המניה צנחה: התייקרות בניית משרדי מובילאיי תעלה לאפקון 50 מיליון שקל

בחברת הפרויקטים מסבירים את ההפסד מבניית קמפוס מובילאיי בירושלים בהתמשכות תקופת הבנייה והגידול בעלויות • בעבר נאלצה אפקון להפריש עשרות מיליוני שקלים בנסיבות דומות בפרויקט שביצעה עבור אינטל, בעלת השליטה במובילאיי

ישראל רייף, יו''ר אפקון החזקות / צילום: עזרא לוי
ישראל רייף, יו''ר אפקון החזקות / צילום: עזרא לוי

מניית חברת הפרויקטים אפקון החזקות  נפלה היום ב-11% לאחר שהחברה דיווחה על הפסד צפוי בסך של 50 מיליון שקל שיירשם בדוחות הרבעון השלישי, בשל גידול בעלויות הצפויות בפרויקט הקמפוס של מובילאיי. באפקון, שבראשה עומד ישראל רייף ושבשליטת משפחת שמלצר, מסבירים זאת בהתמשכות תקופת הבנייה לאורך מגפת הקורונה ועליות המחירים מאז.  

אגב, מקרה דומה היה בעבר לאפקון עם אינטל, בעלת השליטה הנוכחית במובילאיי. ב-2019 אפקון דיווחה כי היא עלולה למחוק כ-20 מיליון שקל בדוחותיה בשל פערים מול המזמין של פרויקט גדול, ואכן בדוחות 2019 היא ציינה כי ביצעה הפחתה בהיקף זה וכי הפרויקט הסתכם ב-580 מיליון שקל לאחר ההפחתה.

פרויקט שיאכלס כ-2,500 עובדים

אפקון, העוסקת בביצוע פרויקטי תשתית, נבחרה לפני מספר שנים לתכנן ולהקים קומפלקס מבנים עבור חברת טכנולוגיית הרכב מובילאיי בהר חוצבים בירושלים, פרויקט שהיה אמור להימסר עד הרבעון הרביעי של 2022 (הרבעון הנוכחי), אך מסירתו נדחתה לסוף פברואר 2023.

היקף הפרויקט הוא כמיליארד שקל ולפי הדיווח המקורי עליו, הוא תוכנן לאכלס 2,500 עובדים ולכלול מגדל בן 40 קומות ו-8 בניינים בגובה 8 קומות. הפרויקט מבוצע ברמת הקבוצה כולה, כשמספר חברות של אפקון מעורבות בו.

אפקון דיווחה לבורסה כי במסגרת תהליכי בקרה פנימיים, נמצא שאומדן העלויות הצפוי של הפרויקט גדל בין היתר עקב פעולות שננקטו לצורך עמידה בלוחות הזמנים של הפרויקט. החברה עדכנה שלמובילאיי יש שיקול דעת האם לקזז או להפחית מהתשלומים לאפקון, אך אפקון פועלת להשלים את הפרויקט במועד כך שלא יבוצע קיזוז כזה. 

הגידול בעלויות מגיע כאמור על רקע מגפת הקורונה, שפרצה זמן קצר לאחר תחילת העבודה על פרויקט מובילאיי, ועל רקע ההתייקרויות בחודשים האחרונים - שנבעו בין היתר מהשיבושים בשרשרת האספקה והגידול בעלויות השילוח הימי. בכך התייקרה הובלת חומרי הגלם לאתר.

מאפקון  נמסר כי "תקופת הבנייה של הפרויקט התמשכה לאורך כל תקופת מגפת הקורונה כמו גם לצד התגברות האינפלציה ועליות המחירים בשנתיים האחרונות. על אף מאמציה הגדולים של אפקון להשלים את הפרויקט בהתאם ללוחות הזמנים ולתקציב, הפגיעה בענף הבנייה בשל המחסור בכוח-אדם, העלייה במחיר חומרי הגלם, והעלייה במחירי השינוע הימי, לא פסחו על הפרויקט, והיוו גורמים מייקרים שלחברה לא הייתה כל שליטה עליהם".