הליכוד מנסה להרגיע את הציבור: אלה קווי היסוד של הממשלה הבאה

קווי היסוד של הממשלה, כפי שנקבעו בהסכמים הקואליציוניים, כוללים גם הם סעיפים שהליכוד מפרסם כדי להרגיע את החששות בציבור מפני שינויים של ממש בתחומים שונים כגון זכויות להט"ב, ובד-בבד גם קביעת מטרות ויעדים שאפתניים כמו הורדת יוקר המחיה ומחירי הדירות וכן חינוך חינם לגיל הרך • ומה באשר לשינויים במערכת המשפט?

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הליכוד שלח הבוקר (ד') הודעות לתקשורת, והראשונה שבהן היא שלראשונה מזה שנים אין כספים קואליציוניים בהסכמים. הטענה נועדה להשיב לביקורת כי ההסכמים עם המפלגות החרדיות יעלו למדינה עשרות מיליארדי שקלים. 

האם ממשלה שכוללת 16 שרי ליכוד היא שיא של כל הזמנים? 
ליברמן על הממשלה הנכנסת: "ההסכם עם יהדות התורה יעלה 20 מיליארד שקל" 

קווי היסוד של הממשלה, כפי שנקבעו בהסכמים הקואליציוניים, כוללים גם הם סעיפים שהליכוד מפרסם כדי להרגיע את החששות בציבור מפני שינויים של ממש בתחומים שונים כגון זכויות להט"ב, ובד-בבד גם קביעת מטרות ויעדים שאפתניים.

כך, נקבע כי הממשלה תפעל להעמקה משמעותית של שיתוף-הפעולה עם מדינות "הסכמי אברהם" וגם תפעל לקידום הסכמי שלום נוספים על-מנת לסיים את הסכסוך הישראלי-ערבי. הדבר לא נאמר על סעודיה בלבד, ועשוי לרמז על כיוון גם עם הפלסטינים. 

חינוך חינם לגיל הרך

עוד עיקרון יסוד לממשלה הבאה הוא הבטחת בחירות של הליכוד: הממשלה תפעל על-מנת להבטיח ולתקצב חינוך חינם לגיל הרך, מגיל אפס עד גיל שלוש. משרד החינוך יהיה בידי שר של הליכוד שאמור לקדם את המהלך. 

בתחום החינוך נקבע עוד כי הממשלה תפעל לביטול החלטת הממשלה הקודמת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים, לרבות תנ"ך והיסטוריה, מתוכנית הלימודים התיכוניים וכחלק מתעודת הבגרות, ותשיב מקצועות אלה לתוכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות.

עוד נקבע סעיף שוויוניות בתחום הזה: הממשלה תפעל לקידום שוויוניות בחינוך לכל המגזרים. לא מצוין כאן המגזר החרדי, אבל בהסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות נקבעו השוואות תקציבים, אך לא השוואת תוכניות לימודים והתאמתן למה שלומדים התלמידים הלא חרדיים.

כן נקבע כי הממשלה תפעל לקידום ההכשרה המקצועית וההשכלה במקצועות הטכנולוגיים, לשם מתן מענה הולם לצרכים העדכניים של התעשייה בישראל כגורם צמיחה מרכזי במשק. 

הורדת יוקר המחיה ומחירי הדיור

בהיבטים הכלכליים הקבע סעיף כללי שאומר כי הממשלה תקדם תוכנית להתמודדות עם יוקר המחיה הגואה ותפעל ליצירת התנאים הכלכליים שיאפשרו צמיחה בת-קיימא. כאן יש בהסכמים התייחסות פרטנית להקפאת העלאת תעריפי חשמל, ארנונה ומים (תוך שיפוי הרשויות), ובנוסף נאמר כאמור כי הממשלה תקדם תוכנית להתמודדות עם יוקר המחיה הגואה ותפעל ליצירת התנאים הכלכליים שיאפשרו צמיחה בת-קיימא - שוב בלי פירוט.

עוד סעיפי יסוד: הממשלה תפעל להורדת מחירי הדיור ולהגדלת היצע הדירות, כיעד לאומי.

בתחום התשתית והתחבורה: קידום תוכנית רב-שנתית ל"רכבת קליע" (רכבת ארצית מהירה) חוצת ישראל מקריית שמונה ועד אילת, ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית ולפתרון העומס בתחבורה.

בהתייחסות לחברה הערבית ובעקיפין לתוכנית החומש שלה נאמר כי הממשלה תפעל לטיפול בבעיית הביטחון האישי בחברה הערבית ולמאבק בפשיעה בחברה הערבית, תוך עידוד השכלה, מתן פתרונות מתאימים וראויים לצעירים והשקעה מתאימה בתשתיות ביישובים הערביים. משמע, גם אם יהיו שינויים בתוכניות החומש - הן לא יבוטלו אלא יימשכו בדרך זו או אחרת. 

שמירה על על הצביון היהודי

ובין סעיפי הרגעת הציבור הכללי: הממשלה תשמור על צביונה היהודי של המדינה ומורשת ישראל, וכן תכבד את הדתות ואת המסורות של בני הדתות במדינה בהתאם לערכי מגילת העצמאות. יישמר הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל, ובכלל זה ביחס למקומות הקדושים.

הליכוד נותן הצהרה משמעותית בנושא זה במינויו של אמיר אוחנה, איש הקהילה הגאה ונציג הליברלים בליכוד, לתפקיד יו"ר הכנסת.

סוגיית השינויים במערכת המשפט מסוכמת במשפט כללי למדי: הממשלה תנקוט צעדים להבטחת המשילות ולהשבת האיזון הראוי בין הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת.

עקרונות היסוד נראים שונים מהאזהרות והמושמעות באופוזיציה ובציבור הכללי על צעדי הממשלה הבאה, אבל המבחן יהיה במעשים ובצעדים שינקטו השרים, ובעיקר אלה שאינם מהליכוד. בעייתיות נוספת היא מבנית - פירוק יחידות ממשרדים וגם לא מעט רוטציות בתפקידי השרים, האוצר, הפנים, החוץ, הרווחה והדתות.