כך צברה תאוצה כותרת מזויפת שלפיה נתניהו "בין 18 המושחתים בעולם"

מזה למעלה משנה מופצת ברשתות כותרת שנראית כאילו נלקחה מאתר גלובס בה נכתב: "הביזנס-אינסיידר: 'נתניהו בין ה-18 המושחתים ביותר בעולם'" • מדובר בעיבוד גרפי שעברה כותרת אמיתית שפורסמה באתר גלובס ולפיה נתניהו הוא בין "18 האנשים החכמים בעולם'" • אבל גם הידיעה המקורית אינה חפה מבעיות

הכותרת המזויפת שמופצת ברשתות / צילום: צילום מסך
הכותרת המזויפת שמופצת ברשתות / צילום: צילום מסך

בשבוע שעבר העלה איש הפרסום אילן שילוח לחשבון הטוויטר שלו צילום מסך של מה שבמבט ראשון עשוי להיראות כמו כותרת ידיעה חדשותית שפורסמה באתר גלובס. בכותרת נכתב: "הביזנס-אינסיידר: 'נתניהו בין ה-18 המושחתים ביותר בעולם'", ובכותרת המשנה מוסבר בין השאר כי ראש הממשלה המיועד "דורג במקום ה-11 ברשימת 18 האנשים המושחתים בעולם". שילוח שיתף את צילום המסך הזה וכתב מעליו: "מזל שלא מקום 1 ורק במקום 11". 

אלא שכפי שהגיבו לו מספר גולשים, מדובר בזיוף. לפני למעלה מעשור, בשנת 2011, עלתה בגלובס ידיעה אחרת שכותרתה הייתה: "הביזנס-אינסיידר: 'נתניהו בין 18 האנשים החכמים בעולם'". מייד נעסוק גם בידיעה המקורית הזאת, אבל מאיפה צץ הזיוף שאותו שיתף שילוח? הוא עצמו מחק את הציוץ שלו, ומסר לנו כך: "(התמונה) הגיעה אלי בווטסאפ וחשבתי שזה אמיתי אז העליתי, ומיד כשאמרו לי שזה זיוף הורדתי". בניסיון שלנו להתחקות אחר מקור התמונה גילינו שהיא "מסתובבת" ברשת כבר למעלה משנה. מהממצאים שלנו עולה כי עיקר ההעלאות של התמונה נעשו ב-28-29 בנובמבר 2021, אז משתמשים רבים העלו את התמונה - שאף זכתה למאות שיתופים. מאז היא צצה במספר הזדמנויות בפייסבוק ובטוויטר, כולל בזמן האחרון.

אחד הדברים המפתיעים בקשר לזרם השיתופים של ה"כתבה" הזאת היא העובדה כי נראה שבמקור היצירה נועדה להוות מעין סאטירה. על כך ניתן ללמוד מכותרת המשנה בה נכתב כי "לנתניהו תואר ראשון בנוכלות ותואר שני בשחיתות" - פרפרזה לכותרת המשנה בידיעה המקורית בה נכתב כי "לנתניהו תואר ראשון באדריכלות ותואר שני במינהל עסקים מאונ' MIT". אולם למרות זאת, נראה שגולשים רבים לא ממש ירדו לסוף דעתו של היוצר האלמוני והם משתפים את ה"ידיעה" כביקורת נוקבת על יו"ר הליכוד. "האמת סופה להתגלות", "שיא שלילי נוסף", "לא להאמין לאן הגענו" - היו חלק מהתגובות לתמונה. בחלק מהמקרים הכותרת המזויפת משותפת לצד כותרות ביקורתיות אחרות שאכן פורסמו בעיתונות - עדות נוספת לכך שלפחות חלק מהגולשים פספסו את הכוונה (או לא טרחו לקרוא מעבר לכותרת).

הידיעה המקורית התייחסה בכלל למנת משכל

ומה באשר לידיעה המקורית? זו התייחסה לפרסום של מגזין הכלכלה Business Insider שדירג את 18 האנשים החכמים בעולם על פי מנת המשכל (ה-IQ) שלהם. ברשימה זו, נטען שנתניהו הוא בעל מנת משכל משוערת של 180 - מה שמציב אותו במקום ה-11 בעולם. מספר כלי תקשורת בישראל דיווחו על הפרסום הזה, ביניהם, מלבד גלובס, גם האתרים דה-מרקר, ומאקו. בפברואר 2019, בדה-מרקר אף פרסמו בעמוד הפייסבוק שלהם שזו הייתה אחת הכתבות הנקראות באתר באותו הזמן.

אך יומיים לאחר מכן, בעקבות כתבה של יגאל מוסקו בחדשות 12 בה אמר לו פעיל ליכוד ש"עשו [על נתניהו] דנ"א והוא יצא מספר שישי בעולם (מבחינת IQ)", בדקו במאקו את הטענה. הבדיקה לא הצליחה למצוא אישוש לטענה, או לגלות מהיכן נשאב המידע על מנת המשכל של נתניהו. 

בנובמבר 2021, דווח באתר וואלה על כך שהעיתונאי רועי ברק, עמיתנו בגלובס, החליט גם הוא לבדוק את הנושא. ברק מצא כי שני המקורות שעליהם נסמכת הקביעה שהופיעה בביזנס אינסיידר אינם מכילים כל מידע לגבי מנת המשכל של נתניהו: אחד מהם מפנה לעמוד שאינו קיים עוד, והשני מפנה לטור של הפובליציסטית קרוליין גליק בו אין זכר לטענה כזאת. ברק אף פנה למגזין בעניין, ובתגובה, עורך המגזין השיב לו כי הוחלט להוסיף בראש הכתבה דיסקליימר, שמצהיר על כך שהאתר לא עומד עוד מאחורי הפרסום. ואכן, מי שייכנס כעת לידיעה יוכל לראות בראשה "הערת עורך" מ-16 בנובמבר 2021 בה נכתב כי "ידיעה זו פורסמה לראשונה ב־6 באפריל 2011 ולא עומדת בסטנדרטים העיתונאיים הנוכחיים של 'אינסיידר'... למען שקיפות מוחלטת החלטנו לא להסיר אותה מהאתר". גם אנחנו בגלובס החלטנו להוסיף כעת הערה ברוח דומה לידיעה המתורגמת שעלתה כאן כאמור ב-2011.