למה האמריקאים לא השתוללו והתפרצו לחנויות בבלאק פריידיי השנה

הקונים חזרו לחנויות לאחר שנתיים של הפרעות בגלל המגפה, אבל מחירי הדלק והמזון מרחפים מעל קניות החגים בארה"ב כעננה קודרת

הרשתות לא מגבילות את ההנחות למסגרת זמן צרה בניגוד לשנים קודמות / צילום: Reuters, Axel Heimken/dpa
הרשתות לא מגבילות את ההנחות למסגרת זמן צרה בניגוד לשנים קודמות / צילום: Reuters, Axel Heimken/dpa

הבלאק פריידיי חזר - אפילו אם הרבה מהמבצעים הגדולים לא חזרו אתו.

מיליוני אמריקאים היו צפויים לבקר בחנויות אחרי חג ההודיה, עם נסיגת הקורונה וחזרתם של האנשים להרגלים שהיו להם לפני המגפה. מדובר בשינוי מגמה מהשנתיים האחרונות, בהן רוב הקניות התבצעו ברשת. אבל השנה הרבה משקי בית נפגעו ממחירי הדלק ומצרכי המזון.

סימנים מוקדמים מצביעים על רמת פעילות נמוכה בהשוואה לשנה שעברה. אנשים הוציאו ברשת ביום חג ההודיה 5.3 מיליארד דולר, עלייה של 2.9% מהחג שנה שעברה, על־פי Adobe Analytics, העוקבת אחרי הוצאת כסף באתרים. באדובי צפו שהקניות ברשת בבלאק פריידיי עצמו יגיעו לסכום שבין 9 ל־9.2 מיליארד דולר, עלייה של 1% עד 3% משנה שעברה.

הבלאק פריידיי פוגש את האינפלציה: בעולם מעריכים שהזמנות האונליין יירדו ב־7%
הצרות של אמזון: הקונים כבר פחות מרוצים מחוויית הקנייה שלהם

גבריאלה פריה, מורה מחליפה בת 26 מיונקרס, ניו יורק, הייתה בסניף המקומי של Kohl’s בערך ב-5 בבוקר כדי לנצל מבצעים לקניות חג המולד. בין היתר היא אמרה כי לאחר שנתיים בהן נמנעה ממסורת בלאק פריידיי בגלל המגפה, "נמאס לי מקניות באינטרנט". היא וחבריה רצו לצאת השנה. "אנחנו רוצים לצאת ולגעת בדברים, לראות אותם ולקבל אותם מיד", אמרה. כשהגיעה לחנות, בערך שישה עובדים התקבצו קרוב לכניסה לחנות וקיבלו את פני הצרכנים. בקופות לא היו תורים, ושלטים פרסמו הנחות על כל המוצרים בחנות.

כשחנויות רבות נסגרו בחג ההודיה, החנויות הקמעונאיות התכוננו לגל גדול ביום שישי. המכירות, בהחרגת סוכנויות רכב, היו צפויות לעלות ב־15% בהשוואה לבלאק פריידיי שנה שעברה, על־פי SpendingPulse מבית מסטרקארד, המודדת מכירות בחנויות וברשת בכל סוגי התשלומים. מכירות בחנויות ממשיות היו צפויות לגדול ב־18% בבלאק פריידיי, בעוד שמכירות ברשת היו צפויות לעלות ב־3.7%, כך נמסר ממסטרקארד.

"זה הכי קרוב לבלאק פריידיי נורמלי שהיה לנו מזה כמה שנים", אמר סטיפן לבוביץ, מנכ"ל בחברה המפעילה קניונים CBL & Associates Properties.

הצרכנים מושפעים מהאינפלציה 

מוכרים רבים החלו לפרסם הנחות גדולות באוקטובר כדי להיפטר ממלאי עודף לאחר ההקלה בצווארי הבקבוק בשרשראות האספקה. אבל המבצעים האלה לא הספיקו כדי לפתות את הקונים בשל חששות הולכים וגוברים הנוגעים לאינפלציה ומצב הכלכלה. במייסי'ס, ב־Kohl’s Corp וברשתות אחרות אמרו כי המכירות האטו באוקטובר ובתחילת נובמבר בגלל שאנשים התעכבו עם הקניות לחגים, אם כי בשבועות האחרונים העסקים עלו כשמזג האוויר הקר כיסה את צפון מזרח ארה"ב וחלקים אחרים ממנה.

