"משבר אמון": בי־קיור לייזר פיטרה את המנכ"ל לאחר חצי שנה

"העסקת רום אליעז הופסקה בשל אי התאמתו לתפקיד", נכתב בהודעת בי־קיור, שמנייתה איבדה 96% מההנפקה אשתקד לשווי של פחות מ־20 מיליון שקל

מכשיר של בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב
מכשיר של בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב

לאחר התוצאות המאכזבות והקריסה הדרמטית במנייתה, מפתיעה חברת המכשור הרפואי אריקה בי־קיור לייזר  עם הודעה חריפה על פיטוריו של המנכ"ל ד"ר רום אליעז, כחצי שנה בלבד לאחר שסומן כמי שיוציא את החברה מקשייה. "העסקתו של אליעז הופסקה על ידי דירקטוריון החברה בשל אי התאמתו לתפקיד, ומשבר אמון שנתגלע בין הצדדים שאינו מאפשר את המשך העבודה המשותפת", נכתב בהודעה לבורסה. 

מניות העם החדשות: איזו מניה המשקיעים הספקולנטים הכי אוהבים? 
רווחית ומפטרת: מדוע פלייטיקה קיצצה כ־20% מעובדיה בחצי שנה 

בי־קיור הוקמה בשנת 2007 על ידי מיקי שלוסר, יו"ר החברה, שמחזיק בכ־73% ממניותיה. המכשיר שמוכרת החברה פועל באמצעות "טכנולוגיית הלייזר הרך" ומשמש, כך נטען, "לטיפול בכאבים, בעיות אורתופדיות, פצעים, דלקות ותופעות בריאותיות אחרות".

החברה פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה בחודש מאי אשתקד, בשיאו של גל הנפקות טכנולוגיה בבורסה בת"א, ובתחילה כיוונה לשווי יומרני של 800 מיליון שקל. אלא שעד לביצוע הגיוס בפועל, כחודשיים לאחר מכן, הצטנן שוק ההנפקות והתוצאה הייתה הנפקה לפי מחצית מהשווי המבוקש, שבמסגרתה גייסה אריקה בי־קיור מהציבור כ־110 מיליון שקל, כחמישית מהסכום לכיסיהם של הבעלים באמצעות הצעת מכר.

טרם הנפקתה בבורסה זכתה בי־קיור לייזר להכרה בציבור בזכות קמפיין פרסום אגרסיבי, שכלל פרזנטורים מוכרים ששיבחו את מעלות המוצר, בהם אגדת הכדורסל מיקי ברקוביץ', הג'ודוקא האולימפית ירדן ג'רבי, השחקנית סנדרה שדה ואחרים. בד בבד תוצאותיה הכספיות העידו על צמיחה מהירה של פעילותה, עם קפיצה דו־ספרתית בהכנסות שהגיעו ל־86 מיליון שקל ב־2020.

הסרת מגבלות הקורונה פגעה בצריכת המוצר

אלא שמאז הההנפקה צנח מחיר המניה בכ־96% ומשקף לבי־קיור שווי של פחות מ־20 מיליון שקל. אליעז, שפוטר כעת, מונה למנכ"ל כאשר התברר עומק המשבר שאליו נקלעה החברה, בעקבות חדירה לא מוצלחת לשוק הבריטי ואובדן תנופה בשוק הישראלי, כשבמקביל התפטרו מתפקידיהם מספר בכירים ודירקטורים בחברה. במחצית הראשונה של 2022 רשמה בי־קיור ירידה של כ־53% בהכנסותיה לכ־28.5 מיליון שקל, ועברה להפסד של 25.5 מיליון שקל.

כשנשאל בזמנו על הירידה החדה במכירות, טען אליעז כי "בעקבות שינויים שחלו בענף הדיגיטל ובמדיניות הפרטיות באמצע 2021, עלות ה'לידים' (הגעה ללקוחות הקצה, ג"ו) הפכה גבוהה מאוד. בנוסף, בעקבות עליית המחירים בעולם, ההכנסה הפנויה במשקי הבית קטנה. כמו כן, בעקבות הסרת המגבלות עקב משבר הקורונה, שבמהלכו גדלו הביקושים לטיפול ביתי במכשירי החברה, חל שינוי בהתנהגות הצרכנית בארץ ובחו"ל". החברה גם דיווחה אז על "היקף החזרות גבוה מהצפוי" למוצר.

פיטורי המנכ"ל כעת אינם מבשרים טובות באשר למצבה הפיננסי של בי־קיור, שעל פי הדוחות למחצית השנה היו בקופתה מזומנים בסך 35 מיליון שקל, לאחר ש"שרפה" במהלכה כ־22 מיליון שקל. במחצית השנייה החברה ביצעה תוכנית התייעלות, אך לא ברור האם מצבה השתנה לטובה, כשהירידה בהכנסות נמשכה.