האם אחרי הקריסות המהדהדות נותרה עוד תוחלת לרעיונות היפים שבבסיס הקריפטו?

הירידות החדות בשוק הקריפטו השנה הביאו למפולת ולקריסות של גופי ענק ויצרו שיח אינסופי על הצורך ברגולציה חזקה בתחום • אבל ברמה העמוקה יותר, השנה החולפת היוותה אתגר עצום עבור אחד מהערכים החשובים ביותר שעומדים בבסיס עולם הקריפטו - הקהילה

מטבעות קריפטוגרפיים. חורף הקריפטו הוא הזדמנות לבחון שאלות של מהות / צילום: Shutterstock, eamesBot
מטבעות קריפטוגרפיים. חורף הקריפטו הוא הזדמנות לבחון שאלות של מהות / צילום: Shutterstock, eamesBot

שנה קשה מאוד עברה על עולם הקריפטו. ירידה של 65% בביטקוין, התפרקות מוחלטת של תחום הפיננסים המבוזר שהירידות בשווי המטבעות חשפו בו שלל כשלים ותרמיות, ואפילו ה-NFT, הלהיט האדיר של השנה החולפת, נראה כעת קצת כמו בדיחה שיצאה מפרופורציה.

רווחי הבנקים בשיא, אז למה המניות שלהם צוללות? | ניתוח
הסיבה שוול סטריט והפד האמריקאי כשלו בתחזיות האינפלציה שלהם | WSJ

בסיכום השנה, מתחילת השנה ועד כה האתריום איבד 67.6% מערכו, BNB של בייננס איבד 54% מערכו בלבד (וזאת למרות משבר אמון סביב הבורסה בשבועות האחרונים), הסולנה מחק 93.7% והקרדנו איבד 80.8%.

הירידות החדות הביאו למפולת ולקריסות של גופי ענק כמו בלוק טרה, בנק הקריפטו צלזיוס, קרן AR3 ובורסת FTX - חלקן בשל מינופי ענק והתנהלות לא נכונה, אחרות בשל תרמיות עתיקות ומוכרות שנחשפו עם שינוי המגמה בשווקים.

מילים אינספור נכתבו על הצורך ברגולציה, בפיקוח הדוק יותר. נבואות ניתנו: "סופו של הקריפטו", לצד "הקריפטו יחזור בפורמט טוב יותר". אז מה כבר נשאר לסיכום סוף שנה? אולי זה הזמן לחזור לבסיס ולדבר על אחד מהערכים שעומדים בבסיס עולם הקריפטו - הקהילה.

אחד היסודות שעליהם נשען עולם הקריפטו הוא הביזור, הקהילה - לא לתת יותר מדי כוח בידי רגולטורים וקובעי מדיניות, שהופכים אותו למועדון סגור, שהחברים בו מתחלקים בשלל, והרוב מודרים ממנו במקרה הטוב, ומממנים אותו במקרה הרע. זהו למעשה תרגום של איך רואה קהילת הקריפטו את החילוץ שביצע הפד ב-2008, כאשר קרסה המערכת הפיננסית העולמית בעקבות נפילת המשכנתאות מגובות הנכסים.

אלמנט הקהילה עובר כחוט השני בין כל תחומי הקריפטו: מהדאו (DAO) - מנגנון לקבלת החלטות משותפות לחברי קהילה - דרך חוזק הקהילות כמדד לאטרקטיביות NFT ועד לבסיס כולו. הבלוקים מתוחזקים על ידי קהילות, ובלוק מוצלח יוצר סביבו אקוסיסטם - כלומר עוד פרויקטים שנבנים על גביו.

בלוקים מושכים מאשרים, שאחראים על העברת הטרנזקציות והפעלת הבלוק, וכך נוצרת קהילה. כל מי שרוצה יכול להיות שותף, כל מי שיש לו מה לתרום תורם, והכול פתוח, כלומר אם יש החלטה שמתקבלת עם התנגדות, המתנגדים יכולים להתפצל, ולהתחיל לפעול באורח עצמאי. הקהילה היא מקור הכוח של עולם הקריפטו. היא הביזוריות.

הטענה בסוף 2022 הייתה שכל הפרויקטים שנפלו לא היו מבוזרים, ואם הם היו שומרים על הביזוריות - זה לא היה קורה (מצד שני, כדאי לראות שבייננס המאוד ריכוזית נפלה השנה הרבה פחות ממטבעות מבוזרים יותר, מה שיכול לתמוך בטענה שהבעיה היא לא בריכוזיות, אלא בזהות האנשים שבידיהם היתה הריכוזיות, והאמון בהם).

המקרה של סולנה: האם החלטות הקהילה תקינות?

אז מכיוון שמקור כוחו של הקריפטו הוא בכך שאיננו מועדון סגור, הבה נפנה את הזרקור בסוף השנה לקהילה, וננסה להרחיב באמצעות מקרה שלא זכה בזמן אמת לתהודה גדולה, אבל מעורר שאלות מעניינות לגבי הקהילה ומקור כוחה, וגם מגבלת כוחה, בשנה החולפת.