ביום רביעי פרסמה אוניברסיטת מישיגן את דוח סנטימנט הצרכנים שלה, שירד ב־5.2% בהשוואה לאוקטובר וב־15.7% בהשוואה לנובמבר 2021. "לצד ההשפעה המתמשכת של האינפלציה, גישות הצרכנים מושפעות מעלויות ההלוואה העולות, הירידה בערך נכסים והיחלשות הציפיות בשוק התעסוקה", אמרה מנהלת הסקר ג'ואן סו.

קורבן אחד של המגפה שלא חזר במלוא כוחו היה מבצעי 'פורצי הדלתות' (door buster): מדובר במבצעים בהם מוצרים מוצעים בהנחות גדולות לזמן מוגבל, לרוב בשעות הבוקר המוקדמות, במטרה למשוך צרכנים לחנויות. צרכנים בשנים קודמות עמדו בתור עבור מבצעים על טלוויזיות עם מסך גדול, גאדג'טים אלקטרוניים ומוצרים אחרים. לעתים הפכו הצרכנים למסוכנים, כשהמונים צבאו על החנויות וניסו לתפוס מוצרים לפני שהם אוזלים (מכאן מקור השם - door buster).

"מבצעים פורצי־דלת מפחידים את האנשים", אמר מרשל כהן, יועץ תעשייה ראשי בחברת מחקר השווקים NPD Group. "הם לא רוצים להילחם בהמונים ולקום בארבע בבוקר".

וולמארט, טרגט, בסט ביי ומייסי'ס הן בין הרשתות שהפסיקו לעשות מבצעים מסוג זה בזמן המגפה, כשנאלצו להגביל את כמות הקונים בחנות ברגע נתון בגלל סיבות של בריאות הציבור. הרשתות עברו לקידום מוצרים שנמשך תקופה ארוכה יותר, לעתים כל היום או אפילו שבוע.

"כל מה שבמבצע כבר מפורסם כל השבוע", אמרה דיאנה אמואה, בת 25, שביקרה בסניף של בסט ביי לא רחוק מביתה בברונקס, בניו יורק, עם אחותה ברברה שרצתה לקנות טלוויזיה ואוזניות. האחיות נהגו לצאת מוקדם בבוקר למבצעים פורצי הדלתות, אבל מאז הקורונה הן לא עושות זאת יותר.

מחסומי פלדה לסידור התורים עמדו מחוץ לכניסה לבסט ביי, שנפתח ב־5 בבוקר. רק 20 איש הגיעו לפתיחת החנות.

טרגט מפרסמת מבצעים חדשים כל יום ראשון מאז אוקטובר, כולל מבצעי בלאק פריידיי הזמינים השבוע. בוולמארט החלו להציע "מבצעי בלאק פריידיי כבר ימים רבים", החל מ־7 בנובמבר. מכירות בלאק פריידיי של בסט ביי החלו ב־20 בנובמבר. במייסי'ס החלו להציע גישה מוקדמת למבצעים ב־7 בנובמבר, וכל המבצעים של בלאק פריידיי היו בתוקף מ־20 בנובמבר עד 26 בנובמבר.

"קיבלנו תלונות מלקוחות, שהגיעו במיוחד רק כדי לגלות שהפריט שרצו לקנות אזל", אמר מנכ"ל מייסי'ס ג'ף גנט על המבצעים פורצי הדלת. "אנשים רוצים לעשות קניות כשהם רוצים לעשות קניות. הם לאו דווקא רוצים לבוא בחלון הזמנים של הבוקר".

אריאנה אודל, פזמונאית בת 32 ממנהטן, קנתה מדיח כלים באוקטובר בהנחה של 30% כמתנת חג מולד לעצמה. "חשבתי לעצמי, אולי כדאי שאחכה עד בלאק פריידיי", אמרה, "אבל לא רציתי להיות ערה עד חצות בחג ההודיה".

אנשים מוצאים דרכים יצירתיות "למתוח" את הדולרים שלהם

כמות הפרסומות לבלאק פריידיי הכוללות את הביטוי "פורץ דלת" הייתה כחצי מהכמות שהייתה ב־2021, על־פי DealNews.com, אתר להשוואות מחירים. "סוגי ההנחות דומים, אבל הרשתות לא מגבילות אותן למסגרת זמן צרה", אמרה ג'ולי רמהולד, אנליסטית צרכנים ב־DealNews.com.

