לאחר צלילה של 95% במניה: כך ניסתה הפניקס לשים יד על ההגה בחברת האוטוטק REE

הפניקס, שמחזיקה כ-10% ממניות REE, ביקשה למנות דירקטור בחברת הטכנולוגיה לרכב, שמוזגה אשתקד ל־SPAC לפי שווי של יותר מ-3 מיליארד דולר • בקשתה נדחתה ע"י דירקטוריון REE, שזכה לגיבוי של חברת ייעוץ לגופים מוסדיים

מחקה 95% מערכה מאז השיא. הנפקת חברת REE בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק
מחקה 95% מערכה מאז השיא. הנפקת חברת REE בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק

ניסיון של גוף מוסדי ישראלי למנות דירקטור מטעמו בחברת טכנולוגיה ישראלית הנסחרת בוול סטריט, הוא אירוע נדיר, וזה מה שקרה לאחרונה בחברת הטכנולוגיה לרכב, REE . לאחר שמנייתה נפלה ב־95% מאז שהחלה להיסחר בארה"ב ב־2021, ביקשה חברת הביטוח הפניקס , בעלת מניות ותיקה ב־REE, לצרף את עו"ד זיו עירוני לדירקטוריון החברה.

קריסתן של מניות האוטוטק הישראליות שהגיעו לוול סטריט כמעט בלי הכנסות
מנכ"ל REE לא מתרגש מנפילת המניה: "אנחנו פה לטווח ארוך" | ראיון

דירקטוריון REE התנגד, חברת ISS המייעצת לגופים מוסדיים בארה"ב תמכה בעמדת החברה, ואסיפת בעלי המניות לא אישרה את מינויו של עירוני, זאת על אף שזכה לתמיכת מוסדיים מישראל.

עו''ד זיו עירוני, המועמד לדירקטוריון REE / צילום: ענבל מרמרי
 עו''ד זיו עירוני, המועמד לדירקטוריון REE / צילום: ענבל מרמרי

הפניקס, נציין, מחזיקה ב־10.9% ממניות REE אך רק ב־2.5% מזכויות ההצבעה בה, משום שלחברה, כפי שנהוג בחברות נוספות בוול סטריט, יש שני סוגי מניות; למייסדי החברה - דניאל בראל (המנכ"ל) ואחישי סרדס, יש מניות מסוג שנותן להם זכויות גדולות יותר בהצבעה.

בספטמבר האחרון פרסמה REE זימון לאסיפת בעלי המניות השנתית שלה, שבה ביקשה החברה לאשר בחירה מחדש של דירקטורים מכהנים, בהם היו"ר אריק שטיינברג (לשעבר יו"ר בית ההשקעות פסגות), ולבצע שינוי מסוים בתגמול הדירקטורים.

בעקבות זאת, פנתה הפניקס ל־REE וביקשה להוסיף את הצעתה למינוי עירוני לדירקטוריון עד לאסיפה השנתית הבאה. בהתאם, REE פרסמה זימון חדש ובו כללה את ההצעה של הפניקס, עם המלצה של הדירקטוריון להתנגד לה, ורוב בעלי המניות אכן התנגדו לכך (ואישרו את ההצעות האחרות שהעלתה החברה).

"יש לנו כבר עו"ד, המינוי לא יוסיף יעילות"

הפניקס מבקשת למנות דירקטורים בחברות שבהן יש לה החזקה משמעותית יחסית, כך למשל פעלה בעבר בחברות שופרסל ופז. זהו סוג של אקטיביזם מוסדי, כלומר שהגוף המוסדי מבקש להשפיע באופן פעיל על החברה בה הוא משקיע. עו"ד עירוני (64) מכהן כדירקטור חיצוני בכמה חברות, ביניהן ויליפוד וקדימהסטם, ונמצא ב"פול" של דירקטורים חיצוניים שגופים מוסדיים מישראל מבקשים למנות.

עירוני ידוע כמי שפועל לשיפור הממשל התאגידי בחברות שבהן הוא מכהן, ומוזכר לעיתים כ"טראבל מייקר" מבחינת בעלי השליטה בחברות. בראיון למגזין G לפני שלוש שנים אמר: "אני מנסה לקדם תהליכים בשיתוף פעולה עם בעלי השליטה, רשות ני"ע, אנטרופי (חברת ייעוץ למוסדיים), המוסדיים, שיביאו לכך שהלעומתיות בין בעלי השליטה לדח"צים תיפסק. יש הוכחות מעשיות לכך שממשל תאגידי משפר את הרווחיות של החברה, וממשל תאגידי משמעו דח"צים אקטיביים".

טיעוני דירקטוריון REE נגד צירופו של עירוני היו שבדירקטוריון יש כבר מומחים לממשל תאגידי, בהם עו"ד, כך שמינויו לא ירחיב את הכישורים או הגיוון של הדירקטוריון. "הפניקס לא הצליחה להציג הסבר משכנע שאישור ההצעה יוביל לשיפור תפקוד הדירקטוריון, או יהפוך אותו ליעיל יותר", נימק דירקטוריון חברת האוטוטק.

יעדים שאפתניים ש"המניה תגלם עם הזמן"

REE פיתחה פלטפורמה מודולרית שכוללת את כל מכללי ההנעה שנדרשים לרכב חשמלי. על הפלטפורמה ניתן להתקין מרכבים שונים, כגון משאיות לחלוקה, מוניות רובוטיות וכדומה. היא החלה להיסחר בוול סטריט לאחר שמוזגה ל־SPAC לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר, וכיום שוויה עומד על 148 מיליון דולר בלבד. שווי ההחזקה של הפניקס במניות REE מגיע כיום לכ־16 מיליון דולר, לעומת 267 מיליון דולר במיזוג.

REE הודיעה על המיזוג בתקופת השיא של תופעת ה־SPAC, כשחברות רבות שעדיין אינן רווחיות, ובמקרים רבים מדווחות על הכנסות זעומות, קיבלו שוויים מכובדים. בהמשך, מנייתה נפלה, כפי שקרה לרבות מהמניות שמוזגו ל־SPAC. בראיון לגלובס לפני כשנה הבטיח המנכ"ל בראל כי REE תהיה בין החברות הגדולות בתחום, ו"בסוף השווי מגלם את ביצועי החברה. לפעמים לוקח למניה יותר או פחות זמן, אבל זה תמיד יקרה. כמנכ"ל, תפקידי להתרכז בביצועי החברה בהתאם ליעדים, שהם מהשאפתניים בעולם. אנחנו משיגים אותם וזה מה שחשוב".

לאחרונה דיווחה החברה כי מספר חברות ציי רכב מארה"ב הזמינו ממנה ציים של משאית משלוחים חשמלית ושל מסחרית חשמלית לשליחויות קצרות־טווח, וכי היא מנהלת מגעים עם חברות נוספות מתחומי השילוח, הלוגיסטיקה והסחר המקוון. REE צפויה להתחיל בייצור במחצית השנייה של 2023, לאחר שהשלימה באחרונה הקמת מרכז אינטגרציה באנגליה.