בורסות עולם | סיקור שוטף

מניות הטכנולוגיה הובילו ירידות חדות בנעילה בוול סטריט

הנאסד"ק ננעל בירידה של כ-2%, ה-S&P 500 ירד בכ-1.4%, והדאו ג'ונס נסוג בסיום בכ-1% • בורסות אירופה ננעלו בירידות של עד 0.7% במדדי המניות המרכזיים • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי.מורגן צ'ייס, מזהיר כי האינפלציה הגבוהה עלולה להכביד על הצרכנים ולגרום למיתון בארה"ב בשנה הבאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam
וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

התמתנות מסויימת נרשמה במגמה השלילית בוול סטריט בשעה האחרונה של המסחר. מדד הנאסד"ק ננעל בירידה של כ-2%, מדד ה-S&P 500 ירד ב-1.4%, ומדד הדאו ג'ונס נסוג בסיום בכ-1%.

ירידות בולטות רשמו בין השאר מטא, AMD , אלפאבית, אמזון, אפל  ואנבידיה . מנגד, ג'י.אס.קיי.  בלטה בעלייה של 7.8%. 

בקרב המניות הישראליות רשמו עליות קורנית דיגיטל  וסיוה .

במקביל לירידות החדות במניות, נרשמו עליות באג"ח של הממשל האמריקאי: תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-7 נקודות בסיס ל-3.53%, ותשואת האיגרת לשנתיים רשמה ירידה של 4 נקודות ל-4.35%. 

21:50

מדד הנאסד"ק נופל ב-2.3%, מדד ה-S&P 500 יורד ב-1.8%, ומדד הדאו ג'ונס יורד בכ-1.4%. זאת, בין השאר על רקע מימושי רווחים לאחר העליות האחרונות ועקב חששות המשקיעים ממיתון מתקרב.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות סלינה , קוגנייט, אלוט, פאגאיה, אורמת , מאנדיי , ריסקיפייד, אלביט מערכות , פריון  ולייבפרסון.

20:15

מדד הנאסד"ק נופל בכ-2%, מדד ה-S&P 500 יורד ב-1.4%, ומדד הדאו ג'ונס יורד בכ-1%. זאת, בין השאר עקב חששות המשקיעים ממיתון מתקרב.

בנק ההשקעות מורגן סטנלי  מצמצם את מצבת כוח-האדם שלו בכ-2%, על-פי דיווח ב-CNBC. המשמעות: מספר עובדי הבנק יצומצם בכ-1,600 איש.

מניית טקסטרון  מזנקת בכ-6%, לאחר שהחברה דיווחה כי זכתה לאספקת הדור הבא של מסוקים לצבא האמריקאי.

מניית פרמאונט גלובל  צונחת בכ-7%, לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח.

החוזים על הנפט יורדים בכ-4%, ומחיר חבית ברנט יורד ל-79.2 דולר, שפל חדש מתחילת השנה. הנפט מסוג WTI צונח בכ-4% למחיר של 73.8 דולר לחבית (חוזה לינואר), שפל חדש מתחילת השנה.

19:50

הירידות בוול סטריט מחריפות. מדד הנאסד"ק נופל בכ-1.7%, מדד ה-S&P 500 יורד ב-1.3%, ומדד הדאו ג'ונס יורד בכ-0.9%.

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי.מורגן צ'ייס, מזהיר כי האינפלציה הגבוהה עלולה להכביד על הצרכנים ולגרום למיתון, קל או קשה, בארה"ב בשנה הבאה. בראיון ל-CNBC הוא אומר כי "מגפת הקורונה והתמריצים של הממשל הביאו לעודפי חיסכון בהיקף של כ-1.5 טריליון דולר אצל האזרחים בארה"ב, אולם האינפלציה שוחקת את הסכום הענק הזה במהירות. לכן, ייתכן כי המשק האמריקאי ייכנס למיתון במהלך 2023. מאוד קשה לדעת כיום אם זה יהיה מיתון קל או קשה".

לדבריו, העלאות הריבית האגרסיביות של הפדרל ריזרב תורמות לעומס המוטל על הצרכנים, אולם ייתכן כי ריבית של 5% "לא תהיה מספיקה" על-מנת למתן את קצב האינפלציה ליעד שאליו הפד רוצה להגיע.

בנוגע ליציבות מערכת הבנקאות בארה"ב, דיימון ציין כי "המערכת יציבה מאוד במיליון דרכים שונות. יש לנו עודפי הון משמעותיים". 

18:50

בורסות אירופה ננעלו בירידות של עד 0.7% במדדי המניות המרכזיים. בוול סטריט נמשכות הירידות: מדד הנאסד"ק נסחר בירידה של 1.4%, ומדד הדאו ג'ונס יורד בכ-0.6%.

מניות בנק אוף אמריקה , אקסון מובייל , אנבידיה , אוטוזון, בואינג , גולדמן סאקס גרופ  ונטפליקס בולטות בירידות חדות.

מניית סילברגייט קפיטל  צונחת, למרות שמנכ"ל החברה חשף מסמך במטרה להרגיע את חששות המשקיעים בנוגע לקשרי החברה עם FTX ופעילותה בתחום הקריפטו.