לדוגמה, בטרגט מציעים הנחה של 40% על מגפיים ומעילים והנחה של כ-60 דולר על אוזניות "ביטס" מ־24 בנובמבר עד 26 בנובמבר. בוולמארט עשו הנחה של 40 דולר על מכונת אספרסו תוצרת Chefman ביום שישי, עד גמר המלאי. במייסי'ס הציעו הנחות על הכול, מתיקי יד ועד מצעים, עד יום שבת כולל.

האינפלציה עדיין קרובה לשיא של 40 שנה. פריה, המורה המחליפה, אמרה כי היא צריכה הנחות כדי להיות מסוגלת להרשות לעצמה לקנות מתנות לחג המולד השנה, בגלל שהתייקרות מוצרי המזון מתחה את התקציב שלה עד הגבול. "בנקודה זו אנחנו חייבים לחסוך כל מה שיש לנו", אמרה, "אבל אנחנו עדיין רוצים שחג המולד יהיה חמים וכיפי".

ישנם אנשים המוצאים דרכים יצירתיות למתוח את הדולרים שלהם, כשכל דבר, מצעצועים ועד תחתיות לכוסות שתייה חמה, עולה יותר מפעם. קייט לקרואה מבולדר, קולורדו, השתמשה בנקודות של אמריקן אקספרס כדי לקנות מתנות, כולל ספרים, חלוק אמבטיה ומיקרופון לקראוקה. "אני מתכננת לנצל את הנקודות לכל קניות החגים שלי השנה", אמרה המנהלת בתחום שיווק המזון, בת 48.

לא כל הרשתות ויתרו על המבצעים פורצי הדלת. באמזון הציעו מבצעים כאלה כחלק ממכירת בלאק פריידיי שנמשכה 48 שעות והחלה ביום חמישי בבוקר, כולל פיג'מות לילדים ב־10 דולר וציוד סקי במחירים שמתחילים מ־15 דולר.

ל־200 האנשים הראשונים שנכנסו לחנויות של Kohl’s כשהרשת פתחה דלתות ב-5 בבוקר ביום שישי הייתה אפשרות לזכות בפרסים כמו מזוודה של סמסונייט או כרטיסי נסיעה וכניסה לאתר לגולנד.

ברשת ג'יי.סי פני החזירו את הקופונים למבצעים פורצי דלתות לאחר הפוגה של שנתיים. הקופונים, התקפים לאותו יום, ניתנו לאנשים הראשונים בתור כשהחנויות נפתחו ב-5 בבוקר בבלאק פריידיי. כמויות הקופונים השתנו מסניף לסניף, כך נמסר מהנהלת הרשת. הם היו בשווי של 10 דולר על קנייה של 10 דולר, 100 דולר על קנייה של 100 דולר ו־500 דולר על קנייה של 500 דולר, והיו בתוקף רק ביום שישי.

"אנחנו מתכוננים לכך שבלאק פריידיי יחזור השנה", אמרה מישל לסלו, מנהל הסחורה הראשית בג'יי.סי פני. "אנשים ירצו לצאת לעשות קניות".

טוניה למברט, בת 53, ביצעה חלק מהקניות שלה ביום שישי בחנות The Domain באוסטין, טקסס עם ביתה. למברט אמרה כי בעוד שהיא לא צרכנית כבדה של בלאק פריידיי, היא נהנית לצאת בשביל הכיף והצליחה למצוא מבצעים טובים על צעצועים ותכשיטים בלי להצטרך להתייצב בחנויות מוקדם בבוקר. "אני בכל זאת חושבת שאנשים עושים את רוב הקניות באינטרנט", אמרה למברט. "יש בחוץ אנשים, אבל התחושה היא כמו בכל יום אחר".

ישנם מנהלי מכירות שאמרו כי הם מתכוננים לעונה שתהיה חזקה דווקא לקראת סופה, בייחוד בגלל שחג המולד יוצא השנה ביום ראשון. זה יאפשר לאנשים לקנות מתנות ברגע האחרון בימים שישי ושבת שלפני החג. ככל שהקונים יחכו זמן רב יותר לקניות, כך הרשתות ייעשו יותר חסרות מנוח, ויגבר הסיכוי שיבצעו הנחות גדולות יותר, כך אמרו מנהלי המכירות.

"עד כמה שהמבצעים טובים כרגע, הם עוד ישתפרו", אמר ג'ונתן ג'ונסון, מנכ"ל Overstock.com.