איך צפויה להיראות ההזדקנות למי שהיום הם בני 30

כשארה"ב מזדקנת, כלכלנים ומומחים אחרים צופים כי חיי המבוגרים בעתיד יהיו מאוד שונים מחייהם כיום • איך זה יתבטא בשוק העבודה, בתרבות ובשירותי בריאות?

איך צפויה להיראות ההזדקנות בעתיד / צילום: Shutterstock, oneinchpunch
איך צפויה להיראות ההזדקנות בעתיד / צילום: Shutterstock, oneinchpunch

התכוננו לזקנה מסוג חדש.

כשרמת הפוריות בארה"ב נמצאת בירידה כבר עשר שנים, ותוחלת החיים של אמריקאים בגיל 65 מתקרבת לבערך 85, המדינה המזדקנת כנראה תזדקן עוד יותר עד אמצע המאה, כשהיחס בין כמות הצעירים לכמות המבוגרים ימשיך להידרדר.

המגמה הזו צפויה לשנות את הדרך בה החברה שלנו מאורגנת, ולהפוך את החיים לשונים מאוד מבחינת בני ה⁻30 של ימינו כשיגיעו לשנות ה⁻60 של חייהם, בהשוואה לחייהם של אנשים בני 60 היום. 

אם מגמות האוכלוסייה הקיימות יימשכו, אנו עלולים לראות "האפרה קיצונית ומודגשת של החברה", אמר ניקולס אברשטאדט, כלכלן פוליטי במכון היוזמה האמריקאית. במדינות רבות, נולדים כיום פחות תינוקות, והמשמעות היא שיהיו פחות נשים בגיל הולדת ילדים בעשורים הקרובים, מה שיכין את הבימה להתכווצות של אוכלוסייה העולם, אולי אפילו כבר לקראת אמצע המאה, כך אומרים חלק מהדמוגרפים.

ישנם אלה החוזים ששיעורי הילודה בארה"ב, שהחלו לרדת בזמן המיתון של 2008, עלולים לעלות אם תשתפר האופטימיות הכלכלית או אם ההגירה, שהייתה אחראית לבין שליש לחצי מהצמיחה באוכלוסייה האמריקאית בעשור האחרון, תגדל. אחרים אומרים כי תוחלת החיים נמצאת ברובה בקיפאון או בירידה בארה"ב ובחלקים נרחבים של העולם המפותח במשך בערך עשור.

בכל זאת, כששיעורי הילודה במדינות רבות אינם מגיעים לרמת החלפת האוכלוסייה, שהיא 2.1 ילדים לאישה, כוח העבודה ברוב המדינות המפותחות צפוי להצטמצם בעשורים הקרובים, ולשחוק תוכניות סוציאליות שכבר מתקרבות לקצה היכולת, במסגרתן המיסים שמשלמים האנשים בכוח העבודה עוזרים לתמוך באזרחים הוותיקים.

על⁻מנת לקבל תובנות עלולה להיות המשמעות של כל זה לבני ה⁻60 של דור המחר, ביקשנו משישה כלכלנים ומומחים להזדקנות תחזיות לגבי איך ייראו החיים ב⁻2050 בארבעה תחומים: בעבודה, בבית, מבחינה תרבותית ובנוגע לבריאות הציבור.

בעבודה

צ'רלס גודהארט, כלכלן מ⁻LSE, טוען בספרו מ⁻2020 "ההיפוך הדמוגרפי הגדול" כי האטת הצמיחה של כוח העבודה העולמי תגרום להאטה גם בצמיחה הכלכלית העולמית בשלושה העשורים הקרובים. (רק בחלקים מאפריקה, הודו וכלכלות מתפתחות אחרות צפויה האוכלוסייה לגדול באופן משמעותי, כך אמרו גודהארט והמחבר השותף של המחקר, מנוג' פרדהאן).

בגלל ש"חלק ניכר מכוח העובדים של שנת 2050 כבר נולדו", המגמה הזו ברורה, אמר גודהארט.

כשצמיחת כוח העובדים מאטה, צפה החוקר, עובדים יהיו בעלי כוח מיקוח גדול יותר ומשכורות יעלו. זה ישמור על אינפלציה גבוהה, בזמן שמקרים של חוסר שוויון בתוך המדינות יצטמצמו.

