הבלאק פריידיי פוגש את האינפלציה: בעולם מעריכים שהזמנות האונליין יירדו ב־7%

החודשים נובמבר ודצמבר ידועים כשיאני המכירות השנתיים, אולם ב־2022 עליות המחירים הגלובליות מאיימות על הרווחיות של הקמעונאים • מסקר שערכה ד"ר דנה טבת מאוניברסיטת רייכמן באמצעות פאנל המשיבים Panel4all עולה כי 71% מהישראלים יוציאו סכום דומה או נמוך יותר מזה שהוציאו בשנה שעברה

מבצעי בלאק פריידי / צילום: Associated Press, Darron Cummings
מבצעי בלאק פריידי / צילום: Associated Press, Darron Cummings

האינפלציה ממלאת תפקיד מפתח בעונת הקניות של 2022, בדמות עלויות גבוהות לקמעונאים שמתגלגלות לעליות מחירים לצרכנים - כך עולה מדוח של חברת סיילספורס שבחנה את הצפוי בחודשי המכירות החזקים של השנה, נובמבר ודצמבר.

ההתייקרות בתנובה: אלו הרשתות שסירבו להעלאת המחירים 
אינסטגרם מנצחת את טיקטוק: כך נראית צריכת המדיה בחברה הערבית | ניתוח

סיילספורס, המתמחה בתחום הענן ובתוכנות ניהול קשרי לקוחות ארגוניים, ניתחה את פעילותם של יותר ממיליארד צרכנים בכ־60 מדינות והתמקדה ב־12 שווקי מפתח, ובהם ארה"ב, קנדה, בריטניה, גרמניה, צרפת ויפן. לפי נתוני החברה, השנה עלו המחירים ב־7% בהשוואה ל־2021, וב־15% בהשוואה ל־2020. מספר הזמנות האונליין צפוי לרדת ב־7% בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2021, אך מבחינה כספית מדובר בירידה של 2% בלבד.

המכירות צפויות להסתכם בסכום של 1.12 טריליון דולר (265 מיליארד דולר בארה"ב, שבה המגמה הפוכה וצפוי גידול של 3%). נתון זה מבוסס בחלקו על מכירות שכבר התרחשו: מתברר כי השנה צרכנים רבים לא חיכו לבלאק פריידיי, שיחול ביום שישי הקרוב. למעשה, הלחץ האינפלציוני גרם לרבים להתחיל את הקניות מוקדם מהרגיל, ולפי סיילספורס, 29% מהמכירות נרשמו בשלושת השבועות הראשונים של נובמבר - עלייה של 5% בהשוואה ל־2021.

"אנשים מפחדים לחכות לדקה ה־90", אומר נעם עזרא, סמנכ"ל מכירות אזורי בסיילספורס ישראל. "החשש שלהם מתחלק לשניים: מכך שהמחירים יעלו, ומזמני משלוח ארוכים יותר. פעם המוכרים היו מתחייבים למשלוח בתוך יומיים, היום לא. מה שכן, השנה אנשים יותר מחפשים דברים שהם צריכים, ולא את הדברים הנוספים". 

נעם עזרא / צילום: עומר שטיין
 נעם עזרא / צילום: עומר שטיין

לדבריו, "עליות המחירים כמעט בכל מקום בעולם מורידות משמעותית את היכולת שלנו לקנות. מצד שני, נפח הקנייה עולה. אנשים מגדילים את סלי הקניות שלהם, ואפשר לראות שהרבה אנשים עורכים את הקניות לחג המולד כבר עכשיו".

למרות שהחנויות הפיזיות שומרות על מעמדן, גם שנות הקורונה עשו את שלהן, והקניות באונליין נמצאות במגמת עלייה. "הלקוחות מנסים להוריד את רמת החיכוך, באונליין אף אחד לא משגע להם את השכל, והקמעונאים מבינים את זה", אומר עזרא.

"במקביל, הם מרגישים את הלחץ לרווחיות, שעכשיו נתונה בספק בעקבות העלייה בשכר העבודה, מחירי הדלק ועלויות האספקה. למעשה, בגלל שהקמעונאים והחברות והאתרים צריכים להשקיע לא מעט בשרשרת האספקה, 10% מהרווחים שלהם כבר בסיכון. לכן, קריטי להם להפחית עלויות באמצעות תהליכי אוטומטיזציה, לוגיסטיקה ודיגיטציה".

 
  

בישראל: מפחיתים הוצאות

לצד האינפלציה העולמית, גם בישראל מתמודדים עם יוקר המחיה, מה שמציב בסימן שאלה את היקף וסוג הרכישות הצפוי במהלך נובמבר כולו, ובבלאק פריידי בכלל. בארץ קיימת מודעות גבוהה לימי המבצעים הגדולים, וליתר דיוק מדובר ב־95%, כפי שעולה מסקר שבוצע ונותח על־ידי ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן.

הסקר, שנערך באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all, בוצע בקרב 495 משיבים במדגם מייצג של בני 18 ומעלה הכולל את החברה הערבית.

מהסקר עולה כי שלושה מכל ארבעה ישראלים המכירים את ימי הקניות מתכוונים לקנות במהלכם. בחלוקה לימים, נמצא כי אירוע הקניות הפופולרי ביותר הוא הבלאק פריידיי (41% ציינו כי יקנו ביום זה). 28% מהמשיבים הצהירו כי ירכשו ביותר מיום אחד, ו־6% מתכוונים לבצע רכישות בכל אחד מימי הקניות.

