ההחלטה הראשונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: ביטול המס על החד פעמי וביטול המס על שתייה ממותקת

הנחייתו הראשונה של שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' היא הכנת צווים לביטול המס על כלים חד פעמיים ומשקאות ממותקים • החלת המסים הללו היוותה שניים מהמהלכים הבולטים שהעבירה הממשלה היוצאת • כעת נותר לראות האם המחירים אכן יירדו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבה ראשונה / צילום: דוברות משרד האוצר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבה ראשונה / צילום: דוברות משרד האוצר

בפגישת ההנהלה הראשונה שהסתיימה לפני דקות אחדות, הנחה שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' להכין במהירות האפשרית ובימים הקרובים צווים לביטול המס על כלים חד פעמיים וכן ביטול המס על משקאות ממותקים שהוחל בממשלה היוצאת.

המס על משקאות ממותקים שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022, והמס על כלים חד פעמיים נכנס לתוקף בנובמבר 2021, היו שניים מהמהלכים הבולטים שהעבירה הממשלה היוצאת, והם עוררו לא מעט הדים וביקורות. ביטולם היה צפוי לאור הקולות שנשמעו במערכת הבחירות, והיום הורה שר האוצר הנכנס על היערכות לביטולם כבר בימים הקרובים.

בטקס חילופי השרים שנערך היום אמר סמוטריץ' כי "עם כניסתי למשרד האוצר כעת, אני מחוייב למשימה אחת - כלכלת ישראל וטובת מדינת ישראל ואזרחיה. השר אביגדור ליברמן ואני מסכימים על הרבה מאוד דברים. אני איש של כלכלה חופשית שמעוניין להסיר חסמים, ולשכלל את השוק החופשי והתחרות כמה שיותר. במשרד האוצר יושבת הסיירת של המגזר הציבורי, ואני בא לכאן עם המון ענווה ורצון ללמוד כדי לקדם את מדינת ישראל, לחזק את הכלכלה ואת הכנסות המדינה, ולאחר מכן גם לאתר את האוכלוסיות שזקוקות לסיוע. אנחנו עומדים לפני תקופה מאתגרת, של אירועים כלכליים כמו האינפלציה והעלאת הריבית, ואני מאמין שאנחנו נצלח אותה ונביא לישראל אמון במערכת הפיננסית וכפועל יוצא מכך משקיעים. אני חושב שכולנו פועלים בהמשכיות, וכחלק מכך גם אני. השר ליברמן עשה פה עבודה טובה מאוד והוביל צעדים אמיצים ותקדימיים, ואני מקווה להמשיך אותו ולבנות את הקומה שלי, ולהשאיר כאן משרד אוצר חזק יותר גם לשר שיגיע אחריי".

עכשיו נותר לראות האם המחירים אכן יירדו. גורם בכיר בענף הקמעונאות אמר לגלובס לפני כחודשיים כי "יש שיטות לחנך, אבל השיטה של המדינה הייתה לבוא ולהעלות את יוקר המחיה. המדינה היא הראשונה שפתחה בשורת עליות המחירים. כשחברה מסחרית מעלה מחירים במספרים הללו החלה מהומה. אם חברי הכנסת היו יודעים בזמנו שהם מצביעים על העלאת יוקר המחיה, התגובות היו אחרות. ברגע שהמס יבוטל, המחירים ירדו באופן מידי והצרכן ירוויח". 

מהשרה להגנת הסביבה היוצאת תמר זנדברג, נמסר בתגובה להחלטתו: ״הממשלה החדשה נותנת לפוליטיקה קטנונית לחרב את הסביבה והבריאות. במקום להתקדם, ההחלטה הזאת מחזירה אותנו שנות אור אחורה. חוץ מאצבע בעין, ביטול המס יתרום רק לזיהום ולתחלואה. אני קוראת לשרה להגנת הסביבה החדשה להתנגד נחרצות למהלך המזיק הזה״