זו הייתה השנה הגרועה בשווקים זה עשור. מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך?

אם הירידות יתמשכו ב-2023, מדד ה-S&P ייפול במשך שנתיים ברציפות - תופעה נדירה למדי • מתי תופעה זו התרחשה בעבר, ולמה הפד ככל הנראה לא יחלץ את שוק המניות מהמשבר?

מסך המניות ברצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Reuters, IMAGO/Michael Nagle
מסך המניות ברצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Reuters, IMAGO/Michael Nagle

שנת 2022 הייתה הגרועה ביותר עבור שוק המניות בארה"ב זה למעלה מעשור, ללא שום סימן באופק לכך שהפדרל ריזרב מתכוון להאט את רצף העלאות הריבית. בעוד ימים ספורים תחל שנת 2023, כשמדד ה-S&P 500 בדרך לסגור את 2022 עם ירידה של 19.8%. זהו שיעור ההפסד הדו-ספרתי הראשון של מדד החברות הגדולות באחוזים מאז 2008, אז ירד ב-36.6% במהלך המשבר הפיננסי העולמי, כך על פי נתוני השוק של הדאו ג'ונס.

שנה טובה לבנקים ולאנרגיה: מה היו ביצועי הבורסה בתל אביב בשנת 2022
לאן הריבית עוד תגיע ואיפה כדאי להשקיע? התחזיות של מומחי ההשקעות  

אם המגמה הנוכחית תמשיך בשנה הבאה - פירוש הדבר יהיה ירידה של מדד ה-S&P במשך שנתיים ברציפות, תופעה נדירה למדי, כפי שמראה ההיסטוריה: מהשנים 1928 עד 2021 היא התרחשה פחות מ-10% מהזמן. לרוב, בשנה שלאחר תשואה שנתית שלילית עבור ה-S&P, המדד עולה ב-12.6% בממוצע, והוא חיובי ב-17 מתוך 25 שנים, כך לפי ה"מרקט ווטש".

המקרים הבודדים בהם מדד ה-S&P 500 ירד במשך שנתיים רצופות, נבעו מאירוע כלכלי גדול, כמו השפל הגדול בין 1929 ל-1939, זעזוע גיאופוליטי, כמו מלחמת העולם השנייה, ומשבר הנפט ב-1972, או שניהם, במקרה של תחילת שנות ה-2000, כאשר התפוצצה בועת הדוט-קום, התרחשו פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, והפלישה האמריקאית לעיראק לאחר מכן. רמת הצניחה של השוק בשנת 2022 ללא שום סימן לשינוי מגמה היא אות למשקיעים להיות זהירים, מזהירים אנליסטים.

בשנת 2008, לאחר משבר הסאב-פריים, רשם מדד ה-S&P 500 רשם הפסד שנתי של למעלה מ-36%. ההפסד נרשם בין היתר לאחר שהחברת ההחזקות Lehman Brothers פשטה את הרגל עם חוב של 619 מיליארד דולר, עקב השקעות במשכנתאות סאב-פריים.

לאחר מכן וועדת השוק הפתוח הפדרלית החליטה להגדיל את המאזן של הפד על ידי רכישת ניירות ערך נוספים בחסות ממשלתית מגובי משכנתאות בתגובה לחומרת ההתכווצות הכלכלית, בשנה שלאחר מכן המדד עלה ב-25.9%.

בנוגע לשנת 2023, ג'סיקה ראב, מייסדת שותפה של DataTrek Research טוענת שככל הנראה, התרחיש בו ה-S&P 500 ייפול שנה שנייה ברציפות אינו סביר ללא משבר כלכלי או גיאופוליטי גדול נוסף. עם זאת, עזרה מהפדרל ריזרב אכן קריטית לקפיצה במניות בארה"ב לאחר שנה קשה, היא כותבת.

הפד לא יקפוץ לסייע

אלא שהפעם, האנליסטים ממליצים למשקיעים לא לצפות להתערבות מסייעת של הפד. המשקיעים מדברים על רעיון "אופציות המכר בפועל של הפד" לפחות מאז מפולת שוק המניות באוקטובר 1987, שגרמה לבנק המרכזי בראשות אלן גרינשפן להוריד את הריבית. אופציית מכר בפועל היא נגזר פיננסי המעניק למחזיק את הזכות אך לא את החובה למכור את נכס הבסיס ברמה מוגדרת, המכונה מחיר המימוש, ומשמש כפוליסת ביטוח נגד ירידת שוק.

ויקטוריה פרננדס, אסטרטגית שוק ראשית ב-Crossmark Global Investments, חושבת שהפד ייתן לשוק לעבור את "המיתון הרדוד" ב-2023 ולא יקפוץ מיד להוריד את הריבית. "היסטורית הנחנו וידענו שיהיה לנו אופציות של הפד, שמיד הפד נכנס ומטפל בזה עבורנו. אבל מה שפאוול מנסה לגרום לשווקים להבין הוא, 'היי, אנחנו לא הולכים לעשות את זה'".

"זו הסיבה שהמניות בארה"ב כל כך תנודתיות כרגע, מכיוון שאף אחד לא יודע מתי הפד יתרכך. פאוול מתמקד אך ורק ביעד של הפד להורדת האינפלציה ל-2%, ויש לו את המרחב לעשות זאת בהתחשב בעוצמתו של שוק העבודה האמריקאי", כתבה ראב.

דייויד וגנר, מנהל תיקים של Aptus Capital Advisors בסינסינטי, אמר ל"מרקט ווטש" שהוא מצפה ששוק המניות יחווה פחות כאב ופחות תנודתיות במחירים בשנה הבאה, אבל זה לא אומר שהמשקיעים יראו תשואות חיוביות בשוק. "אנו מאמינים שכבר קרתה טעות במדיניות של הפד, אך טעות קשה יותר ומתמשכת תהיה אם האינפלציה לא תהיה מעוגנת, ולכן הדגש על יציבות המחירים, במיוחד אינפלציית השכר, יהיו המוקד העיקרי בו השוק יתרכז בטווח הקרוב", אמר וגנר.

"ההיסטוריה מראה לנו שהשווקים נמצאים בספרינט נמוך יותר ובמרתון גבוה יותר. עם הפוטנציאל להאטת הצמיחה הגלובלית, שברקע פד פחות נינוח, המרתון הזה עשוי לכלול יותר גבעות מאשר מישורים, מה שעלול ליצור תנודתיות מתמדת בשוק", אמר.