דוחות קיסטון מלמדים: השווי של אגד זינק ביותר מ-600 מיליון שקל מאז אפריל

הרווח נקי של קיסטון בשלושת הרבעונים הראשונים עלה בחדות לסך של כ-97.1 מיליון שקל, לעומת הפסד בתקופה המקבילה אשתקד

גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר / צילום: שי שברו
גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר / צילום: שי שברו

עד כמה הייתה מוצלחת היתה ההשתלטות על ענקית התחבורה הציבורית אגד עבור קרן הריט לתשתיות, קיסטון, אפשר ללמוד מהדוחות הכספיים שמפרסמת קיסטון היום. השווי של אגד שהוערכה על ידי פירמת BDO נע בין 5.4 ל-5.7 מיליארד שקל. קיסטון  השתלטה על ענקית התחבורה ורכשה 60% לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל באפריל השנה, כך שמדובר בתוספת שווי של בין 600 ל-900 מיליון שקל בפרק זמן של פחות משמונה חודשים. העסקה עצמה לרכישת השליטה באגד הושלמה באוקטובר האחרון, "זמן שיא" במונחי עסקאות בהיקפים כספיים שכאלה.

את קיסטון הקימו בשנת 2019 רוני בירם וגיל דויטש, יחד עם נבות בר המנהל אותה. באפריל נדהמו בשוק ההון לגלות שההצעה הגבוהה להשתלטות על אגד, שהגישה קבוצת אלומה-מגדל-קרסו גילמה לה שווי של 5.6 מיליארד שקל. ההצעה השניה בגודלה דיברה "רק" על 4.8 מיליארד שקל על ידי קיסטון והיא זו שבפועל זכתה לאחר שבהנהלת אגד הקשיחו עמדות ודרשו לקבל מקדמה משמעותית של 15% במזומן כהוכחת רצינות.

למרות שהצעת קיסטון היתה נמוכה מההצעה הראשונה, ככל שחלפו החודשים, נשמעו בשוק הערכות שגם הסכום הזה גבוה משמעותית יותר מהראוי לאגד. ההצעה השלישית היתה נמוכה בעוד 800 מיליון שקל, ועתה מהדוחות הכספיים ניתנת גושפנקא לכך שהשווי היה ככל הנראה ראוי, כפי שהערכת השווי לפעילות אגד שאותה הכינה פירמת BDO מלמדת. "מאז הזכייה בעסקה חלף זמן" אומר מנכ"ל קיסטון, נבות בר. "אגד היא חברה שבהגדרה צומחת. הערכות השווי הנוכחיות מראות טווח שמלמד שאנחנו במקום טוב בהשוואה לעסקה המקורית."

מתוך הערכת השווי מתפרסמים נתונים עדכניים מלמדים שהכנסות אגד עצמה הסתכמו במחצית הראשונה של 2022 ב-2.2 מיליארד שקל, מה שמגלם קצב הכנסות שנתי של כ-4.4 מיליארד שקל, צמיחה של 4% ביחס לשנת 2021. עלייה בתצרוכת הדלק וההוצאות הכלליות של הנהלת אגד במחצית הובילה את החברה לרישום הפסד תפעולי של 22.5 מיליון שקל במחצית הראשונה, מול רווח תפעולי של 25 מיליון שקל בכל שנת 2021. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 68.6 מיליון שקל במחצית הראשונה מול הפסד של 79 מיליון שקל בשנה שעברה.

תחזיות הצמיחה לפי העבודה של BDO הן משמעותיות. על רקע ההתרחבות הצפויה לאגד בתחבורה הציבורית, הכנסות אגד (סולו) צפויות הגיע ל-4.6 מיליארד שקל בתוך 7 שנים (עד 2029) והחברה תגיד לקצב EBITDA (רווח לפני פחת, מיסים והפחתות) של 1.3 מיליארד שקל באותה שנה, הכפלה למול קצב של 750 מיליון שקל כיום.

עבור קיסטון עצמה, ההכנסות שלה שמגיעות בין היתר מדיבידנדים ותקבולים מהחברות בהן היא משקיעה, הסתכמו ב-18.4 מיליון שקל ברבעון השלישי, מול הפסד (שנבע מירידה בשווי של חלק מההשקעות) של 34.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של ההשנה הסתכם סעיף ההכנסות ב-134.1 מיליון שקל , לעומת כ- 39.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון השלישי נרשם הפסד לבעלי המניות של 8.2 מיליון שקל, שיפור לעומת הפסד של 35 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח נקי בשלושת הרבעונים הראשונים עלה בחדות לסך של כ-97.1 מיליון שקל, לעומת הפסד בתקופה המקבילה אשתקד. המזומנים שנבעו מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-106.8 מיליון שקל, למעלה מפי 3 מול התקופה המקבילה אשתקד.