ישראליות בוול סטריט | בדיקת גלובס

הקאמבק של הישראלית הסולידית שכיכבה במפולת מניות הטכנולוגיה ב-2022

מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט סוגרות שנה קשה במיוחד עם נפילה חציונית של כ־50% - הרבה יותר מירידת מדד הנאסד"ק • עם זאת, מספר חברות יציבות ורווחיות סיפקו למשקיעים תשואה נאותה גם ב־2022, ובראשן אמדוקס, צ'ק פוינט וטאואר שנמכרה

אמדוקס פארק / צילום: אורון גולקרוב
אמדוקס פארק / צילום: אורון גולקרוב

שנת 2022 עומדת להסתיים, וכבר עכשיו אפשר לומר שעבור המשקיעים במניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט זו לא הייתה שנה שתיזכר לטובה, בלשון המעטה. רובן הגדול של מניות הטכנולוגיה הישראליות (או שיש להן זיקה לישראל) רשמו תשואות שליליות בשיעור דו־ספרתי גבוה מתחילת השנה, וחלק מהן מחקו למשקיעים את רוב השווי.

הטרנד גווע ויונתן קולבר מחזיר רבע מיליארד דולר למשקיעים
נתוני האינפלציה שהפתיעו לטובה והתחזיות להחלטת הריבית של הפד | ניתוח גלובס
"קטסטרופה": מאות חברות בבורסה נותרו בלי סחירות ובלי נזילות | בדיקת גלובס

מבדיקת גלובס עולה כי התשואה החציונית השנה בקרב מניות הטכנולוגיה הישראליות עמדה על מינוס 46%, וזאת בזמן שמדד נאסד"ק  המזוהה עם תחום הטכנולוגיה ירד בשיעור מתון יותר, של כ־29%.

 
  

זאת, על רקע השינויים בסביבה המאקרו־כלכלית השנה: העלאות הריבית בעקבות האינפלציה הגוברת, החשש ממיתון, המלחמה באוקראינה והסגרים בסין. חלק גדול מהמניות הישראליות החלו לרדת עוד בסוף 2021, בעקבות השינוי בטעמי המשקיעים, שהעדיפו להפחית השקעות במניות צמיחה (שאמנם צומחות מהר בהכנסותיהן אך לא בהכרח רווחיות) ולפנות למניות שנחשבות "בטוחות" יותר ומציגות רווחים, גם אם הצמיחה שלהן לא מרשימה. קודם לכן, המשקיעים בוול סטריט חיפשו צמיחה בכל מחיר, ואף תגמלו חברות שלא היו רווחיות.

נתוני חברת ההשקעות האמריקאית פידליטי, המתבססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P, מראים שנכון להיום הסקטורים שהציגו את התשואות הגרועות ביותר מתחילת השנה הם הרכב, השיווק באינטרנט, שירותי מדיה, מוצרי יוקרה ותחום הבידור. לעומת זאת הסקטורים שהציגו את העלייה הגבוהה ביותר הם הנפט והגז, ציוד ושירותי אנרגיה, בנייה ואנרגיה חלופית. בתחום הטכנולוגיה נרשמו לרוב ירידות, וכך למשל סקטור החומרה ירד ב־19%, סקטור התוכנה נחלש ב־27% וסקטור השבבים ב־30%.

אז אילו מניות טכנולוגיה ישראליות רשמו את הירידות החדות ביותר השנה, ואילו מניות הצליחו להציג תשואות חיוביות למרות המצב הכללי בשווקים?

העולות: אמדוקס, טאואר, צ'ק פוינט וסולאראדג'

המניה שבלטה לטובה בקרב מניות הטכנולוגיה מישראל השנה עם עלייה חדה בניגוד למגמה הכללית בשוקי ההון היא אמדוקס , המספקת מערכות IT לחברות תקשורת. יתרה מכך, מניית אמדוקס אף הגיעה לאחרונה לשיא של כל הזמנים, אך נחלשה מעט וכיום היא מציגה תשואה של כ־20% מתחילת השנה, ונסחרת בשווי של 10.9 מיליארד דולר בנאסד"ק. שווי זה הופך אותה לחברה הישראלית החמישית בגודלה, אחרי מובילאיי (שהונפקה לאחרונה מחדש), סולאראדג', צ'ק פוינט ונייס.

אמדוקס היא חברה ותיקה, שנסחרת בארה"ב מ־1998 ומנוהלת כיום על־ידי שוקי שפר. אשתקד, רשמה מניית החברה תשואת חסר לעומת רוב מניות הטכנולוגיה מישראל, עם עלייה חד ספרתית שאותה ניתן לייחס להיותה חברה סולידית; אמנם רווחית ומחלקת דיבידנדים, אך כזו שצומחת בעקביות בשיעורים שנחשבו כלא מלהיבים בתקופת הבועה הטכנולוגית שהתנפחה בוול סטריט.

השנה התהפכה התמונה, כאשר משקיעי הטכנולגיה נדדו ממניות צמיחה למניות ערך. ביום משקיעים שערכה לאחרונה אמדוקס ציינה כי יש לה 350 לקוחות ב־90 מדינות, וכי היא משקיעה מעל מיליארד דולר בפלטפורמת הדור הבא שלה בענן.

