סייבר: איך פורצים למכונית טסלה בלי מפתח

ועידת INTENT 2022 אירחה מומחי סייבר מהארץ ומהעולם, במטרה לחדד כלים ויכולות שיתנו לצד של ה"טובים" יתרון במרוץ הטכנולוגי מול החדשנות של התוקפים • וגם: רשת דינמיקה פותחת שמונה סניפים חדשים בהשקעה של כ-4 מיליון שקל • אירועים ומינויים

משתתפי כנס הסייבר / צילום: דמיטרי גורודצקי
משתתפי כנס הסייבר / צילום: דמיטרי גורודצקי

המודעות לאיומי הסייבר עולה בשנים האחרונות, וכוללת חשש לא רק ממתקפות של גורמים עוינים על תשתיות ישראליות, אלא גם על מכשירים אישיים כמו טלפונים חכמים, שעונים ואפילו שואבי אבק רובוטיים.

לאחרונה נפגשו מאות חוקרים מקהילת הסייבר הישראלית והבינלאומית, במסגרת ועידת INTENT 2022, ונחשפו לאפשרויות נוספות. כך, למשל, כיום ניתן לנטר מיקום של מכונית טסלה, לגלות מהם מנגנוני האבטחה שלה, ולפתוח אותה מבלי להחזיק במפתח המקורי.

מטרת הוועידה לא הייתה להפיץ את הידע הזה, אלא לחדד כלים ויכולות שיתנו לצד של ה"טובים" יתרון במרוץ הטכנולוגי מול החדשנות של התוקפים. בין היתר עסקו בכנס גם בנושא הזהויות המבוזרות, שמאפשרות לכל אדם לשלוט בזהות הדיגיטלית שלו באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין. בין הסיכונים של הטכנולוגיה: שורת קוד אחת עלולה לאפשר לתוקף שליטה מלאה על כל הזהויות ברשת.

את המפגש יזמו מעבדות המחקר של החברות הישראליות סייברארק וצ'קמרקס, בשיתוף עם חוקרים מ-Claroty ו-F5, ובהשתתפות חוקרים בכירים מחברות כמו צ'קפוינט, JFrog, Armis ואחרות.

נציין כי ענף הסייבר מאופיין מאוד מגדרית, וזו אחת הסיבות לכך שלאחרונה נערך כנס "נשים בסייבר - משאב לאומי" ב-HIT מכון טכנולוגי חולון. בכנס לקחו חלק בכירות בענף שהציגו סיפורי הצלחה, לצד נתונים לא מעודדים: רק 4% בלבד מההון המושקע בסטארט-אפים בישראל מושקע במיזמים בראשות נשים; ונשים עומדות בראש פחות מ-10% מהסטארט-אפים שהוקמו בעשור האחרון. ב-57% מקרנות ההון סיכון הגדולות והפעילות בישראל אין אף שותפה.

ענת גולדיאן, מנהלת אבטחת מידע וסייבר בבנק דיסקונט, חלקה תובנות עם המשתתפות: "אני מאמינה שקורות החיים שלנו צריכים להתעדכן מדי שנה. כאישה לקחתי המון קורסים והכשרות שהגברים מסביבי לא ראו צורך לעשות - עשיתי זאת גם בגלל שידעתי שעליי להוכיח את עצמי.

"אף פעם לא שמתי את עצמי במקום שבו אני זו שמסכמת את הדיון או מוזגת קפה לכולם. מועמדות צעירות צריכות לדעת לאן לכוון את עצמן. אני תמיד כיוונתי להיות בתפקיד ניהולי, ולשבת מסביב לשולחן קבלת ההחלטות.

"בראיון עבודה, הרבה מועמדות צעירות חוששות לענות על השאלה 'איפה את רואה את עצמך' בעוד שלוש שנים. אל תפחדו להגיד שאתן רואות את עצמכן בתפקיד ניהולי בתחום. תשובה כזו מראה על מוטיבציה, תשוקה למקצוע, ושאתן 'חומר אחר', שיש לו אופק ניהולי בתוך הארגון".

דינמיקה מתרחבת, ונכנסת לפרסום מטורגט

רשת הסלולר וציוד הקצה שבבעלות סלקום, דינמיקה סלולר, פותחת שמונה סניפים חדשים בהשקעה של כ-4 מיליון שקל. מדובר בשני סניפים חדשים באילת, בנוסף לחמשת הקיימים, וכן סניפים בבת ים, חולון, רמת אביב, לב הנגב באר שבע, בילו סנטר וקניון ערים בכפר סבא.

