"התשלום על המכס עצום. אני מעדיפה להשאיר תכשיט אצל לקוח שביטל עסקה, ושלא ישלח אותו לישראל"

ליאת גלעד, בת 38 מקריית אונו, אמא ל־3 ילדים • הבעלים של ליאת גלעד תכשיטים • "מכל מכירה שאני מבצעת נשארים לי נטו 20%, וההוצאות על הייצור הן גדולות ומשמעותיות מאוד. זה מקשה על האפשרות להתפרנס בכבוד" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ליאת גלעד, הבעלים של ליאת גלעד תכשיטים / צילום: לינה מאירה
ליאת גלעד, הבעלים של ליאת גלעד תכשיטים / צילום: לינה מאירה

"להיות בעלת עסק בישראל זה דבר מאוד לא פשוט ולעיתים קשה ביותר. הקמת העסק וקיומו זה מסע רצוף אתגרים וקשיים". כך מספרת ליאת גלעד, בעלת 'ליאת גלעד תכשיטים', סטודיו בוטיק אינטימי לעיצוב תכשיטים בעבודת יד.

עבור ליאת, האתגר המרכזי ביותר הוא תחום היצוא לחו"ל. "העסק עובד לא מעט עם לקוחות מחו"ל. כאשר אני שולחת תכשיט מעבר לים והלקוח מחזיר אותו אליי מכל סיבה שהיא, התשלום על המכס הוא עצום, ממש לא פרופורציונלי לעניין. בגלל זה אני מעדיפה לא פעם להשאיר את התכשיט אצל הלקוח ושלא יטרח לשלוח אותו חזרה אליי לישראל. המשמעויות הכספיות לכך ברורות וכואבות ביותר, זה פשוט הפסד כלכלי.

"מקבלי ההחלטות במדינה חייבים להקל כמה שיותר על היצואנים ועל העסקים הקטנים שמייצאים מחוץ לישראל. כיום אנחנו חווים הכבדה משמעותית על היכולת להתקיים בצורה בריאה ומכבדת. אנחנו הקטר שמניע את המשק הישראלי והקושי הרב, בעיקר בבירוקרטיה, ברגולציה ובמדיניות המיסוי כאן, גורם למחשבות רציניות על כדאיות פתיחת עסק במדינת ישראל".

ליאת ממשיכה ומתארת את הקושי הכלכלי. "מכל מכירה שאני מבצעת נשארים לי נטו 20%, וההוצאות על הייצור הן גדולות ומשמעותיות מאוד. בסופו של דבר, זה מקשה על האפשרות להתפרנס בכבוד. תוסיף לזה את ההוצאות על ביטוח לאומי, את התחזוקה של אתר האינטרנט, הסטודיו, חומרי הגלם ועוד ועוד, ותקבל בור ללא תחתית".

אך למרות הכול, מה שמניע אותה זו האהבה העצומה לתחום ולעסק. "תכשיט הוא סימבולי, הוא מלא ברגש והוא זיכרון. לפעמים זה משמח כמו לידה או חתונה ולפעמים זה עצוב כמו פרידה מאדם אהוב, אבל זה תמיד זיכרון שיעלה לך חיוך", מספרת ליאת.

הסטודיו שלה נמצא במושב יציץ שבשפלה, מה שמייצר אתגר נוסף. "אני חווה חוסר זמינות לציבור הרחב, בשל הפריפריאליות היחסית בה החנות נמצאת. כיוצרת ישראלית, חשוב לי מאוד לייצר בכל רחבי הארץ ולתמוך בכלכלה כחול לבן. אך עם זאת, הוצאות הייצור הן גדולות מאוד, והן מתנפחות משנה לשנה".

לסיכום, ליאת מציינת את הרצונות שלה לעתיד. "שאיפותיי גדולות מאוד ותמיד יש לאן לגדול ולהתפתח בתחום. למרות שהעולם שלנו הופך לדיגיטלי יותר ויותר, אני מאמינה שאין כמו מראה עיניים בתחומים רבים, כמו גם התחום שלי.

"לקוחות רבים רוצים להגיע ולראות פיזית את התכשיטים וגם לפגוש אותי, האישה שמאחורי המותג הזה. לכן, אני חולמת להתקדם למרכז הארץ ולפתוח חנות משל עצמי בנווה צדק בתל אביב, ולאט לאט להמשיך להתפתח במדינת ישראל ובשלב מסוים אפילו לפתוח חנויות בכל רחבי העולם".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il