אלביט תספק לצה"ל מערכות סימולציה ב-400 מיליון שקל

לפי ההסכם עם משרד הביטחון, אלביט תקים מרכז אימון טכנולוגי חדש עם סימולטורים מתקדמים עבור לוחמי השריון, שיביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה • מתקן האימון החדש אמור לאפשר בעיקר אימון יחידות שלמות במתארים שונים מרמת טנק בודד ועד רמת הפלוגה

חיילים מבצעים הדמיה מבצעית / צילום: אלביט מערכות
חיילים מבצעים הדמיה מבצעית / צילום: אלביט מערכות

מינהל הרכש (מנה״ר) במשרד הביטחון חתם עם חברת אלביט מערכות  על הסכם להקמת מרכז אימון טכנולוגי חדש עבור לוחמי השריון, שיביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה באופן ישיר בתקציב הביטחון.

שווי העסקה מוערך בכ-400 מיליון שקל והיא כוללת הקמה, הפעלה ותחזוקה של מתקן האימון ובו סימולטורים מתקדמים, כפי שקיים במתקני אימונים של חיל האוויר מזה שנים. את המהלך דחף האלוף תמיר ידעי מפקד זרוע היבשה, ואלביט התחייבה לספק את המתקנים הראשונים בעוד שנה, לשלושה מרכזי אימון בדרום במרכז ובצפון.

גם קודם התאמנו הטנקיסטים באופן חלקי בסימולטורים אבל מתקן האימון החדש אמור לאפשר הכשרה מקצועית בסיסית, אימוני כשירות למילואימניקים ובעיקר אימון יחידות שלמות במתארים שונים מרמת טנק בודד ועד רמת הפלוגה. המערכות במתקנים החדשים יאפשרו בנוסף יכולות הקלטה ותחקור משולבות שתאפשרנה שידור חוזר של אירועים, תיעוד וניתוח נתונים וכן מעקב אחר ביצועי המתאמנים. בצה"ל שמים דגש על הסוגיה הזו שנועדה להטמיע את יכולת התיחקור בדומה למסורת הנהוגה בחיל האוויר וללמוד ולהפיק לקחים.

ההסכם משתלב במדיניות שהתווה הרמטכ"ל אביב כוכבי על הכנסה נרחבת של מתקני הדמיה ואימון - סימולטורים. בנאום לפני כמה חודשים גילה כי צה"ל מקיים בכל שבועיים אימוני חטיבה מלאים בסימולטורים מבלי צורך להניע טנקים. "זה לא תחליף אבל זו תוספת משמעותית", אמר כוכבי. ואכן בצה"ל מדגישים כי אין למערכות הללו יכולת להדמות קרב/אימון באופן הריאליסטי המלא עם האבק והרעש וההדף של ירי הפגזים. עם זה המערכת החדשה הכניסה מדמה נסיעה משוכלל שיוכל לדמות גם התהפכויות ומקרי קיצון אחרים בנסיעה.

משרד הביטחון יממן את סכום הרכישה 400 מליון שקל, הן מהסיוע האמריקני שבחלקו הקטן ניתן להשתמש בישראל ובשקלים, והן מתקציב ההצטיידות השוטף.

ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון אמר לגלובס כי החיסכון המיידי בשל השימוש במתקני האימונים הללו במקום אימוני שטח יהיה עשרות מיליוני שקלים בשנה. איך בדיוק? שעת מנוע של טנק מרכבה 4 מוערכת בכ 4000-5000 שקלים לק"מ. בכל אימון טנק בודד נוסע עשרות קילומטרים, משמע עלות הנסיעות בלבד של אימון פלוגתי פשוט מגיע ל כמיליון שקלים. הסכום לא כולל את עלות תחמושת האימונים (עלות פגז טנק כ 4000 שקלים) לבד מכך צפוי חיסכון נוסף בימי מילואים בעיקר שכן חלק לא קטן מימים אלה מבוזבז על לוגיסטיקה של הכנת הציוד, הטנקים ואחר כך החזרתם. ועוד נקודה, המתקנים יפוזרו בכמה מקומות בארץ, כדי למנוע את הצורך להגיע אל שטחי האימון המרוחקים של השריון בדרום הארץ וברמת הגולן. לדברי דדון תהיה זו קפיצת מדרגה ביכולת של חיל השריון לאמן את לוחמיו ולהכינם בצורה הטובה ביותר לאתגרי שדה הקרב. הוא מוסיף כי אלביט מחוייבת לכך שהמערכות יוכלו להשתדרג ולהשתנות בהתאם לתוכנות ומערכות האש והבקרה החדשות שיוכנסו בטנקי המרכבה.

מפקד זרוע היבשה, האלוף תמיר ידעי אומר כי הרכישה של מאמן השריון החדש היא חלק ממגמת הרחבת המאמנים ביבשה. לדבריו למאמן החדש פוטנציאל רב להגברת אפקטיביות האימון, התייעלות ניכרת במשאבים, וגמישות מירבית בעיקר אל מול לוחמי המילואים.

נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס ציין כי ההסכם הוא חלק מהמגמה של צבאות ברחבי העולם לעצב מחדש את יכולות האימון שלהם תוך חתירה לשיפור הן של המוכנות והן של היעילות.