יותר גז: שברון והשותפויות בתמר מרחיבות את היקף ההפקה מהמאגר

החברות השותפות בזיכיון מאגר תמר הודיעו על השקעה בהיקף של 673 מיליון דולר בהרחבת הפקת הגז מהמאגר, ברקע הביקושים הגוברים בארץ ובחו"ל • השלמת השלב הראשון בעבודות להרחבת תמר מתוכננת לראשית שנת 2025

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

החברות השותפות בזיכיון מאגר תמר הודיעו הבוקר על השקעה בהיקף של 673 מיליון דולר בהרחבת הפקת הגז מהמאגר, ברקע הביקושים הגוברים בארץ ובחו"ל, וכמעין רמז לממשלה הנכנסת באשר למדיניות יצוא הגז. החברות מפיקות הגז ירצו מאוד להגדיל את היצוא שכן הוא מניב רווחים גדולים בהרבה (גם למדינה בהכנסות ממסים) וחברת ניו מד אנרג'י (השותפה בלוויתן) הציגה רווחי שיא השנה בשל הגדלת היצוא למצרים ולירדן.

● כך איבדו יצרניות המגבונים מישראל כ-2.5 מיליארד שקל משוויין 

● מה הפתיחה מחדש של סין לאחר הקורונה תעשה לשווקים 

ההודעה הבוקר מתייחסת לשני שלבי הרחבת התפוקה מתמר, בשלב ראשון בשני שלבי הרחבה. השלב הראשון בהרחבת תמר, עבורו התקבלה החלטת ההשקעה הנוכחית, יכלול הנחת צנרת הולכה באורך 150 קילומטר, משדה תמר הממוקם כ-90 קילומטר מערבית לחיפה, לאסדת תמר. בנוסף, האסדה תעבור התאמות כדי שתוכל לתמוך באספקה של עד 1.2 BCF ליום גז טבעי (לעומת כ-1.1 BCF כיום). השלמת השלב הראשון בעבודות להרחבת תמר מתוכננת לראשית שנת 2025. כעת היקף ההפקה מגיע לכ-10.2 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) בשנה ולאחר השלמת ההרחבה ב-2025 התפוקה תעלה לכ-11.65 BCM בשנת 2026. מאגר תמר הכיל לפי הערכות כ-380 BCM וכעת לאחר כמעט 10 שנות הפקה נותרו בו כ-280 BCM.

השלב השני של ההרחבה יעוגן על ידי חוזה גז עם לקוח בשוק המצרי והסכמי הולכה באמצעות תשתיות הולכה משופרות בין ישראל למצרים. בהודעת שברון נאמר כי החלטת השקעה לשלב השני של הפרויקט תתקבל לאחר שקלול מרכיבים נוספים ובהם אישורים רגולטוריים, לרבות אישור ייצוא מאת משרד האנרגיה. כאן תהיה השפעה מכרעת למשרד האנרגיה בראשות השר החדש בממשלת נתניהו, והמדיניות שתיקבע.

נזכיר השרה היוצאת קארין אלהרר דחתה את דוח אדירי שאיפשר הגדלה מסויימת במכסות היצוא. אפשר להניח שהממשלה החדשה תשנה את המדיניות. השלמת שלב זה בפרויקט מתוכננת למחצית השניה של 2025.

נזכיר בעלות הזכויות בתמר הן שברון מדיטרניאן לימיטד (25%), ישראמקו  (28.75%) מובדאלה אנרג'י האמירתית (22%) תמר פטרוליום  (16.75%), דור חיפושי גז (4%) ואוורסט (3.5%).

ג'ף יואינג מנהל שברון מזרח הים התיכון המודע לרגישות הציבורית בישראל בסוגיית היקף יצוא הגז מבהיר, קודם כל צרכי ישראל ימולאו ואחר כך ליצוא: "ההחלטה להשקיע בשלב הראשון בהרחבת תמר משקפת את המחויבות המתמשכת של שברון לתמוך באסטרטגיה של מדינת ישראל לפיתוח מקורות האנרגיה שלה לרווחת שווקי הגז המקומיים והאיזוריים עם השלמתו, יאפשר הפרויקט לענות על הביקוש המקומי הגדל לגז טבעי, יגדיל את יכולתנו לספק גז טבעי למדינות שכנות ולספק את הצורך ההולך וגדל בעולם לאנרגיה אמינה ונקיה יותר". הוא מתייחס לגידול בביקוש לגז באירופה בעקבות המלחמה באוקראינה וןהפסקת אספקת הגז הרוסי לחלק ממדינות אירופה.

ברק משרקי, המנכ"ל הנכנס של תמר פטרוליום מצביע על האיתנות הפיננסית הנובעת מהביקושים והחוזים הקיימים: "פרויקט ההרחבה של תמר הינו פרויקט מתבקש אשר מבוצע בתקופה מסחרית טובה מאוד של הפרויקט שנהנה מתזרים מזומנים חזק ויציב מפעילות שוטפת אשר מממנת השקעות נוספות בנכס".

וכאמור כולם מחכים לכניסת הממשלה החדשה, וקביעת מדיניות האנרגיה שלה, כשבמוקד היקף היצוא, והרחבת יכולת השינוע של הגז ללקוחות המשוועים לו באירופה.

בתוך כך ובהמשך להרחבת חיפושי הגז באזור, חברת ניו-מד אנרג'י (דלק קידוחים לשעבר) הודיעה כי חתמה עם חברת אדרקו ועם המשרד הלאומי לפחמימנים ומכרות של ממשלת מרוקו על הסכמים לביצוע פעולות חיפוש והפקה של גז טבעי (ו/או נפט) בחופי מרוקו באוקיינוס האטלנטי. על פי ההסכמים NewMed Energy תחזיק ב-37.5% מהזכויות ברישיון החיפוש. חברת אדרקו תחזיק ב-37.5% נוספים, והיתרה בידי ממשלת מרוקו. מדובר בהשקעה ראשונית של יותר מ-50 מיליון דולר, אך צפוי כי היא תגדל בהתאם לממצאים.