החוזים על הנפט יורדים בכ-2%.

17:06

מגמה שלילית בוול סטריט כעת: מדד הנאסד"ק נסחר בירידה של 1.1%, ומדד הדאו ג'ונס יורד בכ-0.3%.

מטא צונחת ב-5%, טסלה ב-3.4%, אמזון  בכ-2%, ו-AMD  יורדת ביותר מ-3%.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות נאייקס, מובילאיי , קוגנייט , פאגאיה, צים , פייבר  וסולאראדג' 

● הריבית בארה"ב תעלה כנראה ב-0.5%. החידה היא מה יקרה אחרי 

16:36

יום המסחר בבורסות של ארה"ב נפתח במגמה מעורבת: מדד הנאסד"ק נסחר בירידה קלה, ואילו ומדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.1%.

וויקס  בולטת בירידה של 3.5%, וטאבולה  יורדת ביותר מ-5%. גם טסלה  בולטת בירידה של כ-2%, ומטא  צונחת בכ-4%. 

בזגרת המסחר בסחורות החוזים על הנפט יורדים בכ-0.8%, והזהב רושם עלייה קלה.

14:50

היציבות באירופה הפכה לירידות קלות: מדדי דאקס וקאק יורדים בכ-0.1%, ופוטסי הבריטי נסוג ב-0.3%. בוול סטריט נמשכות עליות של 0.1%-0.2% בחוזים העתידיים, בעוד שתשואות האג"ח מוחקות חלק מהעליות של אתמול. תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת ב-5 נקודות ל-3.55%, ותשואת האג"ח לשנתיים יורדת בכ-3 נקודות ל-4.36%.

קומפיוג'ן  מדווחת כי המוצר COM701 בשילובים כפולים ומשולשים מראה פעילות אנטי-סרטנית ראשונית ממושכת והפעלה של מערכת החיסון בחולות סרטן השחלות שעמיד לטיפולים מבוססי פלטינום.

חברת השיווק הרשתי הרבלייף  צונחת ב-10% במסחר המוקדם, לאחר שהכריזה על הנפקה של 250 מיליון דולר בשטרות בכירים להמרה, שיבשילו ב-2028.

13:30

קצב האינפלציה השנתי בפיליפינים זינק בנובמבר ל-8.0%, הקצב המהיר ביותר במדינה  מאז נובמבר 2008, על רקע עליית מחירי המזון, על-פי רשות הסטטיסטיקה של הפיליפינים. התחזיות בשוק היו לעלייה של 7.8%, וזאת בהמשך למדד אוקטובר של 7.7%. אינפלציית הליבה, שאינה כוללת את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, עלתה ב-6.5%. ברקע, סופות הטייפון האחרונות פגעו בייצור יבולים כמו ירקות, אורז ופירות והעלו את מחירי המזון בחדות.

12:30

ענקית השבבים הטייוואנית TSMC  הודיעה כי תשלש את ההשקעה שלה בארה"ב ל-40 מיליארד דולר. החברה בונה כעת באריזונה מתקן שבבים בשווי 12 מיליארד דולר, ותגדיל את השקעתה כדי להקים שם מפעל שני, מתקדם אף יותר. מאוחר יותר היום ייערך טקס התקנת ציוד במפעל הראשון, שבו צפויים להשתתף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהלים רבים בתעשיית הטכנולוגיה. 

המפעל הראשון של TSMC, שמתוכנן להתחיל בייצור ב-2024, ייצר שבבי 4 ננומטר מהסוג המשמש כיום למעבדי אייפון 14 פרו. המתקן הנוסף יחל לפעול עד 2026 ויהיה המפעל הראשון בארה"ב שייצר שבבים של 3 ננומטר.

ברגע שהמפעל הנוסף יפעל באופן מלא, התפוקה הכוללת של TSMC באריזונה תהיה 60,000 וופרים (wafers, פרוסות של סיליקון גבישי) לחודש, פי שלושה מהתוכנית המקורית. בהתאם להתרחבות, TSMC תגדיל את כוח-האדם שלה באריזונה ל-4,500 עובדים, מתוכנית ראשונית של 1,600, מסרה החברה.

11:45

המסחר בבורסות אירופה ממשיך להתנהל ביציבות, כאשר המדדים המובילים נסחרים סבביב האפס או בירידות מזעריות. בוול סטריט החוזים מטפסים ב-0.2%-0.3%.

בזירת המסחר המוקדם בניו יורק שנפתחה לפני זמן קצר טרם נרשמות תזוזות מהותיות. טסלה  מטפסת קלות לאחר שצנחה אתמול ביותר מ-6%, בעקבות דיווח של בלומברג על כך שתקצץ את ייצור רכבי מודל Y במפעל שלה בסין.

10:15

המסחר בבורסות אירופה נפתח ביציבות, בתנודות מזעריות בלבד. דאקס וקאק כמעט ללא תזוזה, פוטסי הבריטי נסוג ב-0.1%, ואילו במדריד נרשמת ירידה מעט גבוהה יותר של 0.4%. במקביל, מדד הנג סנג בהונג קונג ננעל בירידה של 0.6%.

