פורום פילם סירבה לספק סרטים לקולנוע לב, ותשלם קנס של 650 אלף שקל

ביהמ"ש קבע כי פורום פילם לא קיימה את תנאי המיזוג עם א.ד. מטלון ולא סיפקה לרשת קולנוע לב סרטים שביקשה לקבלם • גרידינגר, מנכ"ל ובעלי סינרוורלד ומנהל פעיל בפורום פילם, הורשע בכך שלא פיקח ולא פעל למנוע את העבירה

מוקי גרידינגר / צילום: אביגיל עוזי, ''ידיעות אחרונות''
מוקי גרידינגר / צילום: אביגיל עוזי, ''ידיעות אחרונות''

בית המשפט המחוזי גזר אתמול (א') על מוקי גרידינגר, הבעלים של רשתות בתי הקולנוע יס פלאנט ורב-חן ושל חברת בתי הקולנוע סינוורלד, מהגדולות בעולם, מאסר על-תנאי וקנס של 100 אלף שקל. זאת בגין הרשעתו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של אחריות נושא משרה. חברת פורום פילם הורשעה בעבירה של אי-קיום תנאי באישור מיזוג, והוטל עליה קנס של 650 אלף שקל וחתימה על התחייבות של מיליון שקל שלא תעבור במשך 3 שנים עבירות לפי חוק התחרות. 

ההאטה הכלכלית מחלחלת לעסקים: זינוק בבקשות לחדלות פירעון 
מנכ"ל חברה ציבורית בתחום האנרגיה חשוד במעורבות בקבלת סודות מסחריים 

בשנת 2010 אישרה רשות התחרות, בכפוף לתנאים, מיזוג בין פורום פילם, המוחזקת על-ידי סינרוורלד, מהחברות הגדולות בעולם בתחום בתי הקולנוע, לחברת א.ד. מטלון ושות'. סינרוורלד גם מחזיקה ברשתות רב-חן ויס פלאנט. כתוצאה מהמיזוג פורום פילם החזיקה בזכויות להפצה בלעדית של שלושה מתוך ששת אולפני הסרטים הגדולים בהוליווד. בשנת 2018 עברה לפורום פילם גם ההפצה של סרטי Paramount Pictures.

פורום פילם התחייבה במסגרת אישור המיזוג להפיץ לכל בית בישראל המעוניין בכך את סרטי הקולנוע המופצים על-ידה בתפוצה רחבה. באוגוסט 2020 הגישה רשות התחרות כתב אישום נגד גרידינגר וחברת פורום פילם בעבירה של הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות. על-פי כתב האישום, הנאשמים סירבו באופן שיטתי לספק סרטים לבית הקולנוע לב תל אביב, ובכך הפרו את תנאי המיזוג עם א.ד מטלון.  

לא קיימה את התנאי למיזוג

בית המשפט קבע כי החברה אכן לא קיימה את התנאי למיזוג ולא סיפקה לרשת לב סרטים שביקשה לקבלם. גרידינגר, מנכ"ל החברה ובעל מניות משמעותי בסינרוורלד ומנהל פעיל בפורום פילם, הורשע בכך שלא פיקח ולא פעל למנוע את העבירה.

השופט עמי קובו מבית המשפט המחוזי מרכז לוד קיבל את הסדר הטיעון בין רשות התחרות לגרינידר ופורום פילם, והתחשב בקשיים הכלכליים מהם סובלת החברה בעקבות מגפת הקורונה והשפעתה על בתי הקולנוע בעולם. לדבריו, "הטלת קנסות כבדים על הנאשם ועל החברה עלולה לפגוע בהם גם בשל הנראות של כך בחו"ל בתחום עיסוקה של החברה".

השופט קובו קבע כי "הנזק שנגרם בפועל הוא לצרכנים שהוגבלה יכולתם לבחור את בית הקולנוע בו יכלו לצפות בסרטים. מובן שנגרם נזק כלכלי לחברת בתי קולנוע לב, בעקבות סירובה של פורום פילם לספק לה את הסרטים שביקשה, ברם לא הוצגו ראיות, וממילא לא הוכח גובה הנזק".

גרידינגר ופורום פילם יוצגו על-ידי עורכי הדין נתי שמחוני וטלי סולומון ממשרד הרצוג. רשות התחרות על-ידי עו"ד שרית רייך-אבניאל.