נתחיל ברקע, שהוא התקופה הסוערת מאוד לאחר קריסת צלזיוס והירידות החזקות בשוק שקרו בעקבותיה. ההתמוטטות של הקריפטו בימים אלו הייתה בשל מינופי היתר בתחום הפיננסי המבוזר, והירידות שהובילו להתממשות ה"און קול".

נסביר: בעולם הפיננסים המבוזר התפתחה פרקטיקה שלפיה ניתן למנף את המטבעות כדי להמשיך ולהשקיע. כך, אם למשל יש לי 10 אתריום, ניתן לשים אותם כבטוחה בפרוטוקול הלוואות, לקחת מולם הלוואה במטבע אחר, ולהמשיך לפעול עם המטבע החדש.

כדי להגן על עצמו ממקרי חדלות פירעון לצד שחיקת הבטוחה, פרוטוקול ההלוואות כיסה את עצמו באמצעות מנגנון "און קול", שאומר שאם שווי הבטוחה, במקרה זה האתריום, ירד מתחת לרמה מסוימת, הפרוטוקול מוכר את האתריום בשוק באופן אוטומטי, ומשתמש בתמורה כדי לכסות חלק מחוב ההלוואה.

בימים אלו, מיזמי קריפטו רבים היו "על הקצה"; גופים רבים שהמטבעות שלהם ניתנו כבטוחה גילו שבעקבות הירידות החזקות הופעלו האון-קולים ונזרקו לשוק יורד, דבר שהוביל לעוד ירידות ועוד הפעלה של און-קולים, בדרך לריסוק.

המקרה שהתרחש היה בפרוטוקול ההלוואות של סולנה - פרויקט תשתית להגדלת הסקיילביליות (היכולת לפעול בקנה מידה גדול יותר) של הבלוקים.

פרוטוקול ההלוואות מתנהל כדאו - כלומר כמסגרת קהילתית שבה החברים מקבלים את ההחלטות יחד. אחד המשקיעים נטל הלוואה מהפרוטוקול, והבטוחה שהוא נתן להלוואה היו מטבעות סולנה (SOL), בהיקף גדול.

באותם ימים הערך של ה-SOL ירד בחדות, והמרג'ין קול של ההלוואה התקרב. אותו משקיע לא השלים בטוחות נוספות להלוואה, שירחיקו אותו מהמרג'ין קול, ויתר החברים בדאו חששו שאם יתממש המרג'ין קול זה יכניס את בלוק סולנה לסחרור.

בטרם הגיע המטבע לשער המרג'ין קול, הקהילה התכנסה והחליטה ברוב קולות להשתלט על חשבונו של אותו משקיע, לקחת את הבטוחה ולמכור אותה בשלבים מחוץ לבורסה, כדי לא לייצר לחץ על המטבע.

אבל גם אם זה מה שהחליטה הקהילה, האם זה תקין? האם קהילות יכולות להחליט הכול? ומי שם את הגבולות לקהילה? האם ברגע שהצטרפתי לקהילה זאת אומרת שהפקדתי את כספי לכל החלטה שתתקבל ברוב? למשל - אם תתקבל החלטה שמחר שורפים את כל הכסף של הקהילה, זה בסדר? האם כללי המשחק הם רק מה שהקהילה קובעת, או שיש מגבלות חיצוניות?

רעיון קוסם בזמן עליות, פחות בזמן ירידות

דיונים על הקהילה - והחלטות לגיטימיות ופחות לגיטימיות שלה - התקיימו לאורך השנה בשלל נושאים, בין שמדובר באימוץ ובין שבדחייה של הנחיות רגולטורים לכפות סנקציות על רוסיה גם בקריפטו. אלו העלו את השאלה האם הקהילה רשאית או לא רשאית להתנגד לרגולטור, ועד שאלות לגבי עצמאות החלטות הקהילה, שהתעוררו בעקבות שדרוג בלוק האתריום.

הרעיון של הקהילה הוא אחד מהרעיונות הקוסמים ביותר של הקריפטו, ואחרי שבשנים האחרונות ראינו פריחה של קהילות ברשת גם בתחומים מסורתיים יותר, כוחה של הקהילה בהנעת פרויקטים, ביצירתיות, בחדשנות וברתימת הכלל לטובת פרויקט מסוים - ברור יותר מתמיד.

אבל גם רעיון זה אותגר ב-2022, והוכח כנפלא כשהשוק עולה, אך כפוסע למחוזות הביזאר כשהלחץ מתעורר. כלכלה היא מעגלית, יהיו עליות, ויהיו ירידות, והקהילות יאותגרו כל פעם מחדש. כדאי לנצל את חורף הקריפטו הנוכחי לא רק כדי לחשוב על מינוף, הלבנת הון ותפעול משמורת, אלא גם כדי להבין האם העקרונות העמוקים יותר בכלל רלוונטיים לכל עולמות הקריפטו, היכן יש להם כוח, היכן הרגולטור יכול לשים להם מסגרת, והיכן - בהיעדר הגבלת הכוח - נגיע למקומות שיכולים לסכן כספי משקיעים.