טסלה צנחה השנה ביותר מ-60%. אילון מאסק מצא את האשמים

מניית יצרנית הרכב טסלה צנחה ביום שלישי לשפל של 52 שבועות • אם שואלים את המנכ"ל אילון מאסק, האשמה תלויה בעליות הריבית • אבל יש שחולקים עליו

אילון מאסק בביקור במפעל טסלה, גרמניה. למה המניות צונחות? / צילום: Associated Press, Patrick Pleul
אילון מאסק בביקור במפעל טסלה, גרמניה. למה המניות צונחות? / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

ביום שלישי צנחה מניית יצרנית הרכב טסלה ב-8%, והגיעה לשפל של 52 שבועות. מנכ"ל החברה, אילון מאסק ניסה להאשים את הירידות במיקרו שינויים בסקטור.

רוס גרבר, משקיע ותיק בטסלה צייץ ש"מניות החבה משקפות את מצב המנכ"ל שלה - שלא נוכח, כל הכבוד לחבר הדירקטוריון", גרבר גם החל בקמפיין להתמנות למנכ"ל החברה בעצמו.

המשקיעים בוול סטריט כבר לא מאמינים לפד, וזו בעיה
הריבית על ההלוואות בבנקים כבר מגיעה ל-8%: מי מציע את התנאים הטובים בפיקדונות?
מאסק: "אתפטר ברגע שאמצא מישהו טיפש מספיק לקחת את תפקיד מנכ"ל טוויטר"

בתגובה צייץ מאסק "כשעליות הריבית - המובטחות פוגעות בהכנסות מהשקעות - שאינן מובטחות, אנשים יטו יותר להעביר את הכסף שלהם ממניות למזומן, ולכן המניות נופלות".

למרות תגובותו של מאסק, עליות הריבית והבריחה מהמניות לא מסבירה את הנפילות, החדות יותר משאר יצרניות הרכב, של מניית טסלה. למעשה, מאז שהכריז על רכישת טוויטר באפריל, נפלה מניית טסלה  ב-60%, לעומת פורד  שירדה ב-26%, ו-ג'נרל מוטורס , שאיבדה 12%. להשוואה, מדד S&P  ירד בתקופה זו 14%. 

בנוסף, כמו שציין גרבר בציוץ, למאסק היו לא מעט הסחות דעת לאחרונה, קניית הרשת החברתית טוויטר והמאבק המשפטי שהתלווה לכך היא אחת מהן, אחרת היא החברה הנוספת בה הוא משמש כמנכ"ל, חברת Space X.

מעבר לכך, בחודשים האחרונים מכר מאסק לא מעט מניות טסלה שברשותו, בשווי של מיליארדי דולרים, מהלך שנעשה, לטענתו, כדי להציל את טוויטר. אך לא עודד את אמון המשקיעים או חבר הדירקטוריון.

אבל בזמן שמאסק היה עסוק בתפקידו החדש כמנכ"ל טוויטר, או "המצייץ הראשי" כמו שכינה את התפקיד, טסלה סובלת מירידות במכירות. מאז אוקטובר, מציעה טסלה הנחות ותמריצים לקניית מכוניות בסין, בה גם פועל המפעל העיקרי שלה. בנוסף למאבק מתמשך להפוך את המפעלים הנוספים שלה, בטקסס וגרמניה ליעילים יותר. 

סיבה נוספת אפשרית לירידות במכירות, ובמניות החברה, היא עליית מחירי האנרגיה באירופה, המרתיעה אנשים מלהשקיע במכונית חשמלית. 

מכלול הסיבות הובילו מספר בנקי השקעות להוריד את מחיר היעד למניות החברה ביום שלישי.