המשקיעים הקטנים נוטשים את וול סטריט, ובמשפחות שלהם נושמים לרווחה

משקיעים רבים בארה"ב נכנסו לבורסה בזמן מגפת הקורונה, כשהיו תקועים בבית וכספי הסיוע מהממשל זרמו • אך לאט לאט המשקיעים החובבים הפכו לאובססיביים וראו במניות את העתיד שלהם • כעת, אחרי שנה של ירידות, הם עוזבים את התחום והמשפחות שלהם נושמות לרווחה

סוחרים בוול סטריט, השנה / צילום: Associated Press, Seth Wenig
סוחרים בוול סטריט, השנה / צילום: Associated Press, Seth Wenig

הטלטלה בשווקים ב־2022 הוציאה את הכיף ממסחר יומי לרבים מהסוחרים הטירונים: חובבים שהחלו לסחור במניות בזמן מגפת הקורונה, זונחים כעת את התחביב. קרובי המשפחה שלהם, שהיו קורבנות למהלך אחד יותר מדי של השווקים אומרים שהם שמחים שהאהובים שלהם חזרו אליהם - ושמחים לא פחות שהם כבר לא צריכים לשמוע על מניות לוהטות או על מטבעות קריפטו.

איפה לשים את הכסף ב-2023? זו התחזית של עשרה בתי השקעות
טסלה לא לבד: עוד 20 מניות גדולות שרשמו את השנה הגרועה ביותר שלהן
שנה חדשה, מגמה ישנה: האם ה-S&P 500 בדרך למטה? 

מדד S&P 500, לאחר שזינק בזמן המגפה, סיים זה עתה את השנה הגרועה ביותר מאז 2008. הביטקוין איבד יותר מ־60% מערכו במשך השנה. ובתוך כל זה, כמה ממשפחות הסוחרים החדשים ניצבות כעת מול היעלמות סכומי כסף משני־חיים שהיו להם בתיקי ההשקעות בשיא העליות. ההימור כמובן היה קטן יותר עבור מי שהכניסו כסף קטן בשביל הריגוש, אך יש כאלו שעבורם זה היה דרמטי.

האובססיה להשקיע לא הפסיקה

כך לדוגמה, אלן גרסיה התחיל לסחור ב־Webull Financial בשלב מוקדם של המגפה, כשהפרנסה שלו כמוזיקאי התייבשה. בתוך זמן קצר, גרסיה היה יושב מול מסך המחשב כל יום מ־8:30 עד 3 בצהריים כדי לנהל תיק השקעות בשווי של 2,000 דולר. הוא השקיע בעיקר בחברות כמו ElectraMeccanica Vehicles Corp, המייצרת מכונית חשמלית בעל מושב אחד בלבד (שם המניה: SOLO).

האובססיה להשקיע לא הפסיקה כשהיה יושב בסלון עם אשתו, אדריאנה רודריגז, כל ערב. במשך כשנתיים, הוא דיבר רק על השקעות. גרסיה, תושב יוסטון בן 34, אפילו התחיל לצפות בסרטונים על השקעות במיטה לפני השינה. "הוא היה כאן", אמרה אשתו, "אבל גם לא היה כאן".

בתחילת 2022, רודריגז הפסיד את כל התיק שלו על הימור גרוע, וזה הותיר אותו במצב רוח ירוד. אבל בוקר אחר כך, חש הקלה: אחרי שאשתו יצאה למשרד, הוא עבד על המוזיקה שלו כל הבוקר במקום לבדוק את השוק. מאז הוא לא נגע באפליקציה.

אשתו, גברת רודריגז, הייתה מאושרת. גרסיה הסכים שזה לטובה - אבל עם הסתייגות קלה. "מעולם לא היה לנו כל כך טוב בחיינו", אמר. "אבל אולי יום אחד אחזיר את 2,000 הדולר האלה".

המסחר הפך לעיסוק של המיינסטרים

מסחר בבורסה הפך לעיסוק מיינסטרים בזמן הקורונה, כשאמריקאים רבים היו תקועים בבתים, מדושנים כסף מצ'קים של סיוע ומנסים למצוא איך להעביר את הזמן. אפליקציות חדשות הפכו את המסחר לקל וזול לסוחרים טירונים מהנוחות של הטלפון הנייד, ורבים מצאו בפורומים של השקעות באינטרנט תחושה של קהילה. ב־2021, סוחרים חסרי ניסיון הניעו ראלי במניות מם שגרם לקרנות גידור ותיקות להחסיר פעימה.

משקיעים פרטיים נותרו ברובם מושקעים במניות, שלא כמו בירידות קודמות בשוק בהן רבים נטשו את אחזקותיהם. אבל הרבה סוחרים יומיים, שהחלו לא מזמן, גילו שכיום הם מסתפקים בלרכוש ולהחזיק במניות במקום לנסות לתזמן את ההשקעות. נפח המסחר היומי הממוצע ירד משמעותית בחברות בורסה גדולות המשרתות סוחרים יומיים.