אנשים בגילאי 40 ו⁻50 יחסכו פחות לפרישה בזמן שרבים מהם ימשיכו לתמוך במשפחות בשנים של שיא ההשתכרות שלהם. גיל הפרישה הרשמי לתוכניות חברתיות כולל ביטוח לאומי יעלה, אולי ל⁻70 או אפילו יותר, אמר החוקר הבריטי.

מייק הודין, מנכ"ל הקואליציה העולמית להזדקנות, קבוצת חברות הממוקדות בהזדמנויות שנוצרות הודות לאריכות החיים וההזדקנות, מאמין שמעסיקים יבקשו למשוך ולשמור עובדים בשנות ה⁻60 וה⁻70 לחייהם כדי לחזק כוחות עבודה קטנים יותר. כמו כן, אמר שיותר חברות יעצבו מוצרים ושירותים למספר גדל של לקוחות מגיל מבוגר יותר.

בהתחשב במספרם הרב וההון הנזיל שבידיהם, צרכנים מבוגרים יותר יחליפו את מקביליהם הצעירים יותר כקהל היעד של מסעות שיווק רבים, אמר הודין. למרות שאסטרטגיות שיווק קלאסיות מנסות לפנות לצרכנים צעירים יותר על⁻מנת להבטיח את נאמנותם במשך שנים רבות, הרשתות החברתיות שוחקות את הנאמנות למותגים בקרב הדור הצעיר ואריכות החיים הופכת צרכנים בשנות ה⁻50 לחייהם ליעד יותר אטרקטיבי.

"אם אני יכול ללכוד מישהו בן 50 היום, אולי אוכל לשמור אותו כלקוח 30 או 40 שנה", אמר הודין.

עוד מהתחזיות של הודין: סטרטאפים של יזמים מבוגרים יותר ימשכו יותר מימון של משקיעי הון סיכון. והטיפול באוכלוסייה המבוגרת יהפוך לעסק הגדול ביותר בארה"ב. מעסיקים רבים יותר יציעו הטבות לעובדים מבוגרים.

לורה קרסטנסן, מנהלת המרכז לאריכות ימים באוניברסיטת סטנפורד, חושבת שהאנושות תתרחק מהמודל של משך החיים שבו הלימודים נעשים בעיקר בגיל צעיר, עבודה בשכר בגיל האמצעי וזמן הפנאי נותר לגיל הפרישה.

"אנשים יעבדו הרבה יותר שנים אבל באופן יותר גמיש", אמרה קרסטנסן. שבועות עבודה של שלושה או ארבעה ימים ושינויי קריירה יהפכו לנורמה. על⁻מנת לשמר עובדים מבוגרים יותר, אמרה, חברות יאפשרו להם לצמצם את כמות העבודה כל חודש באופן הדרגתי.

תרבות

ביל תומס, רופא ויזם שהעמותה שהקים Green House Project מקדמת דיור מוגן בסגנון דמוי מגורים בבית פרטי, צופה כי תעשיית האנטי⁻אייג'ינג תיכנס להילוך גבוה על⁻מנת למכור אריכות ימים כ"מוצר היוקרה האולטימטיבי" לעשירים. הגורואים של אנטי⁻אייג'ינג של שנת 2050 "ירצו שכר באמת רב" על ניתוחים פלסטיים ושירותי בריאות שברובם לא יהיו יעילים בהארכת החיים, אמר.

ד"ר תומס צופה גם את עלייתו של "מעמד חדש של אנשים זקנים" שיאמצו את ההזדקנות ויתמקדו ב"הוספת חיים לשנים", חלקם על⁻ידי "תמיכה בצעירים במסעות הגילוי שלהם" כמנטורים רשמיים או לא רשמיים ובתפקידים אחרים שמטרתם לתת בחזרה לחברה.

אשטון אפלווייט, מחברת ספרים ופעילת אנטי⁻אייג'ינג, צופה כי כשתנועת האנטי⁻אייג'ינג תקבל מומנטום, "מונחים מזלזלים לתיאור אנשים מבוגרים ייהפכו לבלתי מקובלים כמו הערות סקסיסטיות או גזעניות".

