הצוללת | פודקאסט

מה הסיכוי שעסקת הפניקס-אבו דאבי תגיע לקו הסיום?

ההודעה של חברת הביטוח הפניקס על מכירה אפשרית של רבע מהמניות לידי קרן של אבו-דאבי הכתה גלים בשוק ההון • העסקה מציפה חששות, לא כי זו קרן של מדינה זרה, אלא כי מדובר בקרן ממשלתית. ראש הממשלה הנכנס נתניהו ירצה לראות את העסקה מתממשת. מה הסיכוי לכך? • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

 בשבוע שעבר נפל דבר בשוק ההון והביטוח בישראל. חברת הביטוח הפניקס - הגדולה ביותר במונחי שווי שוק - הודיעה שרבע מהמניות שלה צפויות להירכש בידי קרנות השקעה בבעלות ממשלה זרה. המדינה הזרה היא אבו-דאבי, האמירות הגדולה ביותר באיחוד האמירויות הערביות. ברקע של העסקה הזו נמצאים - כמובן - הסכמי אברהם בין ישראל לכמה מדינות ערביות כולל איחוד האמירויות משנת 2020. 

הפניקס כבר היום נמצאת בשליטה של קרנות זרות, סנטר-ברידג' וגלטין פוינט האמריקאיות. בשנת 2019 הן רכשו 32% מהמניות מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, ועכשיו רוצות לממש את ההשקעה.

זאת אומרת, העסקה הזו מעוררת סערה בשוק לא כי מדובר בקרנות זרות, זה כבר המצב היום. היא מעוררת סערה, בעיקר כי הקרנות האמירטיות הן בבעלות הממשלה. בפעם האחרונה שבה קרנות של ממשלה זרה הביעו עניין ברכישת הפניקס - קרנות סיניות במקרה ההוא, בשנת 2016 - העסקה בוטלה ברגע האחרון. מעורבות של ממשלה זרה בכלכלה הישראלית היא מהלך שיכולות להיות לו הרבה מאוד השלכות, ולאו כולן חיוביות.

בפרק היום של "הצוללת של גלובס" נשאל הרבה שאלות בנוגע לעסקה: מה האמירטים מחפשים כמשקיעים בישראל ומה הם מחפשים בפניקס דווקא; אילו בעיות עלולות להתעורר מאישור של עסקה כזו ומה הסיכוי בכלל שתאושר? מה יכולות להיות היתרונות שלה עבור ישראל? נדבר על זה עם כתב הבנקים והביטוח בגלובס רועי וינברגר ועם כתב ופרשן העולם הערבי, דני זקן.