ווינס מייג'ור קיבל ב־2021 משרה כמנהל שיווק בחברת ארנקי קריפטו. לא עבר זמן רב לפני שאימו הייתה צריכה לשמוע אותו "חופר" על כל מיני פרויקטים בקריפטו ואיך התחום הזה יכול לעשות מהפכה במערכת הפיננסית. היא לא יכלה לשאת זאת: גברת מייג'ור, בת 66 וקצינת מבחן לבני נוער בפניקס, אמרה לבנה לחדול מזה. אך קרה בדיוק הפוך והדבר נתן לו השראה להציג בכנס של התעשייה באוקטובר מצגת שכותרתה הייתה "אמא שלי שונאת את הפרויקט שלך (וגם את שלי!)".

לאחר שהפנים את המסר, מייג'ור חדל מהמנהג לחפור לאמא שלו על קריפטו בשיחות ה"פייסטיים" היומיות שערכו כל בוקר. אך למרות זאת, הוא הצליח להנגיש את הקריפטו בדרך קלה יותר להבנה, והצליח אפילו לשכנע את אימו לקנות אתריום ולשמור אותו בארנק דיגיטלי על ידי שימוש באפליקציה של החברה בה עבד.

שווי האתריום שהחזיקה גב' מייג'ור כעת ירד ב־40% לעומת המחיר בו רכשה את המטבעות בקיץ 2021, וכעת שווי המטבעות עומד על כ־14 אלף דולר בסך הכל. מייג'ור, שהוא בן 36 וגר בלוס אנג'לס, טוען שחישוב כולל של ערך אחזקות הקריפטו שלו עלה, בגלל שהחל לקנות ב־2015 כשהמחירים היו הרבה יותר נמוכים.

גב' מייג'ור אומרת שבנה יודע על מה הוא מדבר - אפילו אם בהתחלה עשה זאת בדרך מעצבנת. "הוא בחור מאוד אינטליגנטי", היא אמרה.

היה עשיר, ואז ההשקעות החלו לצנוח

מרווין לאהוד הלך על כל הקופה כשהשקיע בתחילת המגפה, וכילה עד 10 שעות ביום על מסחר יומי. לאהוד, שעובד בחברת בנייה מבוסטון ועבר לארה"ב מלבנון ב־2017, החל לשים אוזניות כדי להקשיב לשידורי CNBC, גם בזמן שהוא עושה את מטלות הבית השונות.

אשתו, סוזי לאהוד, ניסתה גם היא לאמץ את התת־תרבות של ההשקעות, אם כי היא חשבה שהעניין שלו בתחום ידעך בדומה לשיגעונות קודמים כמו צילום ומשחקי מחשב. הזוג אפילו שר לבת שלהם שיר על השקעות כשיר ערש. "זה תמיד נחמד לראות שהוא מתלהב ממשהו", אמרה גב' לאהוד, דוקטורנטית. "אבל היו זמנים בהם זה קצת תיסכל אותי פשוט בגלל שזה תפס כל כך הרבה מהזמן שלו ומהמרחב המנטלי שלו".

בפברואר 2021, גב' לאהוד אמרה לבעלה שהיא בהיריון עם ילדם השני. התיק שלו ברובין הוד באותו הזמן הגיע כמעט למיליון דולר. הוא העלה לרדיט צילום מסך של החשבון שלו לצד החדשות על ההתרחבות הקרבה של משפחתו. "אני נמצא בנתיב לפרישה מוקדמת כדי לבלות זמן עם הילדים", אמר, וזכה ל־2,000 תגובות. הוא היה עשיר - לפחות על הנייר.

אך מהר מאוד זה השתנה: עד תחילת 2022, ההשקעות של לאהוד החלו לצנוח ומצד שני הוא היה צריך לשלם מס גדול על הרווחים שעשה ב־2021. בסופו של דבר, הוא החליט על המסחר.

בלי ההשקעות שתפסו הרבה מהזמן שלו, אמר לאהוד שלראשונה בחייו, הוא היה בדיכאון. לכן, הוא החליט להטיל עצמו ליוזמה חדשה: מחקר על השנה 536 לספירה, שפרופסור מהארוורד הגדיר כשנה הגרועה ביותר בהיסטוריה. בשנה זה, התפרצות געשית גרמה לחלק גדול מהעולם להחשיך, וזה גרם לבצורת ורעב במקומות רבים. באופן מפתיע, לקרוא על האסונות האלה שיפר את הרגשתו. "הצרות שלי כל כך קטנות", אמר לאהוד. "והחיים קצרים מדי".