אקירוב ייאלץ לחכות: רשות ני"ע ביקשה, ואסיפת בעלי המניות של כלל נדחתה ביומיים

רשות ני"ע שלחה מכתב לדירקטוריון חברת הביטוח בו היא מבקשת לדחות את האסיפה, ובכלל נענו לבקשה • באסיפה היו אמורים להיבחר דירקטורים בחברת ההחזקות הציבורית, כשלאלרוב שני מועמדים מטעמה

אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב / צילום: בן יוסטר
אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב / צילום: בן יוסטר

התקיימותה של אחת העסקאות הגדולות בשוק ההון הישראלי - רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס על ידי כלל, הייתה אמורה לקבל כיוון הערב (ג') עם קיומה של אסיפת בעלי המניות של כלל החזקות. באסיפה היו צפויים להיבחר הדירקטורים בחברה, כשלאלרוב נדל"ן המחזיקה ב-15% ממניות כלל ומתנגדת לעסקת מקס, שני מועמדים, שאם היו נבחרים היו יכולים לנטרל את העסקה. אולם הבוקר מתברר כי האסיפה תדחה ביומיים בעקבות התערבות של רשות ניירות ערך, שביקשה מדירקטוריון כלל לדחות את האסיפה. 

● רשות שוק ההון אוסרת על אקירוב לרכוש שליטה בכלל באמצעות אלרוב

הסיבה להתערבות של רשות ניירות ערך היא מכתב ששלחה ביום ראשון רשות שוק ההון, הרגולטור האחראי על חברות הביטוח, לאלרוב שבשליטת איש העסקים אלפרד אקירוב. במכתב הודיע מ"מ הממונה על שוק ההון, עמית גל, לאלרוב כי החברה הציבורית לא תוכל לרכוש את השליטה בכלל (אלרוב עדיין מחכה להיתר שליטה כזה), וכי אם ירצה אקירוב עצמו לרכוש את השליטה, הוא ייאלץ לעשות זאת באמצעות הונו הפרטי או חברות פרטיות אחרות שברשותו.

ברשות ניירות ערך רואים בכל מידע חדש ומשמעותי שלא היה ידוע לה ולא למשקיעים בכלל, שצריכים להשתתף בהצבעה על זהות הדירקטורים. מבחינת הרשות, היממה שחלפה מאז פרסום המכתב של רשות שוק ההון אינו מספיק, ולכן יש צורך בפרק זמן ארוך יותר כדי לאפשר הן לרשות ניירות ערך והן לציבור המשקיעים לבחון מה עמדתם לגבי האיסור שניתן לאלרוב נדלן , שמבחינתה מתכננת להעמיד להצבעת בעלי המניות את שמם של דוד גרנות, שכבר מכהן כיום כדירקטור בכלל, ואהרון פוגל, שמועמדותו כבר עלתה להצבעה פעם אחת אך לא התקבלה.

נציין כי גם אם ייבחרו שניהם, אקירוב יוכל למנות רק אחד מהם לחברת הביטוח. זאת בהתאם למכתב ששלחה הרשות לדירקטוריון כלל ביטוח בו הובהר כי בעל מניות שמחזיק מעל 2.5% מאמצעי השליטה בכלל החזקות, או שניים או שלושה בעלי מניות שמחזיקים כל אחד יותר מ-1% ולא יותר מ-2.5% ומחזיקים יחד בין 2.5% ל-5% ("חבר מחזיקים") יהיה מוגבל להציע מועמד אחד לדירקטוריון כלל ביטוח. בהתאם למכתב, כל עוד מכהן בדירקטוריון כלל ביטוח ובדירקטוריון כלל החזקות דירקטור שהוצע על ידי מחזיק או חבר מחזיקים, לא יוצע לדירקטוריון כלל ביטוח דירקטור נוסף שמונה כדירקטור בכלל החזקות על פי הצעתו של אותו מחזיק או חבר מחזיקים.

אומנם ההצבעה על עסקת כלל תהיה בחברת החזקות, אך יש בכך כדי להצר את צעדיו בתוך חברת הביטוח, שהיא מקור הפעילות העיקרי של כלל.

במכתב ששלחה אלרוב לדירקטוריון כלל בשבוע שעבר היא טוענת כי "הנושא היחיד העומד על סדר יומה של אסיפה זו, ושאותה מנסה הנהלת כלל לטשטש, הנו בחירת הרכב דירקטוריון מקצועי ובלתי תלוי אשר יהיה חף מאינטרסים זרים. דירקטוריון, אשר ישפר את ביצועי החסר של החברה אשר אמונה על הגנה והשאה של רווחי בעלי מניותיה וציבור החוסכים".

בחברת הנדל"ן רוצים לאור טענות אלה להצביע נגד בחירה מחודשת של היו״ר חיים סאמט התומך בעסקת מקס (סאמט מונה לראשונה לדירקטוריון כלל כמועמד של אלרוב אך מאז נפרדו דרכיו מאלה של אקירוב), וכי יש להצביע בעד פוגל וגרנות, אותם מייעדים באלרוב להחליף את סאמט בתפקיד יו"ר הדירקטוריון, על מנת לסכל את רכישת חברת כרטיסי האשראי.

באלרוב הסבירו כי שני הדירקטורים המוצעים על ידה, אינם "מטעמה" אלא דירקטורים עצמאיים שהומלצו על ידה ואשר עומדים בכלל התנאים לכהונה כדירקטורים בלתי תלויים.

מרשות ניירות ערך נמסר כי "רשות ניירות ערך ממלאת את תפקידה כרגולטור על מנת לשמור על ציבור המשקיעים. דרישת רשות ניירות ערך לדחיית מועד האסיפה ב-48 שעות הינה על רקע פרסום דוח מיידי של חברת אלרוב לגבי החלטת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בסמוך לפני מועד האסיפה על מנת שיהיה למשקיעים זמן מספק לבחון את הדיווח וכן כדי לבדוק אם נדרש גילוי נוסף".