס של 25 מיליארד ליש"ט בהעלאות מסים עקיפים וישירים, שנועדו לממן חלק מההוצאות החדשות של הממשלה, בין היתר על סבסוד האנרגיה לתושבים.

למרות ניסיון האיזון, נראה כי מעמד הביניים עומד במרכז רוב ה"גזרות" שייכללו בתקציב החדש. הממשלה מתכננת להפחית את הרף המקסימלי של ההשתכרות עליה משלמים את המדרגה הגבוהה ביותר של מס הכנסה (45%) כך שעוד רבע מיליון בריטים (כל מי שמרוויח מעל 125 אלף ליש"ט לשנה, במקום 150 אלף ליש"ט עד כה) "יקפצו מדרגת מס". מערכת מדרגות המס הבריטית "תוקפא במצב הקיים" עד שנת 2028 לפחות.

במקביל, הסובסידיה לחימום צפויה גם היא לפחות. במקום מחיר גג מקסימלי לתשלום אנרגיה על ידי משקי הבית שהיה אמור לעמוד על 2,500 ליש"ט במשך שנתיים, יעלה המחיר ל-3,000 ליש"ט החל מאפריל, כמעט פי שלושה מהעלות לפני שנה. גזרות נוספות כמו העלאות המסים העירוניים מתוכננות בתקציב, אך ייושמו בהדרגה רק בשנים הקרובות ולא באופן מיידי. כך גם לגבי מיסוי דיבידנדים והעלאה עתידית מתוכננת של מס החברות.

הממשלה הבריטית תסיים את הפטור הקיים למכוניות חשמליות מהמסים הקיימים כדי לגייס כסף, אך רק ב-2025. האנט התחייב למיסוי תאגידים בינלאומיים. הוא גם התייחס למיסוי "רווחים עודפים" של חברות האנרגיה, ואמר כי הממשלה תגדיל את המיסוי על חברות אנרגיה המייצרות חשמל ממקורות מתחדשים ל-45% (משום שהמחיר בשוק צמוד למחירי הגז, למרות שהם לא סבלו מעלייה בעלויות הייצור). זהו שיעור גבוה מהתחזיות וחלק ממניות חברות האנרגיה צללו אחרי ההודעה. הוא העריך כי מיסוי זה יניב כ-14 מיליארד ליש"ט כבר בשנה הבאה. בסך הכל צפוי המס להניב 55 מיליארד ליש"ט.

בריטניה משדרת אחריות פיסקלית

בצד ההוצאות, הממשלה תגדיל את המימון של מערכת הבריאות הלאומית (NHS) ותשמור על תקציב הבריאות משחיקה. היא גם תעלה את שכר המינימום, היא צפויה גם להעלות את הפנסיות ואת קצבאות הרווחה "בהתאם לאינפלציה", אולם לא ברור אם הן יוצמדו או שתינתן "תוספת יוקר" חד-פעמית. הסבסוד של אנרגיה לעסקים קטנים ולמשקי בית בחודשים שעד אפריל 2023 גם הוא חלק מהותי מההוצאות החדשות.

מעל הכל, ההוצאות הללו והסעיפים השונים בתקציב שמקזזים אותם נועדו לשדר לשווקים הבינלאומיים שבריטניה מפגינה אחריות פיסקלית, וכי הממשלה נחושה לעבוד "יד ביד" עם בנק אנגליה כדי להוריד את האינפלציה, או לפחות לא לנקוט צעדי הרחבה פיסקליים כפי שהבטיחה הממשלה הקודמת. האנט וסונאק מנסים למנוע שידור חוזר של מה שקרה בסוף ספטמבר, אז ה"מיני-תקציב" שהציג שר האוצר לשעבר קוואזי קווארטנג הפחיד את השווקים, גרם לזינוק בתשואות האג"ח הבריטיות ולמשבר נזילות קריטי בקרנות פנסיה בריטיות.

בשוק האג"ח נראה שהתגובה לתקציב היא נייטרלית, אחרי שבועות של עליות וירידות, והתשואה על אג"ח בריטי לעשר שנים עלתה היום בצהריים ב-0.22% לרמה של 3.15%. התשואה על אג"ח ל-30 שנה עלתה קלות, לרמה של 3.37%. הליש"ט ירד היום ב-0.6% מול הדולר, ועומד על 1.18.

ומה קורה בגוש האירו?

עם יחס חוב-תוצר שעבר את ה-100% בגלל ההתמודדות עם מגפת הקורונה, בריטניה למעשה צועדת בנתיב שונה מעט מזה של שכנותיה באירופה, שלחלקן יחס חוב-תוצר גבוה יותר, אך הן הודיעו על תקציבים נדיבים שנועדו לתמוך בציבור בזמן משבר האנרגיה והעלייה ביוקר המחיה. גרמניה הודיעה כי תסבסד את האנרגיה לתושבים ולעסקים ב-200 מיליארד אירו בשנה וחצי הקרובות, למשל. איטליה הודיעה על העמקת הגירעון כדי לתמוך בציבור וצרפת גם היא נוקטת צעדים פיסקליים ממוקדים כדי לנסות ולהפחית את העלויות (סבסוד דלק, מענקי חימום, תלושי מזון ועוד).

האנט אמר לפרלמנט כי על הממשלה לקבל "החלטות קשות" וכי אחת המטרות של התקציב החדש היא להפחית את האינפלציה כך שבנק אנגליה יוכל למתן את העלאות הריבית הפוגעות בצמיחה במדינה. הזינוק בריבית הבסיס בבריטניה הביא להעלאות החזרי משקי על משכנתאות והלוואות. האנט אמר כי רק באמצעות הפחתת האינפלציה בריטניה תוכל לחזור למסלול של צמיחה. "אנחנו לא חסינים מהסערות העולמיות", אמר היום, "אך בעזרת התוכנית הזו ליציבות, צמיחה ושירותים ציבוריים, אנחנו נתמודד אתן".