קשיים במו"מ הקואליציוני; עוצמה יהודית: נתניהו הפר התחייבות לבן גביר

הבוקר הודיעו בעוצמה יהודית כי הליכוד מפר את ההתחייבות שנתניהו העביר רק בשבוע החולף לבן גביר, לפיה המפלגה תקבל את תיק הנגב והגליל. הסיבה: יו"ר ש"ס דרעי מעוניין בתיק למפלגתו • בתוך כך, סמוטריץ' דורש את תיק האוצר או הביטחון, אך בליכוד טוענים כי "נתניהו לא ייתן לסמוטריץ' את תיק הביטחון גם במחיר של בחירות נוספות"

איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הקשיים במשא-ומתן בין הליכוד לשותפות הקואליציוניות מתרבים, והקמת ממשלת הימין הולכת ומתרחקת. הבוקר (ב') הודיעו בעוצמה יהודית כי הליכוד מפר את ההתחייבות שבנימין נתניהו העביר רק בשבוע החולף לאיתמר בן גביר, לפיה יקבל למפלגה את תיק הנגב והגליל. הסיבה: יו"ר ש"ס אריה דרעי מעוניין להחזיק בתיק במפלגתו, כפי שקרה בקדנציות קודמות. 

הדרישה החדשה של מפלגות הקואליציה: סעיף שיבטל את רפורמות הדגל של ממשלת בנט-לפיד 
המקורב, השר לשעבר והיועץ המיתולוגי: האנשים שמעצבים את הממשלה הבאה 
ימין או שמאל כלכלי: המאבק על האוצר מגלם התנגשות בין שתי תפיסות מנוגדות
הדרישה של סמוטריץ' ל־2.5 מיליארד שקל והתוכניות החדשות של אלקין וסער 

הבוקר תתקיים פגישת משא-ומתן בין צוותי הליכוד והציונות הדתית, אלא שגם שם סוגיית התיקים עודנה במחלוקת. בעוד בצלאל סמוטריץ' הציב כדרישה את אחד משני התיקים, אוצר או ביטחון - בליכוד טענו כי "נתניהו לא ייתן לסמוטריץ' את תיק הביטחון גם במחיר של בחירות נוספות".

יתרה מזאת, בליכוד שלחו את דרעי וסמוטריץ' לפתור ביניהם את סוגיית תיק האוצר, אך השניים מסרבים להוציא את הערמונים מהאש עבור נתניהו. 

במפלגות הדתיות והחרדיות מפנים אצבע מאשימה כלפי נתניהו ויריב לוין בטענה לניהול כושל של המגעים. בעוד לכתחילה היה נראה כי ניתן לסיים את המשא-ומתן במהירות ולחתור להקמת ממשלה עוד טרם סיום ימי המנדט של נתניהו, כעת אומרים בליכוד ובמפלגות הדתיות והחרדיות כי "קשה לראות הסכמות בשבוע הקרוב". הפסימיים יותר טוענים למיצוי כל 28 הימים על-ידי נתניהו. 

איום בבחירות נוספות או בהחזרת המנדט לכנסת

בעוד המשא-ומתן מתארך ללא כל התקדמות, נצברות על שולחנו של יריב לוין דרישות השותפות. כפי שחשפנו בגלובס בשבת, ביהדות התורה דורשים תוכנית חומש למגזר החרדי בדומה לתוכניות קודמות למגזר הערבי, בנוסף לדרישות קודמות כמו השוואת תקציבי חינוך למגזר הכללי, קידום חקיקת פסקת התגברות, הכפלת מלגות האברכים ועוד דרישות תקציביות. 

בסוף השבוע האחרון החלו בליכוד בהתייעצויות עם אגף תקציבים כדי לקבל הערכה בנוגע לנגזרות התקציביות של הדרישות הקואליציוניות. אלא שבמקביל כל סוגיית התיקים, אותה מנהל נתניהו בעצמו, לא מתקדמת.

גורמים בכירים בליכוד מאיימים על שותפיהם הפוליטיים באפשרות לבחירות נוספות אם לא יתגמשו בדרישות שהציבו, וגם בליכוד פנימה טוענים כי נתניהו מייחס את ניצחון הימין בבחירות לעצמו, ולכן לא נוטה להתגמש.

אלא שמהצד השני לא מתארים את ההליכה לבחירות כאפשרות היחידה. בין היתר עולה האפשרות שאם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה, המנדט יחזור לכנסת, ושם ייפתחו הקלפים מחדש. מדובר, יש לציין, באפשרות קיצונית מאוד, אך השותפים של נתניהו מאותתים לו כי גם להם יש עוד קלפים בשרוול.

היום יתקיימו פגישות משא-ומתן נוספות, אך הפסימיות בינתיים מכתיבה סדר יום עגמומי למדי למפלגות הימין.

גפני חזר לעמוד בראשות ועדת הכספים

בתוך כך, יו"ר ועדת כספים הזמנית משה גפני חזר הבוקר לעמוד בראשות הוועדה אחרי הפסקה בת שנה וחצי. "שמעתי הבוקר שהנגיד מדבר על העלאת הריבית במשק, אני מתכוון לקיים על זה דיון", אמר גפני. "אני רוצה לדון בעליית מחירי החלב. לא יהיה שר אוצר שיגיד לי לא לקיים דיונים בנושאים החשובים לכולם. אני מתכוון לעשות את זה ויש לי הרבה מה לומר. נדע שזה מקום שבו עובדים יחד קואליציה ואופוזיציה למען מדינת ישראל. יכולתי לקחת שר ואמרתי שאני עם האנרגיות שלי אני רוצה לטפל בהכל וזה המקום לעשות את זה".