כדי לאפשר את צמיחת האשראי: בנק הפועלים גייס 4 מיליארד שקל באג"ח

הבנק, שרשם ברבעון השלישי רווח של 1.8 מיליארד שקל, זכה לביקושים של 6.5 מיליארד שקל, מהם קיבל בעיקר מהמוסדיים הישראליים כ-3 מיליארד שקל באג"ח רגיל ועוד כמיליארד שקל בקוקו • הגיוס ישמש בעיקר לצרכי אשראי עסקי, בו טרם הורגשה האטה

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים ביצע אמש (ה') גיוס בהיקף נרחב במסגרת הנפקת אג"ח, במטרה להמשיך את הצמיחה בתיק האשראי שלו. בהנפקת האג"ח התקבלו ביקושים בהיקף כולל של כ-6.5 מיליארד שקל, מהם קיבל הבנק הצעות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל, כאשר כמעט כל הגופים המוסדיים בישראל - חברות ביטוח ובתי השקעות, השתתפו בהנפקה.

הטיימינג המופלא של מוטי גוטמן יניב לו בונוס של מיליוני שקלים 
הריביות של חברות כרטיסי האשראי הגיעו לשיעור דו-ספרתי, ומי השיאנית? 

בסדרה אג"ח 101 קיבל הבנק כ-1.2 מיליארד שקל בריבית של 3.76% ובסדרה 201 הוא נענה להצעות בהיקף של כ-2 מיליארד בריבית 1.39%. לצד סדרות אלה הנפיק הבנק גם אג"ח קוקו (CoCo) בהיקף של כ-940 מיליון שקל ובריבית של 3.09%.

הגיוס המוצלח נעשה רבות הודות לדוחות הבנק שפורסמו השבוע והראו רווח של 1.8 מיליארד שקל ברבעון השלישי של השנה ורווח של 4.8 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2022. עם זאת, בבנק נערכים לירידה בביקושי האשראי למשכנתאות ולמשקי הבית. זאת לאחר שברבעון השלישי של שנת 2022 אמנם נרשמה עלייה ביתרות ההלוואות לדיור של 2.2% לעומת רבעון קודם, אך מדובר בשיעור הנמוך מהגידול ברבעונים קודמים. בבנק ציינו כי ההתמתנות בקצב הגידול ביתרות הושפעה מהעלאות הריבית אשר צמצמו את יכולת משקי הבית לרכוש דירה, וכן הקטינו רכישות של משקיעים.

ביקושים ערים באשראי המסחרי

עם זאת, באשראי המסחרי, בעיקר לתחום הנדל"ן, עדיין מרגישים בבנקים ביקושים ערים נוכח הגידול בהתחלות הבנייה בשנה האחרונה, ולכן בפועלים לא רוצים לפספס הזדמנות לצמוח בשוק, בעיקר שכאמור בתחומי אשראי אחרים מורגשת ירידה בביקושים בכל המערכת הבנקאית.

בעוד הנפקת הסדרות הרגילות נועדה לצרכים השוטפים של הבנק, במקרה הזה הגדלת תיק האשראי, גיוס הקוקו נועד לחיזוק ההון המשני של הבנק.

אג"ח קוקו (Contingent Convertible Bonds) , הוא מכשיר חוב היברידי מתוחכם, שהופיע לראשונה באירופה לאחר משבר 2008. סוד קסמו היה שהוכר על-ידי הבנקים המרכזיים בעולם כהון, משום שכלל מנגנון אוטומטי לספיגת הפסדים במצבי קיצון מוגדרים (Trigger), שבהתקיימם - חוב הבנק למחזיקי הקוקו נמחק, או מומר למניות הבנק.

ישנם שני סוגי מנגנוני הפעלה (טריגר): מנגנון אובייקטיבי, הקובע הפעלה עם הגעה לרף הון עצמי ידוע מראש - ירידת יחס הון הליבה ל-5% (הון עצמי ורווחים צבורים ביחס לנכסי הסיכון של הבנק כשבנק הפועלים כמו לאומי נדרש ליחס הון ליבה של 10%); ומנגנון הפעלה בשיקול דעת גורם מפקח (מנגנון סובייקטיבי), במקרה של בנק הפועלים הפיקוח על הבנקים. המנגנון שבשיקול דעת מופעל בכל עת שגורם מפקח מגיע למסקנה שהבנק מנפיק הקוקו הגיע לנקודת אי-קיימות (PONV).

הבנקים כולם יוצאים בימים אלו בהנפקות אג"ח. דיסקונט הודיע כי יגייס אג"ח קוקו בהיקף של 540 מיליון שקל, כאשר גם לאומי והבינלאומי בדרך להנפקת אג"ח. כך קרה גם בתקופה זו של השנה גם אשתקד, כאשר בדצמבר שעבר השלים הפועלים גיוס של 4.9 מיליארד שקל בשתי סדרות אג"ח, במה שהיה אז ההנפקה הגדולה ביותר של חברה ציבורית בישראל. קדמו להם אז גיוס של דיסקונט (4.6 מיליארד שקל) מזרחי טפחות שגייס 3.6 מיליארד שקל ולאומי שגייס 2.3 מיליארד.

באוקטובר אשתקד גייס הפועלים מיליארד דולר בהנפקה פרטית בינ"ל של אג"ח קוקו ירוק, שזכתה לביקושים בהיקף של למעלה מ-2.6 מיליארד דולר. בבנק השתמשו בסכום השווה לתמורת ההנפקה לטובת מימון של פרויקטים ירוקים ידידותיים לסביבה.