מו"מ קואליציוני | טור סופ"ש

עלה בידו? המאבק האחרון של נתניהו יהיה דווקא מול חברי הכנסת בליכוד

שיחת הטלפון בין ראש הממשלה המיועד לנשיא המדינה סימנה את סופו של קרב ההתשה בהסכמים הקואליציוניים • כעת, חברי הליכוד מצפים לראות האם התקוות שלהם יפגשו את המציאות • וגם: הרגע בו ארץ נהדרת שיקפה במדויק את המתנהל בחדרי המשא ומתן

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר בליל ההודעה לנשיא, השבוע / צילום: דוברות עוצמה יהודית
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר בליל ההודעה לנשיא, השבוע / צילום: דוברות עוצמה יהודית

חנוכה תשפ"ג לא ייזכר בלוח השנה העברי כחג שבו הושבעה ממשלת נתניהו השישית. למרות הניצחון המובהק באחד בנובמבר, יעד השבעת הממשלה הלך והתרחק ככל שדרישות השותפים התרבו, לצד הצלחת ציר טופורובסקי־אלקין־בן ארי לשבש את לוח הזמנים של החקיקה בכנסת. שיחת הטלפון בין ראש הממשלה המיועד לנשיא המדינה, שבה נאמרו המילים "עלה בידי", סימנה את סופו של קרב ההתשה בין השותפים הטבעיים לנתניהו על ההסכמים הקואליציוניים.

ישר מקו החזית במזרח אוקראינה: זלנסקי מחשמל את וושינגטון | פרשנות
מתי הריבית תרד? זה מה שבאמת חושבים בבנקים | ניתוח
הפד זיהה מאוחר מדי את האינפלציה, ומאז הוא פועל בצדק למיתונה בכל הכוח | פרשנות

מלאכת ההרכבה תסתיים בשבוע הבא

נתניהו הצליח להנחיל בקרב שותפיו את הנרטיב לפיו הם חייבים לחתום על ההסכמים המלאים לפני ההודעה לנשיא, למרות שאין כל חובה או מסורת כזו, וקיצר בשבוע את התארכות רשימת הדרישות. רפרוף בהסכמים מגלה את מה שחשפנו כאן בגלובס בחודש האחרון - חקיקת חוק יסוד ערך לימוד התורה שיאפשר את חוק הגיוס, יעדי דיור מוגברים למגזר החרדי, וגם למורת רוחו של נתניהו התחייבות לתיקונים עתידיים בחוק השבות, הלא הוא סעיף הנכד המדובר.

מנגד, יריב לוין סרב בתוקף להכניס להסכמים את דרישת יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לפיה הוא יקבל זכות וטו בוועדת שרים לענייני חקיקה, שמהווה את עורק החקיקה הראשי של הממשלה. לחלופין, קיבל בן גביר מעמד של ממלא מקום יו"ר ועדת שרים לחקיקה, הלא הוא מי שמסתמן כשר המשפטים לעתיד - יריב לוין. על פי לוח הזמנים המעודכן של נתניהו, בשבוע הבא ביום חמישי תושבע הממשלה החדשה ותינתן האות לקרבות על הפיכת ההסכמים מהתחייבויות בעלמא למציאות.

כדי להשלים את מלאכת ההרכבה, בשבוע הבא תסתיים חקיקת חוקי דרעי־סמוטריץ' וסמכויות המשטרה של בן גביר. בימים שני־שלישי המליאה תישאר פתוחה לטובת תיקון חוק יסוד הממשלה שיאפשר לדרעי להתמנות לשר, על אף שנגזר עליו מאסר על תנאי בשל עבירות המס שהורשע בהן, ויכניס את בצלאל סמוטריץ' כשר שני במשרד הביטחון. בין שלישי אחה"צ לרביעי יחוקק חוק סמכויות השר לביטחון לאומי הנכנס איתמר בן גביר. בליכוד, בדומה לתחזיות האופטימיות על הרכבת ממשלה במהירות, תכננו לסיים עם החוקים בתוך שבוע לכל היותר, אך השבוע התארך לשלושה.