הסניפים יהיו קטנים יחסית, ויתפרסו על פני 70-90 מ"ר, כאשר בחלקם תהיה גם מעבדות תיקונים. כיום מפעילה הרשת 50 סניפים ברחבי הארץ, ובבעלותה רשת מעבדות המספקת תיקונים עד הבית. "כחלק מהצמיחה המהירה שלנו, אנחנו ממשיכים לחזק את החנויות הפיזיות עם קונספט חדשני, לצד המשך ההשקעה בדיגיטל", מציין אלי אדדי, מנכ"ל דינמיקה.

בתקופת הקורונה חתמה הרשת על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי לטווח ארוך, ללא אופציות, עם ערוץ הטלוויזיה קשת 12. במסגרת זו עלה לאחרונה מהלך ראשון של פרסום מטורגט - מעין "מודעות חכמות" המציעות לצופי קשת 12 לקבל הנחות ייחודיות על מוצרים שונים של הרשת, אם יסרקו את הברקוד המופיע על מסך הטלוויזיה.

סניפי דינמיקה / צילום: קרדיט יח״צ דינמיקה
 סניפי דינמיקה / צילום: קרדיט יח״צ דינמיקה

מרכז חדשנות יוקם בסכנין

חברות טכנולוגיה פועלות בעיקר במרכז הארץ, והנוכחות שלהן חזקה יותר בחברה היהודית. ברשות החדשנות והרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי הוחלט על צד קטן של שינוי, עם מענק בגובה של 15 מיליון שקל להקמת מרכז החדשנות הרפואית ומרכז התעסוקה North-Med בעיר סכנין.

המרכז יוקם באמצעות שותפות של קרן פורטלנד, חממת המכשור הרפואי מדקס, חברת המכשור הרפואי אלפא אומגה ו-Galilee Bio Research, יחד עם חמישה בתי חולים ומרכזים רפואיים בצפון. הוא ינוהל על ידי היזם ד"ר מחמוד כיאל, ויתמקד ב"פיתוח יזמות במגזר המיעוטים בצפון, מתוך מטרה לחזק את האקו-סיסטם היזמי, לייצר מקומות תעסוקה ולחזק את כלכלת האזור".

המרכז יעסוק בעיקר בנושאים של מכשור רפואי, מדעי החיים ופיתוח תוכנה, ויציע תמריצים שיעודדו חברות טכנולוגיה לפתוח שלוחות בצפון. הצפי הוא להגיע לקיימות כלכלית בתוך חמש שנים. "אנו מיישמים גישה הוליסטית אקטיבית על מנת להגדיר מחדש את תעשיית ההייטק בישראל, תוך שילוב אזור הצפון כחלק אינטגרלי מהנוף הזה", מציין רמי שוורץ, מנכ"ל קרן פורטלנד. "השותפות הייחודית שיצרנו תבסס את האקו-סיסטם המנצח להגשמת מטרה זו".

חדשות טובות

1. באירוע ההתרמה השנתי למען חניכי אלין בית נועם, שנערך בהיכל התרבות בתל אביב, נאספו 1.5 מיליון שקל. לאירוע הוצבה מטרה כפולה: גיוס משאבים למרכז בית נועם בקריית אונו, עבור חניכי העמותה בוגרים עם לקויות מורכבות; וחשיפה וגיוס תרומות לפרויקט קריית אלגה - מיזם פורץ דרך של "שכונת האפשרויות הבלתי מוגבלות" הנבנית בשרון, במטרה לאפשר שילוב של אנשים עם ובלי מוגבלות בחיים משותפים. את האירוע הובילו איקי בר-חיים מנכ"ל העמותה, ורונן טוב יו"ר אגודת הידידים.

גיורא בר דעה מנכ''ל שטראוס לשעבר ואיקי בר חיים מנכ''ל עמותת אלין בית-נועם / צילום: שמוליק שליש
 גיורא בר דעה מנכ''ל שטראוס לשעבר ואיקי בר חיים מנכ''ל עמותת אלין בית-נועם / צילום: שמוליק שליש

2. שיתוף פעולה בין סיבוס לארגון לתת: החברה שמספקת פתרונות ניהול שירותי ארוחות לחברות וארגונים תתרום ארוחה עבור נתמכי הסיוע של הארגון, על כל לקוח שישיב לסקר שביעות הרצון על השירות. המטרה היא להגיע לתרומה מצטברת של עשרות אלפי שקלים.