היישר מישראל: זו אחת ההנפקות הטובות ביותר של השנה

מניית החברה, המספקת מערכות טכנולוגיות לרכב, זינקה בשנה קשה לשוק ההנפקות ב–61%, ושווייה כיום כפול כמעט מזה שבו רכשה אותה ענקית השבבים אינטל

הנפקת מובילאיי בנאסד''ק באוקטובר השנה / צילום: Nasdaq, Inc
הנפקת מובילאיי בנאסד''ק באוקטובר השנה / צילום: Nasdaq, Inc

ההנפקה הגדולה ביותר השנה בוול סטריט במונחי שווי שוק הייתה של מובילאיי הישראלית, המספקת טכנולוגיה לרכב. החברה, שנרכשה על ידי אינטל לפני כשש שנים בכ-15 מיליארד דולר, הונפקה בסוף אוקטובר לפי שווי של קרוב ל-17 מיליארד דולר, וגייסה 861 מיליון דולר.

השנה שבה הדירות ניצחו בענק את ההשקעה במניות | בדיקת גלובס
פוקס שוב הקפיאה הטבת מניות להראל ויזל, הפעם בשווי של עד 20 מיליון שקל
הנתונים מתעדכנים כלפי מטה: הצמיחה ברבעון השלישי נמוכה מההערכות, הצריכה הפרטית צנחה

כבר ביום המסחר הראשון במניה היא זינקה ב-38%, ומאז המשיכה לטפס, כך שכיום היא נסחרת בשווי של 27.1 מיליארד דולר - תשואה של 61% מאז ההנפקה. בכך הפכה מובילאיי לאחת מההנפקות הטובות של שנת 2022.

מובילאיי  מפתחת מערכות ADAS (סיוע לנהג) וכן פתרונות וטכנולוגיות המיועדים לרכב האוטונומי. אינטל, שנשארה בעלת השליטה במובילאיי, בהחלט יכולה להיות מרוצה.

למרות המצב הרעוע בשווקים (ירידות בשווי חברות הטכנולוגיה, העלאות ריבית, חששות ממיתון, המשך האינפלציה והמלחמה באוקראינה), מובילאיי ואינטל לא ויתרו על ההנפקה (שבעקבותיה תקבל אינטל מעין דיבידנד בסך 3.5 מיליארד דולר ממובילאיי). השווי הנוכחי של מובילאיי כעת כפול כמעט משווייה ברכישה ב-2017, ולא מן הנמנע שאינטל תבחר בעתיד למכור חלק ממניותיה בחברה הישראלית.

המייסד המשותף והמנכ"ל של מובילאיי, אמנון שעשוע, טען לאחר השלמת הגיוס הציבורי בוול סטריט, כי "מה שמשך אותנו להנפקה זה הרצון להיות בעין הציבורית, ולתקשר דרך התקשורת ודרך אנליסטים את כל מה שבשנים האחרונות עשינו מתחת לרדאר".

לאחר שנת הנפקות חזקה מאוד בוול סטריט ב-2021, מסתיימת 2022, כצפוי, כשנה חלשה במיוחד בשוק ההנפקות. מובילאיי הפכה בשנה זו לאחת מהיוצאות מהכלל - לא היו הרבה הנפקות גדולות השנה, על רקע ההרעה בסביבה המאקרו-כלכלית והירידות בשווקים.

שפל של 20 שנה בגיוס מעל 100 מיליון דולר

שתי ההנפקות הגדולות יותר ממובילאיי (במונחי היקף הגיוס) השנה היו של חברות פיננסים, Corebridge, שגייסה 1.7 מיליארד דולר ו-TPG שגייסה 1 מיליארד דולר. נתונים שמפרסמת חברת ההשקעות והייעוץ Renaissance Capital, העוסקת בתחומי ההנפקות, מצביעים על כך שהשנה בוצעו בסך הכול 71 הנפקות (עד אמצע דצמבר), בהן גויס סכום כולל של 7.7 מיליארד דולר.

לשם השוואה, בשנה שעברה 397 חברות גייסו מעל 142 מיליארד דולר במצטבר. לפי Renaissance, היקף הגיוסים ב-2022 הוא הנמוך ביותר לאחר שלושה עשורים. בכל הקשור למספר ההנפקות, הפעם האחרונה שבה לא היה מספר הנפקות תלת-ספרתי היה בשנת 2009.

בניגוד לשנה שעברה, שבה ראינו לא מעט הנפקות גדולות, השנה רק 16 חברות גייסו למעלה מ-100 מיליון דולר - שפל של מעל 20 שנה. בין ההנפקות הקטנות השנה ניתן למצוא גם חברות ישראליות או שקשורות לישראל, אשר גייסו סכומים צנועים.

אחת מהן, חברת ציוד התקשורת הישראלית אקטליס, שהונפקה במאי, נמצאת ברשימת ההנפקות הגרועות: היא גייסה כ-17 מיליון דולר לפי שווי של כ-70 מיליון דולר, ואיבדה מאז 87% מערכה, כך שכיום היא נסחרת בשווי של כ-9 מיליון דולר בלבד.

לפי נתוני Renaissance, ההנפקה הטובה ביותר של השנה היא חברת הביוטק האמריקאית Belite Bio, שזינקה בכ-400% מאז שהונפקה באפריל, וההנפקה הגרועה ביותר היא יצרנית ומשווקת הקנאביס Akanda, שנפלה ב-96% מאז שהונפקה במרץ.

למרות הצניחה - הנפקות ה-SPAC עדיין מובילות

ב-Renaissance מתייחסים גם להנפקות ה-SPAC - חברות ללא פעילות שמגייסות כסף במטרה לרכוש חברות קיימות. אומנם גם ב-2022 היו יותר הנפקות SPAC מהנפקות רגילות - 84 לעומת 71 - אך מדובר בצניחה חדה בפעילות בתחום, בהשוואה ל-613 הנפקות SPAC ב-2021. היקף גיוסי ה-SPAC הסתכם השנה ב-11.9 מיליארד דולר, ירידה של 92%, ומדי רבעון הפעילות הלכה ונחלשה.

במהלך השנה האחרונה החלו 95 חברות להיסחר לאחר שהשלימו מיזוגים לחברות SPAC, ובין הגדולות בהן נמצאת חברת הפינטק הישראלית פאגאיה, ששווייה במיזוג היה 8.5 מיליארד דולר, אך היא נפלה מאז בכ-93%.

שוק ההנפקות צפוי לחזור באמצע 2023

עם זאת, לפי הנתונים יש חברות עם תשואות גרועות יותר, לדוגמה חברת האוטוטק האמריקאית Quanergy, שמוזגה ל-SPAC בשווי של 1.4 מיליארד דולר, נסחרת היום בשווי של כמיליון דולר ובשבוע שעבר הגישה בקשה להגנה מפני נושים (Chapter 11).

להערכת אנשי Renaissance, באמצע 2023 פעילות ההנפקות צפויה לחזור לרמות נורמליות, והחברות שמתכננות לצאת להנפקה ממתינות כעת לשיפור בתנאי השוק. נכון להיום 133 חברות כבר הגישו תשקיפים פומביים לקראת גיוס, בהיקף כולל של 10 מיליארד דולר.