בעוד שבשנה שעברה 18% הצהירו כי אינם מתכוונים לקנות דבר במהלך ימי הקניות של נובמבר, השנה כבר מדובר ב־26%. באופן מפתיע, רק 5% ייחסו זאת לכך שאין להם כסף. סיבות נוספות היו "אינני צריך שום דבר" (41%), "מעדיף את החנויות הפיזיות" (17%), "האירועים אינם מרגשים אותי" (17%), "המבצעים לא אטרקטיביים" (10%), ו"אני מתפתה לרכוש יותר ממה שתכננתי" (5%). 

ד''ר דנה טבת, בי''ס אריסון למנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן / צילום: רענן כהן
 ד''ר דנה טבת, בי''ס אריסון למנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן / צילום: רענן כהן

באשר לסכומים שאותם מתכוונים המשיבים להקצות לימי הקניות, 71% הצהירו כי יקציבו סכומים דומים או נמוכים יותר ביחס לשנה שעברה. 26% מהם מציינים כי לא ירכשו בהנחות פחותות מ־41%-50% מהמחיר המקורי. 23% לא יקנו בהנחות פחותות מ־31%-40%. היתר מסתפקים בהנחות נמוכות יותר.

"התמונה המלאה תתברר כמובן עם תום מבצעי הקניות, אך מה שברור זה שהציבור רוצה לראות מבצעים אמיתיים, ולא מבצעים 'בכאילו' שבהם ההנחה זניחה", מציינת ד"ר טבת.

נתון מעניין עבור העסקים המקומיים מצביע על כך ש־51% יעדיפו לרכוש באתרים ישראלים, ואילו רק 18% מעדיפים לקנות באתרים בינלאומיים. ל־31% אין העדפה ספציפית.

"הישראלים מעדיפים אתרים מקומיים משיקולים פונקציונליים של נוחות החזרה, אחריות על מוצרים וחסמי שפה", אומרת ד"ר טבת. מאידך, היתרון של אתרים בינלאומיים נובע ממבצעים ומחירים אטרקטיביים יותר (71%).

קונים בשני הערוצים

במהלך הקורונה התחזק מעמדם של אתרי האונליין, והיו שראו בכך איום על החנויות הפיזיות. אולם דוחות החברות הקמעונאיות לרבעון השלישי, שהתפרסמו החודש בארץ ובעולם, מצביעים על כך שהתוכנית האסטרטגית צריכה לכלול את שני הערוצים, ומי שיהמר רק על אחד מהם עלול להפסיד.

גם מהסקר שערכה ד"ר טבת עולה מגמה דומה: 68% מהמשיבים אמרו כי הם מעוניינים לרכוש במהלך ימי הקניות גם בחנויות פיזיות וגם באונליין. 19% יעדיפו רק את האינטרנט, ו־13% יעדיפו רק חנויות פיזיות.

"על־מנת להתחרות באיקומרס ולמשוך קונים לרצפת המכירה, חנויות פיזיות צריכות להציע חוויית קנייה יוצאת דופן, מבצעים ייחודיים שלא קיימים באונליין, ליזום שיתופי־פעולה בין חנויות ואירועים מיוחדים ללקוחות ועוד", אומרת ד"ר טבת. 

חלקי החילוף לרכב במקום הראשון בעולם, בישראל עדיין נדרש חינוך שוק

אחד מאתרי הקניות הפופולריים בישראל הוא ebay, המציע מוצרים בקטגוריות רבות. על־פי נתוני החברה, הקטגוריות המובילות לשנת 2022 בקרב הישראלים היו חלקי חילוף לרכבים ואופניים, אופנה, תכשיטים ושעונים. השווקים מהם הוזמנו הכי הרבה מוצרים הם ארה"ב, סין, בריטניה, גרמניה ויפן.

לדברי מיקי סוקולובסקי, מנהל השיווק והתקשורת בשווקים המתפתחים ברחבי EMEA, "חלקי חילוף מהווים הקטגוריה הגדולה ביותר ב־ebay ברמה העולמית. זה שוק עצום, שצמח עוד יותר בתקופת הקורונה בגלל מחסור מטורף ברכיבים חדשים ובגלל בעיית ייצור קשה. אפילו חברות הרכב היו צריכות לקנות חלקי חילוף מספקי משנה, בגלל מחסור בשבבים וחומרים ושילוח איטי.

"מדובר בתחום שבישראל לא מספיק 'מחונכים' לגביו. את באה למוסך, ויכולים להגיד לך מה שרוצים, אין לך מושג מה עשו לך עכשיו באוטו. אם לאנשים היה יותר ידע וסבלנות, הם היו יכולים להזמין את החלק, לבוא למוסך רק לצורך התקנה ולחסוך 80% מהעלויות. בישראל לא מודעים לזה מספיק, אבל מוכרים במדינות הבלטיות ובמזרח אירופה מגלגלים מחזורים עצומים רק בתחום הזה".

לפי סקר שביצעה החברה בארה"ב צפויה עלייה של 15.5% בכמות ההזמנות בנובמבר ובדצמבר, וסך הקניות יעמוד על כ־236 מיליארד דולר.