אל תוותרו על מה שמגיע לכם: המדריך למפוטרים הטריים

אל תוותרו על שימוע, בדקו אם מגיע לכם כסף ושימו לב על מה אתם חותמים • עצות זהב למפוטרים מעבודתם בגל הנוכחי, שכדאי לכל עובד להכיר

מדריך למפטר ולמפוטר / צילום: Shutterstock
מדריך למפטר ולמפוטר / צילום: Shutterstock

פיטורים כרוכים בדרך כלל בעוגמת נפש, גם אם הם הנובעים מהתייעלות וקיצוצים בלתי נמנעים. גם כשנראה שמדובר במסלול אחד ברור שאין ממנו חזרה, ייתכן שיש אפשרות אחרת. עו"ד טל קרת, שותפה מובילה במחלקת דיני עבודה במשרד ארנון, תדמור-‏לוי, מזכירה מה חשוב לדעת רגע לפני הפרידה. 

1. אל תקלו ראש בחשיבות השימוע

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"יש הנחה רווחת שבפיטורי התייעלות, המעסיק פטור משימוע", אומרת קרת. "אלא שהיא מוטעית. בפיטורי צמצומים נטל הראייה שונה כי העובד לא יכול לשנות את החלטת הקיצוץ הנדרש בארגון, אלא שפה יש אזורים שבהם אפשר לשנות את רוע הגזרה. לדוגמה, אם קיימות נסיבות אישיות שראוי להתחשב בהן - כל מקרה שבו הפיטורים יכולים לפגוע כלכלית באופן חריג". במקרה של צמצומים, "על השימוע להתמקד ב־'למה דווקא אני'. ניתן לנסות להציג הוכחות לתפוקות ויעילות". נקודה נוספת שניתן לפתוח היא חשש שנבחרתם בשל אפליה כלשהי.

מאבק הכוח בשיאו: מי יקבע איך ייראה עולם העבודה החדש
הבהלה מטעויות 2008 הובילה לפיטורי הענק של היום | פרשנות 

2. בדקו את כל המקרים שבהם אתם מוגנים (ללא היתר מיוחד)
"יש מספר נסיבות שבהן המעסיק מוגבל על־פי חוק מלפטר", מזכירה קרת, גם אם לא הודעתם מראש - הריון וטיפולי פוריות, גם לגבר, הן דוגמאות. "לא רבים מודעים לכך שהיום יש תנאים בחוק שבהם גם הגבר יכול לקחת חופשת לידה מסוימת, ובדיוק כמו נשים שמוגנות 60 יום אחרי שהיא תמה, כך גם גברים", אומרת קרת. נסיבות נוספות הן למשל ימי מחלה צבורים שאין לפטר במהלכם או מילואים (אסור לפטר בלי היתר 30 יום אחרי מילואים).

עו''ד טל קרת, שותפה מובילה במחלקת דיני עבודה במשרד ארנון, תדמור-לוי / צילום: תומר יעקובסון
 עו''ד טל קרת, שותפה מובילה במחלקת דיני עבודה במשרד ארנון, תדמור-לוי / צילום: תומר יעקובסון

3. אל תוותרו על ייצוג בשימוע
"ברמה הטכנית עובד צריך לדעת שמגיע לו להיות מיוצג על־ידי עו"ד או ארגון עובדים", מזכירה קרת. "אם לשם השגת ייצוג דרוש לו זמן להתארגנות, הוא יוכל וזכאי לבקש דחייה של כמה ימים בשימוע". בייצוג חיצוני שכזה, לעיתים מתגלות נקודות חשובות או שניתן לשפר את תנאי הפרישה.

4. בדקו - האם מגיע לכם כסף?
"מבחינת זכויות כספיות, עובד זכאי להודעה מוקדמת כפי שהיא קבועה בחוק או בחוזה, והארוכה שבהן. מעסיק יכול לבקש לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת או להפסיק לעבוד, ולפדות את ההודעה המוקדמת. במקרה זה, הפדיון יהיה בשווי שכר הבסיס בלבד ללא התנאים הנלווים". עם זאת, כדאי לוודא שבחוזה לא מצוין אחרת. "אם יש ארגון עובדים בחברה, רצוי לערב אותו", אומרת קרת. נציג הוועד יוכל לוודא שתקבלו מה שמגיע לכם, ולעיתים גם לדרוש פיצויים מוגדלים.

5. חתמתם על כתב ויתור תביעות? חשוב שתדעו
"מעסיקים רבים מחתימים את העובדים העוזבים על כתב ויתור על תביעות. אבל חשוב לדעת שאם המעסיק לא שילם משהו מעבר למה שהוא חייב בכל מקרה, כתב התביעות לא אכיף", אומרת קרת.

6. המשיכו הלאה
לא מדובר בעצה משפטית. מדובר בגישה חיובית שאף פעם לא מזיקה. רבים מהמפוטרים, על אחת כמה וכמה מי שפוטרו בגלל התייעלות, יגלו שאולי מדובר בתפנית מפתיעה בעלילה, אבל היא בהחלט יכולה להוביל למשהו טוב עוד יותר בהמשך הדרך.