מכירת נמל חיפה: הוארך המועד לקבלת אישור השרים לעסקה

הוועדה למכירת מניות המדינה בחברת נמל חיפה החליטה להאריך עד ל-15 בדצמבר את המועד לקבלת אישור השרים לעסקה • לפני כשבועיים נמסר מקבוצת אדאני-גדות כי עסקת המימון לרכישת הנמל נסגרה

נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

הוועדה למכירת מניות המדינה בחברת נמל חיפה החליטה להאריך את המועד לקבלת אישור השרים לעסקת מכירת מניות הנמל לקבוצה שזכתה במכרז, המורכבת מקבוצת אדאני ההודית וגדות הישראלית. הוועדה האריכה את המועד לקבלת אישור השרים למכירה עד ל-15 בדצמבר. 

מחפשים רכב חשמלי משומש, והכול יקר? המחירים עשויים להצטנן כבר בשנה הבאה
נתונים חדשים: אלה 10 השכונות הטובות ביותר למגורים בישראל 
מלונות ושטחי מסחר: התוכנית הגרנדיוזית של האיש העשיר באסיה עבור נמל חיפה

אישור השרים שדרוש לעסקה הוא מכוח הצו לאינטרסים חיוניים בעסקה. במסגרת הצו, שאושר בוועדת הכספים בנובמבר שנה שעברה, עוגנו הבטחת המשך קיומן של פעילויות שהן חיוניות לביטחון המדינה, או ליחסי החוץ שלה, המשך קיום טעינה ופריקה של חומרי נפץ וציוד אמצעי לחימה והמשך מתן שירותי נמל ותפעול לחיל הים. כן עוגנה הבטחת קיומם הרציף של שירותי נמל בידי החברה, שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל, מניעת חשיפה או גילוי של מידע מסווג, מטעמים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה, לרבות מידע בקשר לאבטחה פיזית ולרבות אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות, קידום התחרות בתחבורה נמלית ומניעת ריכוזיות במשק ומניעת היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה.

ואולם, לפי גורמים שמכירים את הליך המכירה נדרשים אישורים להשלמת העסקה מטעמם של גורמי ביטחון, והעיכובים כעת הם טכניים בעיקרם.

"החלטת הוועדה התקבלה לאור התקדמותה של הקבוצה המורכבת מחברת גדות מסופים לכימיקלים (1985) בע"מ וחברת Adani Ports and Special Economic Zone Ltd ההודית להשלמת הליך המכירה. הקבוצה נקטה בחודשים האחרונים פעולות לקבלת האישורים הנדרשים לצורך השלמת העסקה, ובכלל זה קבלת אישור הממונה על התחרות לבקשת המיזוג בהליך מכירת מניות חברת נמל חיפה בע"מ, חתימת מרכיבי הקבוצה על הסכם בעלי מניות מפורט, הקמת החברה הרוכשת שתחזיק את חברת נמל חיפה בע"מ העברת מתווה עקרונות מול הגופים המממנים ועוד", נמסר ממשרד האוצר. 

תג מחיר של 4.1 מיליארד שקל 

לפני כשבועיים נמסר מהקבוצה הזוכה כי עסקת המימון לרכישת הנמל נסגרה. קבוצת אדאני-גדות, שזכתה במכרז בחודש יולי האחרון, הדהימה את בכירי המשק על נכונותה לרכוש את הנמל במלואו לפי תג מחיר כולל של 4.1 מיליארד שקל. אדאני-גדות התקדמה בעסקת המימון עם קונסורציום בהובלת בנק מזרחי טפחות. הקבוצה כוללת את בית ההשקעות מיטב ואת בנק SBI (State Bank of India), שיעניקו על-פי ההסכם שנחתם בין הצדדים הלוואה לעד כשנתיים בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל.

כדי לא לספוג הוצאות ריביות גבוהה לאורך תקופת של כ-32 שנות זיכיון, קבוצת אדני וגדות בחרו לקחת הלוואה קצרת-מועד. את יתרת הסכום הנדרש להשלמת הרכישה יממנו אדני וגדות ממקורותיהן העצמיים.

במהלך החגים קבוצת אדאני-גדות ביקשה אורכה מהמדינה להשלמת ההליכים הרגולטורים הנדרשים, והיא אכן קיבלה אותה בספטמבר, וה"דד-ליין" הוא עד ל-27 בנובמבר, אתמול. מעבר לחתימה על הסכם המימון לרכישה המורכבת, נותר לקבוצה להשיג עוד סדרה של אישורים ממשרדי הממשלה ורגולטורים, כך שהצורך בהשלמת הסכם המימון היה דחוף לה, וכעת כאמור על-פי גורמים שמכירים את העסקה, מדובר בהשלמות טכניות.

קבוצת אדאני רכשה את נמל חיפה לפי הצעה של 3.9 מיליארד שקל, שנחשבת כ-4.1 מיליארד שקל, משום שהמדינה קבעה בתנאי המכרז כי ההצעה הגבוהה ביותר תקבל תוספת על הנייר של עוד 200 מיליון שקל, כדי לתת לה ניצחון ברור. עם זאת, הצעת אדאני-גדות הייתה גבוהה ביותר ממיליארד שקל מההצעה הבאה, כך לפי ההערכות, של קבוצת רמי אונגר וקרן ג'נריישן, שהציעה "רק" 2.65 מיליארד שקל, ולכן הפתיעה רבים.

לאחר הזכייה פורסמו עבודות כלכליות שדיברו על כך שקבוצת אדאני ממונפת מאוד. אחת מהחברות של קרדיט סוויס פרסמה הערכה לפיה "תרחיש גרוע עלול להוביל אותה לסחרור ולמלכודת חוב מאסיבית". עם זאת, בקבוצה פרסמו מצגת מיוחדת שבה נתונים המלמדים על כך שהמינוף שלה סביר, והיציבות שלה איתנה.