הושק "המוביל ההופכי": המדינה תזרים מים מותפלים למילוי הכנרת

מטרת הפרויקט, שהוקם בעלות של כמיליארד שקל, היא שמירה על מפלס הכנרת בשנים שחונות ודלות במשקעים • מנכ"ל מקורות: "משבר האקלים וההתחממות הגלובלית הולידו פתרונות מחוץ לקופסה"

''המוביל ההופכי'' שהשיקו רשות המים ומקורות / צילום: זיו כהן
''המוביל ההופכי'' שהשיקו רשות המים ומקורות / צילום: זיו כהן

חברת מקורות ורשות המים השיקו היום (ג') בצפון הארץ את פרויקט "המוביל ההופכי", שיאפשר הזרמת מים מותפלים מהים התיכון אל הכנרת. מטרת הפרויקט, שהוקם בעלות של כמיליארד שקל, היא שמירה על מפלס הכנרת בשנים שחונות ודלות במשקעים. 

"מעולם לא ראיתי דבר כזה": למה כולם חושבים שמיתון יגיע ב-2023? 

כיום המים הזורמים בברזים הביתיים ברחבי הארץ מגיעים ברובם הגדול ממתקני ההתפלה ולא מהכנרת, אולם למפלס הכנרת יש חשיבות כמאגר החירום של המדינה למים, כמו גם בפן האקולוגי.

בנוסף, גם במהלך שנות בצורת, ישראל המשיכה לספק מים מהכנרת לממלכת ירדן, בהתאם להסכמי השלום שנחתמו בעבר בין שתי המדינות. באחרונה אף הוכפלה אספקת המים לממלכת ירדן לכ-100 מיליון קוב בשנה, מה שהופך את הצורך בשמירה על מפלס הימה לקריטי עוד יותר. 

רצף שנות בצורת

הרעיון להזרים מי ים מותפלים צפונה, בכיוון ההפוך של תוואי המוביל הארצי, נולד בשנים האחרונות בעקבות רצף שנות בצורת. בשנים 2013-2018 ירד מפלס הכנרת בעקביות עד שהגיע ל"קו השחור", כלומר הרף ממנו הפסיקו לשאוב מים לטובת צורכי המשק, שעומד על מינוס 213 ס"מ מתחת לגובה פני הים. כיום הכנרת מלאה יותר, כאשר המפלס גבוה בכמעט 250 ס"מ מהקו התחתון, וחסרים עוד כ-170 ס"מ כדי שהכנרת תהיה מלאה. לכן, לגפי הגורמים המקצועיים, אין צורך מיידי להשמיש את הפרויקט ולהזרים מים לכנרת.

העבודות על הפרויקט יצאו לדרך לפני כארבע שנים, בדחיפת שר האנרגיה דאז, יובל שטייניץ. הפתרון יאפשר הזרמה מקסימלית של כ-120 מיליון קוב מים בשנה לתוך הכנרת. לאחר החלטת הממשלה לקדם את המיזם, מקורות העבירה את הביצוע לחברת הביצוע שלה לפרויקטים מורכבים, שח"מ.

השלב הראשון הפרויקט כולל הולכה של כ-30 ק"מ מאזור תחנת אשכול ועד לפאתי נחל צלמון. בחלק השני של הפרויקט, שיושלם בשנים הקרובות, יוקמו באזור ראש העין ארבע תחנות שאיבה ובריכות, שיחד יאפשרו הולכת עודפי מים ממתקני התפלה חדשים, קידוחים ומקורות נוספים צפונה, וזאת גם דרך צינור המוביל הארצי הקיים. 

"פתרונות מחוץ לקופסה"

מנהל רשות המים, יחזקאל ליפשיץ, מסר הבוקר כי "הפרויקט שהשקנו היום מוכיח כי ישראל מובילה בחשיבה חדשנית וגישת תכנון יצירתית להתמודדות עם השפעות שינויי האקלים, תוך הבטחה של אספקת מים בר-קיימא, שמירה על משאבי הטבע של ישראל ושמירה על הכנרת כאוגר אסטרטגי של מדינת ישראל".

יו"ר דירקטוריון מקורות, יצחק אהרונוביץ', ציין כי "היכולת להזרים מים לכנרת תשמור על המפלס של האגם הלאומי ותעניק למקורות יכולת שליטה על מאגרי המים גם בעיתות מצוקה".

מנכ"ל מקורות, עמית לנג, הוסיף כי "משבר האקלים וההתחממות הגלובלית הולידו פתרונות מחוץ לקופסה, כאשר הפרויקט שנחנך היום הוא בעל משמעות תפעולית ואסטרטגית, וכזה שיאפשר לנו לשמור על המפלסים באגם הלאומי, כמו גם על היכולת לשמר הזרמת מים קבועה למדינות שכנות".