אחרי עיכוב של חודשים: אושרה מכירת נמל חיפה לקבוצת אדאני-גדות

כחצי שנה לאחר הזכייה במכרז להפרטת נמל חיפה, קיבלה קבוצת אדאני-גדות אישור לקבלת היתר שליטה • כבר בחודש שעבר הודיעה הקבוצה על השלמת עסקת המימון לרכישת הנמל, אך החתימה התעכבה בגלל קושי בקבלת חתימת שרים בממשלה

נמל חיפה. אושרה המכירה לקבוצת אדאני-גדות / צילום: Shutterstock
נמל חיפה. אושרה המכירה לקבוצת אדאני-גדות / צילום: Shutterstock

כחצי שנה לאחר זכייתה במכרז להפרטת נמל חיפה, קיבלה היום (רביעי) קבוצת אדאני-גדות ההודית-ישראלית את אישורם של שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי לקבלת היתר שליטה. שרי הממשלה היוצאת השלימו את המהלך ערב השבעת הממשלה הנכנסת, לאחר עיכובים בחודשים האחרונים בקבלת חתימת השרים.

הליכוד מנסה להרגיע את הציבור: אלה קווי היסוד של הממשלה הבאה
אין זמן לימי חסד: נושאי הנדל"ן הדחופים שעל הפרק | ניתוח
שינוי הכיוון המפתיע של האיש העשיר באסיה שזכה במכרז על נמל חיפה

ליברמן ומיכאלי נתנו את אישורם לפי צו אינטרסים חיוניים. צו זה נועד לעגן אינטרסים ביטחוניים ומדיניים של ישראל בתשתית הימית בחיפה, שתימכר לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל לגורמים עסקיים. בין השאר מגן הצו על האפשרות של המדינה לטעון ולפרוק אמצעי לחימה ולספק שירותים לחיל הים. הליך המכירה כפוף לאישורים של גורמים במערכת הביטחון, ששותפו בדיונים שקדמו למתן אישור השרים. שיקולים אלה הביאו גם לפסילת מתמודדות זרות אחרות שניגשו למכרז.

בחודש שעבר הודיעה הקבוצה הזוכה, המורכבת מחברת גדות מסופים לכימיקלים וחברת Adani Ports and Special Economic Zone, על השלמת עסקת המימון לרכישת הנמל הצפוני של המדינה. בראש הקבוצה עומד האיש העשיר באסיה, גאוטם אדאני מהודו. במסגרת עסקת המימון שרקמה קבוצתו לאחר שקיבלה ארכה ממשרד האוצר, תקבל הקבוצה הלוואה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל. ההלוואה תינתן מקונסורציום פיננסי הכולל את בנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב והבנק הלאומי של הודו.

לאחר החתימה על היתר השליטה ציין שר האוצר ליברמן: "אני שמח שבין הצעדים האחרונים שלי במשרד האוצר חתמתי וקידמתי צעד נוסף אל עבר הפרטת נמל חיפה. בשנה וחצי האחרונות הובלתי מדיניות של כלכלה חופשית ותחרותית יותר. הפרטת הנמל היא בשורה גדולה לאזרחי ישראל שתגביר את התחרות בנמלים ותוביל בכך גם להורדת יוקר המחיה״.

שרת התחבורה מיכאלי מסרה כי: "בשנה וחצי האחרונות הובלנו שורת מהלכים אמיצים שהביאו לפיתרון התור בנמלי הים, וכיום התור התפעולי קטן עד כדי לא קיים. אני שמחה להשאיר אחרי מורשת של נמלים, של המדינה ושני נמלים פרטיים שהכנסנו לתפקוד מלא ומוצלח, שעובדים בצורה טובה, מקצועית ועניינית, לטובת הציבור הישראלי ולמען הפיכת ישראל למוקד אזורי משמעותי בסחר הימי. כידוע אינני חסידה גדולה של הפרטות, והליך הפרטת נמל חיפה החל טרם כניסתי לתפקיד, עם זאת, וידאתי שהוא יעשה בצורה הנקייה והאחראית ביותר לטובת הכלכלה והמשק הישראלי כולו".

יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, אשל ארמוני, ציין כי: "השלמת ההפרטה הינה תעודת כבוד למדינת ישראל, להנהלת ועובדי נמל חיפה ולדירקטוריון החברה. כשיצאנו לדרך שאפנו להעביר את החברה לרוכש בינלאומי בעל נסיון בהפעלת נמלים, כשהיא ערוכה לתחרות הצפויה בנמלי הים בישראל. עמדנו במשימה במלואה ובמחיר שמשקף אמון יוצא דופן ביכולות הנמל. אני רוצה להודות לחבריי לדירקטוריון ולכל העוסקים במלאכה, ולאחל בהצלחה לקבוצת אדני-גדות בהובלת הנמל בעשרות השנים הבאות".

מנכ״ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן הוסיף כי: ״נמל חיפה היה ויישאר שער מרכזי לישראל עבור אוניות מטען ועבור אוניות הקרוזים. לקוחות הנמל נהנו לאורך שנים משירות מצוין בנמל חיפה ואני משוכנע שמחוייבות הנמל להצלחה ולשירות מעולה תימשך גם כעת תחת הבעלים החדשים, שיעניקו עוד רוח טובה במפרשים של חברת נמל חיפה ויובילו אותה לשיאים חדשים״

מקבוצת אדני-גדות נמסר בתגובה: "בתום הליך מקצועי ומעמיק, קבוצת אדני גדות השלימה את קבלת כלל האישורים הנדרשים להשלמת עסקת רכישת נמל חיפה, זאת בלוח זמנים קצר כמותו לא היה במכרז דומה בישראל. אנו מצפים לכניסתנו לנמל ולהתחלת פיתוחו".