החוזים בוול סטריט מטפסים בכ-0.2%, ולצד זאת נרשמת יציבות בזירת המסחר באג"ח של ממשל ארה"ב.

בשוק הקריפטו מתמתנות במעט הירידות, והביטקוין שוב מטפס ליותר מ-17 אלף דולר. בשוק הסחורות, העליות בחוזים של הנפט מתחזקות לכ-1%. נפט אמריקאי נסחר סביב 77.5 דולר לחבית, ונפט מסוג ברנט נסחר תמורת 83.4 דולר.

09:10

מדד ניקיי בטוקיו ננעל בעלייה של כ-0.2%, ומדד שנזן בסין טיפס ב-0.5%. בשנגחאי נרשמה יציבות. בהונג קונג, שם עדיין מתקיים מסחר, הירידה התמתנה קלות ל-0.8%.

ברויטרס דווח הבוקר על הקלה בהגבלות הקורונה בסין, שלפיהן תושבי בייג'ינג לא יצטרכו להציג בדיקה קורונה שליליות בכניסה לסופרמרקטים ולשדות תעופה. 

07:55

בבורסות אסיה נרשמת הבוקר מגמה מעורבת. מדד ניקיי עולה ב-0.3%, מדד שנזן הסיני מטפס ב-0.6%, ואילו יתר הבורסות הגדולות ביבשת רושמות ירידות. מדד הנג סנג בהונג קונג מאבד 1.2%, והקוספי בסיאול נסוג ב-1%.

איפה זינקו מחירי הדירות ביותר ממיליון ש': הסיפורים בדוחות חברות הנדל"ן | ניתוח
הכלכלנים שוב חושבים שהם מזהים מיתון בדרך - אבל מה כן חדש? | WSJ
סוף שנה בצל אינפלציה וריבית מטפסת: אילו הטבות מס כדאי להכיר 

באוסטרליה הבנק המרכזי החליט להעלות את הריבית מ-2.85% ל-3.10%, בהתאם לתחזיות, ומדד הדגל בבורסת סידני ננעל בירידה של 0.5%.

עוד במאקרו היומי - הוצאות משקי הבית ביפן עלו באוקטובר בשיעור נמוך מהתחזיות (1.1% כשהצפי היה 1.3%), אך בקצב שנתי העלייה גבוהה בשתי עשיריות האחוז מציפיות השוק, 1.2%.

מיצובישי מוטורס מרכזת עניין בטוקיו ועולה בכ-3%, בנק מיצובישי פייננשל מטפס ב-0.7%. לעומתן, ענק הפיננסים סופטבנק מאבד 2.7%. בהונג קונג נרשמות ירידות בקרב מניות הטכנולוגיה, לאחר שזינקו אתמול בהמשך לדיווחים על הקלה במדיניות הקורונה בסין. עליבאבא מאבדת כמעט 4%, שיאומי נפרדת מ-2.8%, וגם מייטואן, ג'יי.די.קום, באידו וטנסנט נחלשות. לעומתן, יצרנית הרכב החשמלי ג'ילי עולה ב-2%.

בוול סטריט נרשמת יציבות במסחר על החוזים העתידיים, לאחר שמדדי המניות האמריקאיים רשמו אמש את היום הגרוע ביותר זה חודש. הנאסד"ק מחק 1.9% מערכו, ה-S&P 500 צנח ב-1.8%, והדאו ג'ונס איבד 1.4%. מדד ראסל 2000 למניות קטנות-בינוניות איבד 2.8%. 

לצד הירידות בשוק המניות, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסקו אמש. הבוקר נרשמות ירידות קלות בגזרה: תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה אתמול בקרוב ל-10 נקודות, ל-3.60%, והבוקר היא יורדת ל-3.58%. תשואת האיגרת לשנתיים המריאה ב-12 נקודות ל-4.40%, וגם היא נחלשת כעת בשתי נקודות ל-4.38%. במט"ח, הדולר קפץ אתמול ב-0.7% מול סל המטבעות, ואילו כעת נרשמת יציבות בגזרה.

בשוק הסחורות החלה התאוששות קלה, לאחר שאתמול נרשמו ירידות רוחביות. מחירי הנפט ירדו בעד 3.5% בהמשך להחלטת האיחוד האירופי ומדינות G7 להגביל את מחירי הנפט הרוסי ל-60 דולר לחבית. מחירי הגז הטבעי צללו אף הם, וירידות בולטות נרשמו גם במחירי הזהב והכסף. הבוקר החוזים על הנפט עולים קלות - הנפט האמריקאי ברמה של 77.2 דולר לחבית, ונפט מסוג ברנט ברמה של 82.8 דולר - וגם הגז הטבעי והכסף מטפסים. הזהב נסחר ביציבות עם נטייה לעלייה קלה, ומחיר אונקיה מגיע ל-1,772 דולר. 

בשוק הקריפטו, הביטקוין מאבד כ-2.5% ושוב מדשדש מתחת לרף ה-17 אלף דולר, והאת'ריום יורד ב-3% ונסחר ברמה של 1,260 דולר.