בג"ץ דחה את בקשת נתניהו לדיון נוסף: יחויב להשיב 270 אלף דולר שקיבל שלא כדין

השופט יצחק עמית דחה היום את בקשתו של ראש הממשלה המיועד לדיון נוסף בעתירת התנועה לטוהר המידות והתנועה לאיכות השלטון, במסגרתה חויב נתניהו להשיב סכום של 270 אלף דולר אותו קיבל בלא היתר ובניגוד לדין מבן דודו נתן מיליקובסקי ז"ל

בנימין נתניהו / צילום: Associated Press
בנימין נתניהו / צילום: Associated Press

בג"ץ דחה היום (ג') את בקשת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לקיים דיון נוסף בנוגע להחלטה לפיה עליו להשיב 270 אלף דולר שקיבל שלא כדין מבן דודו נתן מיליקובסקי ז"ל. 

בהרכב של 11 שופטים: בג"ץ ידון בעתירות נגד חוק דרעי
כתב אישום נגד מייק בן ארי: הונאת פירמידה בהיקף של 550 מיליון שקל
גולדקנופף הורשע בעבר בעבירת בנייה וביקש התחשבות: "יש לי 8 ילדים" | בלעדי

פסק הדין, שניתן במסגרת עתירה שהגישו התנועה לטוהר המידות והתנועה לאיכות השלטון, קבע כי הכספים שקיבל נתניהו מבן דודו לטובת מימון הגנתו המשפטית מהווים מתנה אסורה. 

מיליקובסקי ז"ל נתן לבני הזוג נתניהו מענק בגובה 300 אלף דולר בשנים 2017-2018. 30 אלף דולר החזיר נתניהו במהלך השנים.

שופטי בג"ץ קבעו כי אין מקום להבחין בין המענק לנתניהו או לרעייתו שרה, כפי שטען נתניהו, שכן חוק המתנות חל גם על הכספים שניתנו לבת הזוג של עובד הציבור. 

"יש תחולה להוראות חוק המתנות"

המחלוקת הייתה האם המענק ניתן בשל היותו של נתניהו עובד ציבור. נתניהו טען כי המענק ניתן בשל יחסיהם הקרובים כבני דודים, אך בג"ץ קבע כי היותו של נתניהו עובד ציבור היוותה "הטעם הדומיננטי לנתינתו", כך שהכספים ניתנו כדי להקל עליו במילוי תפקידו הציבורי.

השופט יצחק עמית דחה את טענותיו של נתניהו בבקשה לדיון נוסף. "יש תחולה להוראות חוק המתנות", ציין, וקבע כי "אין חולק שהמבקש (נתניהו - נ.ש.) לא מילא אחר החובות בשעה שקיבל את המענק ממיליקובסקי".

עוד קבע עמית כי מדובר במקרה מובהק בו שופטי בג"ץ יישמו את הוראות החוק, וכי טענותיו של נתניהו הן בעלות מאפיינים של ערעור - הליך שאינו אפשרי על פסיקה של בג"ץ.

על נתניהו להשיב את הכספים עד ליום 9.2.23.

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס, מסר היום: "אנו מברכים על החלטת כבוד השופט עמית. פסק הדין בעתירתנו קבע כי ח"כ נתניהו קיבל כספים בלא היתר ובניגוד לדין, והסתיר את קבלתם במשך זמן רב. בנסיבות אלה אין חולק כי על נתניהו להשיב את הכספים, וטוב שבית המשפט דחה את ניסיון הערעור של נתניהו, במסווה לבקשת דיון נוסף. אנו נעמוד על המשמר ונפקח שהסכום יושב במועד, בהתאם להחלטת בית המשפט".