הריבית מייבשת את שוק האג"ח: שתי הנפקות אחראיות ל-80% מהחוב שגויס בנובמבר

מסקירת מידרוג עולה כי גיוסי אג"ח של בנק הפועלים וחברת חשמל אחראים לרוב הסכום שגויס בחודש שעבר • בנובמבר עצמו נרשמה ירידה של 21% בסך החוב שגויס ועמד על 8.2 מיליארד שקל – ביחס לחודש המקביל אשתקד

אבי שטרנשוס, מנכ''ל מידרוג / צילום: יח''צ
אבי שטרנשוס, מנכ''ל מידרוג / צילום: יח''צ

הריבית המטפסת משביתה את תפקודו של שוק החוב בארץ. שני גיוסי חוב שביצעו בנק הפועלים וחברת חשמל בנובמבר, אחראים לכ-80% מסך החוב שגויס החודש, כך עולה מסקירת מידרוג. בנובמבר גייסו החברות 8.2 מיליארד שקל באגרות חוב, אלא שמתוך סכום זה אחראי גיוס ענק של 4.5 מיליארד שקל שביצע בנק הפועלים, וגיוס אג"ח של 2.3 מיליארד שקל שבוצע על ידי חברת חשמל למרבית הסכום. גיוסי החוב כללו בנובמבר גם פעילות ערה של חברות הנדל"ן המניב, אך זו היתה קטנה משמעותית.

במידרוג ציינו כי היקף הנפקות האג"ח הקונצרניות בחודש שחלף היו נמוכים גם בכ-21% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנובמבר 2021, גויס סכום של 10.4 מיליארד שקל באותו חודש. יחד עם זאת, חודש נובמבר אשתקד היה מוטה כלפי מעל בשל פעילות חריגה. כך למשל בחודש נובמבר הזה הנפיקו כ-11 מנפיקים שונים, בהשוואה לכ-23 מנפיקים בנובמבר אשתקד. כמו כן, לפני שנתיים בנובמבר גייסו החברות 3 מיליארד שקל בחוב.

כשמנטרלים את ההנפקות של המערכת הפיננסית, כלומר הבנקים וחברות הביטוח, מגלים שנובמבר דווקא חווה גידול מסוים בפעילותו בו ביחס למקבילו אשתקד. בנטרול זה הסתכם גיוס החוב ב-3.6 מיליארד שקל, לעומת 3.5 מיליארד שקל בחודש נובמבר אשתקד.

יחד עם זאת, מתחיל השנה בחודשים ינואר-נובמבר נרשמה עליה בהיקף ההנפקות בשוק האג"ח הקונצרני. אלה הסתכמו ב-76 מיליארד שקל, עליה של 20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר גם בעליה משמעותית ביחס לגיוסי האג"ח בתקופה המקבילה בשנת הקורונה, שבה דחו החברות גיוסים בין היתר בשל הסגרים והתמיכה הממשלתית. בחודשים ינואר-נובמבר בשנת 2020 גייסו החברות כ-49 מיליארד שקל, כמעט מחצית מהסכום השנה.

הסקטור הפיננסי מוביל את הגיוסים בשנת 2022, בהמשך למגמה שהחלה להתבסס אשתקד. היקף גיוסיו הסתכם בכ-28 מיליארד שקל. בנוסף היקף הגיוסים בסקטור התשתיות וממשלה עלה באופן משמעותי במהלך השנה הנוכחית והסתכם בסך של כ- 7.5 מיליארד שקל. ענף נוסף שבלט בעלייה בהיקף הגיוסים הינו ענף המימון החוץ בנקאי עם גיוסים של כ-3.8 מיליארד שקל, לעומת כ-2.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, נרשמה ירידה בקרב חברות האנרגיה, חברות גז ונפט, אנרגיה ירוקה, תחנות כוח ודלק אשר גייסו השנה כ-2.8 מיליארד שקל לעומת כ- 6.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2021. הנדל"ן המניב ובתחום הבינוי רשמו יציבו. גיוסי החוב לענף זה הסתכמו ב-26.6 מיליארד שקל ב-11 החודשים הראשונים של השנה, ירידה מתונה של כ-2% ביחס ל-27 מיליארד שקל בינואר-נובמבר 2021.