הכנסות אמדוקס בשנת הכספים 2022 (השנה שנגמרה בספטמבר) היו כ־4.6 מיליארד דולר, צמיחה של 10.3% לעומת צמיחה של 7% ב־2021. התחזית שלה ל־2023 כוללת צמיחה של 6%-10% בהכנסות ושיפור שיעורי הרווחיות, והיא צפויה להמשיך לחלק דיבידנד לבעלי המניות שלה.

עוד מניה שהציגה השנה תשואה דו־ספרתית היא יצרנית השבבים טאואר , שעלתה מתחילת השנה בכ־16%. בפברואר האחרון הודיעה אינטל על רכישת טאואר, לפי שווי פעילות של 5.4 מיליארד דולר ובמחיר של 53 דולר למניית טאואר. העסקה אמורה להיסגר עד פברואר 2023, וכיום טאואר נסחרת במחיר שנמוך ב־13% ממחיר המניה בעסקה, פער שמשקף רמה מסוימת של אי־ודאות בנוגע להשלמתה. כאמור, מניות השבבים דווקא נסחרו השנה בירידות של 30%, אך רכישת טאואר על־ידי אינטל הפכה את מניית טאואר לחסינה לירידות אלה.

מלבד אמדוקס וטאואר, ניתן להזכיר גם את חברת אבטחת הסייבר הוותיקה צ'ק פוינט , שהציגה תשואה של כ־14%; צ'ק פוינט ידועה כחברה יציבה, רווחית, עם כרית מזומנים גדולה ועם שיפור בקצבי הצמיחה שלה בשנה האחרונה. בשנה שעברה צ'ק פוינט הציגה תשואה חלשה ביחס למתחרות, אך השנה, עם המעבר לחיפוש אחר חברות יציבות ורווחיות, היא בולטת לטובה. גם שתי חברות מתחומי האנרגיה החלופית - אורמת  העוסקת באנרגיה גיאותרמית ואגירת אנרגיה, וסולאראדג'  שמספקת פתרונות לתחום האנרגיה הסולארית - רשמו עליות של 12%-13% השנה, כשברקע משבר האנרגיה באירופה בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה.

מניה ישראלית נוספת בוול סטריט, לא מתחום הטכנולוגיה, שרושמת תשואה חיובית השנה היא של חברת התרופות טבע . בשנתו האחרונה של קאר שולץ כמנכ"ל הודיעה החברה על פשרה בהליכים המשפטיים בנוגע לשיווק משככי כאבים אופיואידיים, עניין שהעיק על מניית טבע בשנים האחרונות. מתחילת השנה רושמת טבע תשואה חיובית של 8.5%, לאחר שבשנה שעברה ירדה ב־17%.

היורדות הבולטות: חברות אוטוטק וקורנית דיגיטל

שלוש מניות איבדו השנה כ־90% מערכן - שתיים מהן הן חברות האוטוטק REE  ואוטונומו , שבשנה שעברה מוזגו לחברות SPAC בשוויים שהתבררו בדיעבד כגבוהים מדי, והשלישית היא חברת אבטחת הסייבר הקטנה סיירן . REE פיתחה פלטפורמה לרכב חשמלי, והיא מוזגה ל־SPAC בקיץ 2021 לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר. לאחר ירידה של 91% מתחילת השנה, היא נסחרת היום בשווי של 117 מיליון דולר בלבד, נמוך משווי המזומנים שבקופתה. לאחרונה ניסתה הפניקס, בעלת מניות ב־REE, למנות דירקטור מטעמה בחברה, אך הניסיון לא צלח. REE, וכמוה גם אוטונומו שפיתחה זירת מסחר לדאטה מכלי רכב, נמצאות כיום בסיכון להימחק ממסחר משום שהמניות שלהן נמוכות מדולר אחד. חברת האינשורטק היפו , שגם היא הגיעה לוול סטריט בשנה שעברה באמצעות מיזוג ל־SPAC, רשמה ירידה של 80% במנייתה השנה. גם היא הייתה בסיכון למחיקה, אך הודיעה על איחוד הון כך שכל 25 מניות הפכו למניה אחת, שהמחיר שלה גבוה מדולר. עם זאת, המגמה השלילית בה נמשכת גם כעת.

יורדת בולטת נוספת היא קורנית דיגיטל , שנסחרת כעת בשווי של כ־1.1 מיליארד דולר, לעומת 8.2 מיליארד דולר בשיא בשנה שעברה. מתחילת 2022 איבדה מניית קורנית 85% מערכה. החברה, יצרנית מערכות דפוס דיגיטלי להדפסה על טקסטיל, הציגה השנה את החזון שלה לשינוי שוק האופנה, הכולל חיבור בין העולם הווירטואלי לעולם הפיזי. בינתיים עם זאת, היא נאלצה להתמודד עם הלחצים המאקרו־כלכליים שהובילו אותה לאזהרת רווח ברבעון השני ולהפסד נקי ברבעון השלישי, וכן לשני סבבי פיטורים תוך חודשים ספורים, בהם פוטרו כמה עשרות עובדי החברה.