אפלווייט צופה כי יצוצו תפקידים חדשים וטקסים חדשים למבוגרים, בדומה לטקס קנרקי היפני, מסיבה שעורכים לרגל יום הולדת 60.

הודין מהקואליציה העולמית אמר שהוא מצפה שמכללות יהפכו פחות אינטגרטיביות מבחינת גיל כש"צונאמי של אנשים מבוגרים יותר "יחזרו ללימודים כדי לחקור תחומי עניין מקצועיים ואישיים".

פרופ' קרסטנסן צופה כי הטבות הפרישה של ביטוח לאומי יוחלפו בהטבות פרישה שהעובדים יוכלו למשוך מהם כל חייהם כדי לממן הפסקות בקריירה, חינוך על יסודי או נכות.

בבית

הודין צופה גם שההזדקנות תהפוך ל"מנוע מרכזי" של העיצוב האדריכלי של ערים, בתים ומשרדים. קהילות יוסיפו דיור רב⁻דורי נגיש קרוב לחנויות, שירותים ואתרי בילוי. בתי ספר ועמותות יעסיקו באופן פעיל אנשים בפנסיה ואנשים לקראת פרישה כמתנדבים. "כל קהילה תתחרה על כך שתיראה כידידותית לזקנים", אמר הודין.

מייקל הרד, כלכלן בתאגיד ראנד, צופה כי עם הצטמצמות האוכלוסייה, ערים יגוועו, ובניינים ודירות ריקות יהפכו לנפוצים יותר.

בנוסף לזה, אמר, כשהדורות החדשים קטנים יותר מהקודמים, לאנשים רבים "לא יהיו קרובי משפחה כלל" - לא ילדים, לא בני דודים, אחייניות או אחיינים - שיעזרו לספק טיפול בטווח ארוך וסיוע בקבלת ההחלטות.

"מדובר במצב חסר תקדים בהיסטוריה של האנושות", אמר הרד. "הסתמכנו על המשפחה המורחבת כדי למלא כמה צרכים" של אנשים מבוגרים יותר. לאן ייפנו אנשים מבוגרים יותר שאין להם קרובים? למשל, מי ייתן להם עצות על איך נכון להתנהל עם הכסף שלהם? "החברה תצטרך לפתח מוסדות שיטפלו בדברים האלה", אמר.

ד"ר תומס אומר כי דיור המותאם לאנשים מבוגרים, בבנייני דירות וביחידות דיור, יהפוך לנורמה, ויגרום לתלות הדדית בין הדורות.

שירותי בריאות

הרד אומר כי אם יהיו פריצות דרך בנושא מניעת וטיפול במחלות, אנשים יחיו חיים ארוכים יותר ובריאים יותר. כתוצאה מזה, הרבה אנשים יעכבו את גיל הנישואים, גידול הילדים והפרישה. אבל אם השיפור באריכות ימים יגיע ללא שיפורי בריאות, הזהיר, אנשים יבזבזו "זמן רב יותר בצורך בטיפול" ויוסיפו למעמסה על המאגר המתכווץ של ספקי שירותי בריאות בשכר ולא בשכר.

תומס צופה כי טיפולי בריאות וסיום החיים יעברו מבתי חולים לבתים. מערכת כזו תצמצם את העלויות הרפואיות ותהיה הרבה יותר יעילה בשימור הבריאות של מיליוני אנשים מבוגרים.

הודין, מצידו, חושב שהשימוש הגובר בטיפול במבוגרים יעזור להעביר את מערכת בריאות הציבור האמריקאית מטיפולי חירום יקרים לכיוון טיפולים מונעים, בגלל שמומחי בריאות למבוגרים לעתים קרובות מזהים סימנים ראשונים למחלות כמו אוסטאופורוזיס ואובדן ראייה בשלבים מוקדמים ועוזרים לנהל את הטיפול. יזמי הון סיכון ישקיעו בתעשיית הטיפול במבוגרים, אמר, על⁻ידי שימוש בטכנולוגיות שיגבירו את היעילות ויקטינו את העלויות.