מאות עובדים נשלחים הביתה ולא רק בהייטק: המקרה של אבן קיסר

מניית חברת אבן קיסר שנסחרת בנאסד"ק ירדה ב-48% בשנה האחרונה • החברה מפטרת מעל 200 עובדים, גם בישראל • מהחברה נמסר: "החברה החלה ביישום הליך התייעלות הכולל שורה של צעדים. אחד הצעדים vut הפחתה של כ־10% מכוח־האדם שלנו בעולם"

בניין מפעל אבן קיסר , קיבוץ שדות ים / צילום: עינת לברון
בניין מפעל אבן קיסר , קיבוץ שדות ים / צילום: עינת לברון

"אבן קיסר יכולה להכפיל ולשלש את עצמה" - כך אמר רק בחודש מרץ האחרון מנכ"ל אבן קיסר, יובל דגים, בראיון לגלובס. כעת, גם החברה שלו מבצעת תוכנית התייעלות ופיטורים, כשברקע המשבר הגלובלי בשווקים.

מונה למנכ"ל חברת סייבר בלי רקע טכנולוגי - והפך אותה ליוניקורן | פורטפוליו
הזוג שהבטיח תשואות ענק והותיר שובל של משקיעים מרוששים 

חברת אבן קיסר הודיעה בסוף השבוע האחרון על תוכנית שבמסגרתה יצומצמו 10% מכוח־האדם שלה - בפיטורים ובעזיבה מרצון. בסך־הכול מדובר על למעלה מ־200 עובדים, גם בישראל. בכך הצטרפה יצרנית ומשווקת משטחי העבודה למטבחים לרשימה ההולכת ומתארכת, של חברות תעשייה והייטק ישראליות המקצצות במצבת כוח־האדם שלהן, על רקע תנאי המאקרו־כלכלה העולמיים.

קדמו לה, מבין החברות שאינן מתחום ההייטק, מפעל טכנולוגיית להבים (BTL) שמעסיק כ־900 עובדים שייאלצו לעזוב עם סגירתו הצפויה של המפעל בשנת 2025, וכן רשת הקמעונות שופרסל, שבמסגרת תוכנית התייעלות מפטרת כ־100 עובדים, וסודהסטרים שפיטרה 120 עובדים.

מאבן קיסר נמסר כי "כחברה החשופה לתנאי השוק הגלובלי על תנודותיו, אנו נדרשים להתאים את היקף הפעילות שלנו להתמודדות עם האטה/מיתון וירידה בביקושים למשטחי עבודה, בקרב צרכנים פרטיים ובפרויקטים מסחריים ברחבי העולם. כפי שהודענו לאחרונה, החברה החלה ביישום הליך התייעלות הכולל שורה של צעדים. אחד מהם הוא הפחתה של כ־10% מכוח־האדם שלנו בעולם, חלק קטן מהם בישראל, והמאסה העיקרית במתקני החברה ברחבי העולם.

"בנוסף אנו מבצעים גם מהלכים של התייעלות תפעולית, העלאות מחיר, מיקוד במנועי צמיחה ועוד", נמסר. "נדגיש, כי אבן קיסר היא מותג גלובלי חזק עם נאמנות צרכנים ושותפים עסקיים גבוהה, דבר שיסייע להתמודד טוב יותר עם השלכות התקופה".

הפחיתה תחזית שנתית לאחר הרבעון השלישי

אבן קיסר, שבשליטת קיבוץ שדות ים וקרן טנא (שמחזיקים יחד 40.7%), נסחרת בנאסד"ק בשווי של כ־200 מיליון דולר לאחר ירידה של 47% במחיר המניה בשנה האחרונה. בסוף 2021 העסיקה החברה 2,272 עובדים, מהם כ־1,400 בתחומי הייצור והתפעול. בישראל הגיע מספר העובדים ל־697. מצבת כוח־האדם של אבן קיסר גדלה בעקבות שתי רכישות שביצעה החברה בשנתיים הקודמות - רכישת השליטה בליולי קרמיקה ההודית תמורת כ־14 מיליון דולר ורכישת חברת ההפצה האמריקאית אומיקרון ב־19 מיליון דולר. הרכישות היו חלק מהאסטרטגיה של אבן קיסר, שכוללת הפיכה לחברה עם ריבוי חומרים (multi material) ולא רק קוורץ כמו בעשורים הראשונים לפעילות, וכן התרחבות גיאוגרפית והתקרבות בשרשרת הערך לצרכנים.

