השחמט של נתניהו: זרוע העבודה תמורת שקט

מפלגת יהדות התורה דורשת להעביר את זרוע העבודה למשרד לשוויון חברתי שבראשו יעמוד שר מהמפלגה • עד כמה הדרישה מגוחכת? במשרד לשוויון חברתי עשרות עובדים, לעומת 900 שמועסקים בזרוע • אם תועבר הזרוע שוב לטובת שקט פוליטי, הליכוד ישיג אחורה התקדמות משמעותית שנעשתה בשנתיים האחרונות

בנימין נתניהו בפתיחת מושב הכנסת ה-37 / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו בפתיחת מושב הכנסת ה-37 / צילום: יוסי זמיר

שני ריטואלים מקבילים מתקיימים בכל פעם שמוקמת ממשלה בישראל: האחד - מזיזים את זרוע העבודה החולשת על שוק התעסוקה וההכשרות ממשרד למשרד כמו על לוח משחק בהתאם לדרישות הקואליציוניות; השני - מוקמים משרדים יש מאין כדי לדאוג לסידורי עבודה לשרים בפוטנציאל.

"מחירי הדיור הם כישלון של שר האוצר": משה גפני חוזר לתפקיד השריף הכלכלי של הכנסת
הנגיד עונה לגפני בנושא הריבית במשכנתאות: "מי שמנסה למצוא פתרונות פלא יפגע בשכבות החלשות"

הקמת ממשלת ישראל ה־37 על ידי נתניהו לא פוסחת על אף אחד מהצעדים האלה. שוב עולה שאלת "שיבוץ" זרוע העבודה באחד מהמשרדים, ושוב נתניהו נדרש ליותר משרדים מאשר יש בנמצא כדי לענות על הצרכים בליכוד.

בחמישים השנים האחרונות "הוזזה" הזרוע ממשרד הרווחה למשרד התמ"ת ומשם שוב למשרד הרווחה, ובממשלה האחרונה הועברה הזרוע למשרד הכלכלה, עד שכמעט היה נדמה שהיא נחתה במקומה הטבעי. אלא שבשבועות האחרונים דורשת מפלגת יהדות התורה להעביר את הזרוע למשרד לשוויון חברתי שבראשו יעמוד שר מהמפלגה. עד כמה הדרישה מגוחכת? במשרד לשוויון חברתי עשרות עובדים, לעומת 900 שמועסקים בזרוע העבודה. למעשה אם הזרוע תנחת במשרד הקטנטן סביר שהיא תוביל אותו ולא להיפך.

בליכוד הציעו כפשרה להעביר לידי יהדות התורה "רק" את מנהלת תעסוקת אוכלוסיות, העוסקת בין היתר בתעסוקת חרדים - ובכך חשפו את השטיק: העברת חלקיקי משרדים בתשלום פוליטי לטובת מגזרים והיעדר ניהול כלל־ארצי של מדיניות ממשלתית מאורגנת. אם אכן בשיחות המתקיימות בימים אלו תועבר הזרוע שוב לטובת שקט פוליטי, הליכוד ישיג אחורה התקדמות משמעותית שנעשתה בשנתיים האחרונות: יצירת עצמאות ניהולית לזרוע העבודה הכפופה לשר הכלכלה בלבד.

לזרוע כאמור 900 עובדים ותקציב שנתי בן 2.5 מיליארד שקלים. היא פרושה על חמישה מחוזות, 26 מבנים, ועוסקת בפעילות הכוללת הכשרה תעסוקתית, תעסוקת המגזר הערבי, הכשרת הנדסאים, עידוד תעסוקת הורים ושילוב אוכלוסיות בתעסוקה. ההתנתקות של הזרוע ממשרד הרווחה והתדמית הנלווית לו, גם שיפרה את תדמית הממשקים שקיימה עם אוכלוסיות בחברה הישראלית לטובת הכשרה ושילוב כוח אדם מיומן בשוק העבודה. הצעד הבא המתבקש הוא לא הכפפת הזרוע למשרד קטנטן ששווה בכוחו לאגף בזרוע, אלא לשמור על עצמאותו.

אם נתניהו מזהה מצוקת כוח אדם בליכוד, יואיל נא להקים מחדש את משרד העבודה במקום את משרד המים וההשכלה הגבוהה. המטרות והיעדים ישנם, התקציב קיים וכל שדרת הניהול המרכזית עומדת יציבה באופן שמזכיר מאוד משרדים בינוניים וקטנים.