המועצה הארצית אישרה את התקנות לרישוי מהיר במסגרת החלופות לתמ"א 38

פרק התקנות, הידוע גם כ"תוכנית + היתר", מאפשר קידום היתר בנייה במקביל לאישור התוכנית, ולא רק אחריה, כנהוג כיום ברוב המקרים • הכדור עובר כעת לידיו של שר הפנים אריה דרעי

עו''ד שלומי הייזלר,  יו''ר מטה התכנון / צילום: יח''צ
עו''ד שלומי הייזלר, יו''ר מטה התכנון / צילום: יח''צ

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה הבוקר (ג') את תקנות "תוכנית לרישוי מהיר", כפרק התקנות הראשון אשר זוכה לאישור בתוכנית החלופה לתמ"א 38. הפרק המדובר, שזכה בעבר לכינוי "תוכנית + היתר" מאפשר לקדם היתר בנייה במקביל ולצד קידום התוכנית עצמה, ובכך אמור לקצר את התהליך משלב קבלת תוכנית חדשה במוסד התכנון הרלוונטי ועד לקבלת היתר בנייה מכוחה.

כדי להגדיל את ההיצע: הרפורמה שמתכננת רשות המסים במיסוי מקרקעין
איילת שקד כבר לא שרת הפנים, אבל החלופה שלה לתמ"א 38 מתקרבת לאישור | ניתוח 

במינהל התכנון קובעים כי התוכנית הזו "שתשחרר את 'הפקק' בהיתרי הבנייה ותקצר את התהליך בשנה עד ארבע שנים". נזכיר ונדגיש כי נכון לעכשיו המתווה החדש ייושם רק בתהליכים שיצאו לפועל במסגרת החלופה לתמ"א 38 ("חלופת שקד" כפי שנקראה על ידי הממשלה הקודמת) - וכי הן עדיין זקוקות לאישורו של שר הפנים הנכנס, אריה דרעי.

אישורה של המועצה הארצית משמש למעשה גם כהמלצה לשר לחתום על התקנות - ורק לאחר חתימתו אלו ייכנסו באופן מעשי לתוקף. נכון לכתיבת שורות אלו לא ידוע אם בכוונת השר לחתום, אך מאחר שמתווה החלופה המקורי גובש עוד בכהונתו הקודמת, ההערכות הן שהוא יחתום על התקנות, אולי לאחר שהייה מסוימת לטובת בחינתן טרם החתימה.

קידום התכנון והרישוי במקביל ולא בטור

החלופה לתמ"א 38, תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה, אושרה ביולי האחרון בכנסת, רגע לפני פיזורה. על פי סעיפי התיקון החדש נדרש לאשר את תקנות פרק "תוכנית לרישוי מהיר" בתוך ארבעה חודשים מהאישור, כצעד ראשון לקראת יישום התוכנית. לוחות הזמנים השתנו, וחל עיכוב באישור - על אף שהתקנות עצמן כבר היו מוכנות זה מכבר - בעיקר משום שבחודשים האחרונים הממשלה היוצאת הוגדרה ממשלת מעבר, שלפי הייעוץ המשפטי אינה מוסמכת לאשר צעדים כאלו. הדיון באישור התקנות במועצה הארצית נקבע במקור לדצמבר האחרון, אך נדחה בדיוק מסיבה זו.

התקנות שאושרו במועצה הארצית מאפשרות ניהול של תהליכי התכנון ורישוי במקביל, ולא בטור כפי שנהוג היום. במילים אחרות, לאחר הפקדת התוכנית יתבצע בוועדה המקומית מהלך משולש בדיון אחד: גם בחינת התוכנית, גם דיון בהתנגדויות וגם דיון בבקשה להיתר. כל שינוי בתוכנית בשלב זה יביא לשינוי תואם גם בבקשה להיתר, וכך ניתן יהיה להתקדם בשני המישורים יחד. כאשר תחליט המועצה לתת תוקף לתוכנית ולאשרה, יאושר גם היתר הבנייה.

נזכיר כי לרשויות המקומיות עומדת הזכות להמשיך ולפעול לפי המתווה הקיים היום, גם במסגרת החלופה לתמ"א 38, עד ארבע שנים מרגע אישור התקנות. בחלוף ארבע השנים הללו יחויבו בכך כל הרשויות. עוד נציין כי בסמכותו של שר הפנים להרחיב את התקנות הללו גם לתוכניות אחרות, ובמנהל התכנון מקווים שכך יהיה.

את מהלך גיבוש התקנות הוביל אגף רגולציה במינהל התכנון, במסגרת צוות בין משרדי שהקים והוביל מטה התכנון הלאומי. בימים אלו מנסח האגף, בראשות רותי שורץ, את פרק התקנות האחרון של החלופה. כעת, לאחר האישור, הכדור נמצא בידיו של השר דרעי. אגב, גם החתימה על התקנות לביטול מוסד ההקלות, ביטול שנכנס לתוקף עם כניסתה של השנה החדשה, מחכה לשר הפנים הנכנס, שצפוי להכריע בשני הנושאים בקרוב.

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, שלו זה היה אחד הדיונים האחרונים כיו"ר המועצה הארצית: "מדובר בבשורה משמעותית וחסרת תקדים לשוק הדיור בישראל. תוכנית לרישוי מהיר היא כלי נוסף מסל הכלים שעבדנו עליהם בתקופה האחרונה (רישוי עצמי, ביטול הקלות) שמטרתו בין היתר לייעל ולקצר את תהליכי התכנון והרישוי. מאחר שמדובר בשינוי תפיסתי משמעותי, התקנות מאפשרות שני מסלולים על מנת לאפשר לוועדות מקומיות לבחור ביניהם. המסלול המאפשר הגשת היתר רק לאחר אישור התכנית, כלומר בטור ולא במקביל, הוא הוראת שעה לארבע שנים".

רותי שורץ, סמנכ"ל רגולציה במינהל התכנון: "על מנת לחסוך בזמן ועל מנת להתחרות מבחינת לוחות הזמנים במסלול הרישוי של תמ"א 38, יצרנו את המסלול החדש, 'תוכנית לרישוי מהיר'. אגף רגולציה ילווה את התוכניות במסלולים אלה, על מנת להמשיך ללמוד על אופן היישום שלהן. אם נראה כי המסלול הזה עובד טוב, נוכל לבחון העתקה שלו לתכניות נקודתי".