הטבה של כ-160 מיליון שקל למנכ"ל פורמולה חוזרת לאסיפת בעלי המניות

שנתיים לאחר שדירקטוריון פורמולה אישר תגמול חריג בהיקפו לגיא ברנשטיין, הוא פועל כעת לאשרו מחדש • הרקע הוא בקשה לתביעה נגזרת, שבה נטען כי לדירקטוריון לא הייתה סמכות לאישור ההקצאה, משום שברנשטיין מהווה חלק מדבוקת השליטה בחברה

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ
גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

שנתיים חלפו מאז עלתה לכותרות חבילת התגמול הנדיבה שביקשה חברת החזקות הטכנולוגיה פורמולה  להעניק למנכ"ל, גיא ברנשטיין. פורמולה ביקשה אז את אישור בעלי המניות להקצות לברנשטיין מניות חסומות ששוויין באותה עת עמד על כ-167 מיליון שקל. אסיפת בעלי המניות לא אישרה את ההקצאה, אך דירקטוריון החברה דן בכך מחדש והחליט לאשר את התגמול.

כעת, בצעד חריג, מבקשת פורמולה מבעלי המניות לאשר מחדש את אותה החלטה, באסיפה שתתכנס ב-12 בינואר, כאשר שווייה הנוכחי של ההקצאה הוא כ-46 מיליון דולר (כ-158 מיליון שקל בשער החליפין כיום). הסיבה לניסיון היא בקשה לתביעה נגזרת שהגיש כבר לפני קרוב לשנתיים בעל מניות מיעוט בחברה.

אחת מטענותיו של התובע הייתה שלדירקטוריון פורמולה לא הייתה סמכות לאשר את ההקצאה בניגוד להחלטת האסיפה - משום שברנשטיין מהווה חלק מדבוקת השליטה בחברה, ובמקרה כזה החוק לא מאפשר זאת.

ברנשטיין מחזיק 11.7% ממניות פורמולה (בשווי של 136 מיליון דולר), ועד לשבוע שעבר הוא היה חלק מהסכם הצבעת בעלי מניות עם בעלת המניות הגדולה בפורמולה, החברה הפולנית Asecco, שמחזיקה 25.6% מהמניות; במסגרת ההסכם, שנחתם לראשונה ב-2017 והוארך מאז, ברנשטיין העביר את זכויות ההצבעה שלו לידי אסקו.

פורמולה דחתה את טענות התביעה, אך עם זאת, בשבוע שעבר דיווחה על סיום ההסכם בין ברנשטיין לאסקו, ונראה כי בחברה מאמינים שאישור מחדש תחת הנסיבות שהשתנו, יוביל להתייתרות של התביעה. זאת, גם אם החברה תצטרך להשיג שוב את האישור בהחלטת דירקטוריון לאחר התנגדות האסיפה.

פורמולה מציינת בזימון לאסיפה, כי למרות שהיא דוחה את טענות התובע, היא מביאה את הנושא שוב לאישור האסיפה: "אנחנו מאמינים שהאינטרס של החברה ובעלי המניות שלה הוא לספק ודאות בנוגע לתגמול המנכ"ל ומעמדו בחברה", נכתב שם.

ההקצאה של המניות החסומות לברנשטיין מחולקת כך ש-66.7% ממנה הן מניות שיבשילו בסיום תקופה של שמונה שנים (שהחלה בסוף 2020) בתנאי שברנשטיין עוד יכהן כמנכ"ל; ו-33.3% שכפופות לעמידה ביעדי ביצוע הנוגעים לרווחי החברה. החלק הזה יבשיל גם הוא בסוף התקופה, אך הביצועים ייבחנו מדי שנה.

בנימוקים לאישור ההקצאה מציינת פורמולה כי ברנשטיין הוא מנכ"ל כבר 15 שנה, תקופה שבה לדבריה החברה עברה שינוי מהותי והציגה הישגים.

כך לדוגמה היא מציינת, שבין 2008 ל-2021 ההכנסות צמחו ב-389% ל-2.4 מיליארד דולר והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל ב-360% ל-54.6 מיליון דולר. מחיר המניה עלה באותה תקופה מ-24.7 שקל לכ-377 שקל (אם כי מאז סוף 2021 המניה נחלשה והיא נסחרת כיום במחיר של 258 שקל.

שווי השוק של פורמולה , שנסחרת במקביל גם בנאסד"ק, קרוב ל-1.2 מיליארד דולר. פורמולה היא חברת החזקות ששולטת במספר חברות טכנולוגיה. בין ההחזקות של פורמולה נמצאות חברת ה-IT מטריקס, שבה פורמולה מחזיקה ב-48.7% מהמניות, סאפיינס המספקת פתרונות לחברות ביטוח, שבה היא מחזיקה ב-44.1%, ומג'יק, המספקת פתרונות לפיתוח אפליקציות עסקיות, שם פורמולה מחזיקה ב-46.3% מהמניות. ברנשטיין מכהן במקביל גם כמנכ"ל מג'יק.

תגמול עתק גם למנכ"ל מטריקס מוטי גוטמן

שיאן שכר נוסף בקבוצת פורמולה הוא מנכ"ל מטריקס  מוטי גוטמן, שכמו במקרה של ברנשטיין - לא פעם נתקלו תגמולי העתק שקיבל מהחברה בהתנגדות אסיפת בעלי המניות, אך אלה אושרו בהמשך על ידי הדירקטוריון שדן בנושא מחדש.

כך היה גם בתחילת השנה הנוכחית, כשהדירקטוריון אישר את עדכון מדיניות התגמול של החברה ואת העלאת תקרת המענק של גוטמן למרות התנגדות האסיפה. אסיפת בעלי המניות של מטריקס צפויה להתכנס שוב השבוע, ולהצביע על עדכון תנאי העסקתו של גוטמן מתחילת 2023 עד סוף 2027.

התנאים המעודכנים כוללים בין היתר שכר חודשי של עד 200 אלף שקל ומענק הישארות בסך 500 אלף שקל לשנה, כלומר 2.5 מיליון שקל לתקופה. מטריקס מבקשת גם להקצות לו 375 אלף מניות חסומות שיבשילו בחמש מנות, בכפוף לעמידה בתנאי סף שקשורים לרווח הנקי. שווי המניות הוא 28.5 מיליון שקל לחמש שנים.

התגמול החדש, במונחי תוצאות השנה שעברה, צפוי להעניק לגוטמן בשנת 2023 תגמולים של 16.1 מיליון שקל - זינוק של כ-50% לעומת עלות שכרו אשתקד.