הפיטורים מגיעים לאחר שברבעון השלישי השנה פרסמה אבן קיסר דוחות פושרים, שבהם הסתכמו הכנסות החברה ב־181 מיליון דולר, צמיחה של 10.6% לעומת הרבעון המקביל, שיעור שעשוי היה להיות גבוה יותר בנטרול השפעת שינויי שערי חליפין. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של 0.5 מיליון דולר המיוחס לבעלי המניות. ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה 13.4 מיליון דולר.

עם פרסום הדוחות, אבן קיסר הפחיתה את התחזית השנתית שלה, והיא צופה כעת הכנסות של 690-700 מיליון דולר - צמיחה שנתית של 8%, ובהשוואה לתחזית קודמת של 710-725 מיליון דולר. התחזית הנוכחית כוללת שיעור EBITDA של 8%-8.5%, כלומר EBITDA של כ־55-60 מיליון דולר, וזאת לעומת 12.8% מההכנסות ב־2021. בחברה הסבירו זאת בפגיעת שערי חליפין, וכן בעלויות תובלה ולוגיסטיקה גבוהות יותר. החברה גם לא חילקה דיבידנד ברבעון זה, על רקע ההפסד.

מנכ"ל אבן קיסר, יובל דגים, אמר עם פרסום הדוחות כי הרבעון השלישי של 2022 היה השביעי ברציפות עם צמיחה בשיעור דו־ספרתי על בסיס שערי חליפין קבועים. הוא הזכיר את עליות המחירים שביצעה החברה במטרה לפצות על הגידול בעלויות חומרי הגלם והתובלה. לדבריו, התחזקות הדולר השפיעה לרעה על ההכנסות והרווח, ועל רקע תנאי המאקרו־כלכלה החברה נקטה צעדים להתאמת רמות הייצור והמלאי לתנאי השוק, ותנקוט בצעדים נוספים להפחתת עלויות. נציין שכבר בסוף השנה שעברה החלה החברה בהעלאות מחירים של כ־7%־8%, במטרה לפצות על הגידול בעלויות.

סיבוב שני עגום לקרן טנא בחברה

אבן קיסר הונפקה בנאסד"ק ב־2012 ובשיאה הגיעה לשווי של כ־2.5 מיליארד דולר. קרן טנא, בראשותו של אריאל הלפרין, השקיעה בחברה לראשונה ב־2006 ולאחר ההנפקה ביצעה אקזיט מוצלח עם תשואה של פי 5 על ההשקעה, כשמכרה את רוב מניותיה בחברה תמורת 186 מיליון דולר. ב־2016 חזרה הקרן לסיבוב השקעה נוסף באבן קיסר, כשרכשה מקיבוץ שדות ים מניות ב־43.5 מיליון דולר ולפי מחיר של 43.5 דולר למניה. בהמשך, כשהמניה נפלה על רקע טלטלות בהנהלה ופספוס תחזיות ב־2018 (לפני מינויו של דגים), קרן טנא רכשה עוד מניות במחירים של 12־15 דולר למניה. כיום המניה נסחרת במחיר נמוך משמעותית של 5.83 דולרים.

יו"ר אבן קיסר הוא הלפרין מקרן טנא, ולאחרונה אישרה אסיפת בעלי המניות את בחירתו מחדש לדירקטוריון. במקביל אושר שינוי בנוסחת הבונוס למנכ"ל דגים (ללא שינוי בתקרת הבונוס השנתי). אולם הצעה שביקשה החברה לאשר - הקצאת מניות חסומות ואופציות לדגים, בשווי הוגן של כ־280 אלף דולר - הוסרה מסדר היום ברגע האחרון.