באופוזיציה המיועדת מרוצים, המצביעים פחות

באופוזיציה המיועדת מרוצים מאוד מהצלחתם לקצר את ימיה של הממשלה. אחד מקברניטי האופוזיציה לעתיד אמר השבוע כי "המטרה של האופוזיציה היא לקצר את ימי הממשלה. זה נכון לסופה כמובן, אבל גם למועד ההשבעה". אלא שבשטח, מצביעי השמאל לא אהבו את העובדה שהמליאה נסגרה בכל יום בארבע בצהריים, בניגוד ללילות הלבנים הארוכים שהתישו את הממשלה היוצאת על כל חוק וחוק.

הביקורת הצליחה לחלחל לתוך הכנסת וראש הממשלה לפיד יצא בפוסט הבהרה. גם חברי הכנסת התנצלו והסבירו שהם נוכחים בוועדות ובמליאה כדי לדחות ככל הניתן את ההצבעה על חוקי הממשלה. אחד ממליצי היושר שלהם השבוע היה דווקא יו"ר הוועדה המיוחדת לחוק דרעי, ח"כ שלמה קרעי, שנשמע אומר "את כל התרגילים שהם עושים לי בוועדה - הם למדו ממני בכנסת ה־24".

בניגוד להתנצלויות, ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד אמר לי השבוע שהוא מרוצה מדחיית ההשבעה עד לסוף החודש. "אנחנו לא רוצים להיות אופוזיציה לשם אופוזיציה, אלא אלטרנטיבה. אין לנו רוב, אנחנו לא יכולים למנוע מהם להצביע על מה שהם רוצים אבל אנחנו יכולים לעכב אותם, להרחיב את הסדקים ביניהם ואנחנו עושים את התפקיד שלנו".

ח''כ בועז טופורובסקי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ח''כ בועז טופורובסקי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כששאלתי מה עם הלילות הלבנים השיב "לא היו לילות לבנים כי אנחנו לא התפשרנו איתם. אנחנו עושים להם את כל התרגילים. הם יכולים היו לסיים עם חוק דרעי השבוע, אבל אנחנו החלפנו פיליבסטר לילי לא יעיל בדחיית הדיונים ביומיים נוספים. יכולנו להקיז דם ולהשיג פחות אבל אנחנו משיגים יותר".

מסר בעייתי לדור הבא של הליכוד

הודות לטופורובסקי, גם חברי הכנסת של הליכוד יגיעו בסוף החודשיים הללו מרוטי עצבים ושערות אל רגע חלוקת התפקידים. מאז החלו המגעים הקואליציוניים בין נתניהו למפלגות הדתיות והחרדיות הם מסתובבים בכנסת ומחלקים איומים על התפקיד המיועד להם. ברביעי, התקוות יפגשו את קרקע המציאות. בליכוד טוענים כי יריב לוין לא צפוי להישאר יו"ר כנסת והוא יתמנה בשבוע הבא לשר המשפטים הבא של מדינת ישראל.

לצידו של לוין, יוכרזו לפי המסתמן כמנצחים הגדולים של סבב חלוקת התיקים גם ישראל כ"ץ ואולי אפילו דודי אמסלם. ציר כ"ץ־אמסלם־ביטן הצליח במשימת ההרתעה של נתניהו: כ"ץ יקבל את החוץ, בסביבת נתניהו טוענים כי תיק התחבורה הוצע לאמסלם, וביטן יקבל את יו"ר ועדת כלכלה. חברי כנסת בליכוד טוענים כי מדובר בתסריט כניעה שלא חזו מצידו של נתניהו, המהווה מסר בעייתי לאנשי שלומו וליצירת הדור הבא של המורדים בליכוד. אמסלם מצדו מזכיר למי ששואל אותו שהוא עדיין מעוניין באחד משני תפקידים בלבד: משפטים או יו"ר כנסת. אחרת ישמח לכהן כחבר כנסת מן המניין ולחוקק מבוקר עד ליל את התוכניות שרצה להריץ ממושבו כשר משפטים.

רצה הגורל והזדמנתי לסט של ארץ נהדרת ביום רביעי. חגיגות ההסכמים הקואליציוניים כפי ששרו בדואט דמויותיהם של נתניהו וגולדקנופף היו המחזה משעשעת אך מטרידה של הלך הרוח בחדרי המשא ומתן. דרישות יהדות התורה הפכו מיד לפארודיה של מולי שגב בלי שהיה צריך להתאמץ מדי. אנשי הצוות מטעמו של נתניהו יכולים היו לכתוב את שורות השיר בעצמם כבר לפני חודש. המנגינה הזו מבחינת נתניהו היא רק ההתחלה.