ישראכרט | פרשנות

המרוויחים המפתיעים מכוונת חברת הביטוח הראל לרכוש את ישראכרט

חברת הביטוח של משפחת המבורגר הציעה לרכוש את מלוא מניות ישראכרט בעסקת מזומן לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל • בכלל, שמקווה להשלים את רכישת מקס כבר בחודש הבא, קיבלו חיזוק לשווי שהציעו ולאסטרטגיה בה בחרו

מנכ''ל קבוצת ישראכרט רן עוז וסגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות בן המבורגר / צילום: פזית עוז ויח''צ
מנכ''ל קבוצת ישראכרט רן עוז וסגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות בן המבורגר / צילום: פזית עוז ויח''צ

מאז נודע בחודש אפריל האחרון כי חברת כלל ביטוח רוכשת את חברת כרטיסי האשראי מקס על פי שווי של 2.47 מיליארד שקל, החלה בעלת המניות הגדולה בכלל, אלרוב נדל"ן של איש העסקים אלפרד אקירוב, במסע למניעת העסקה. באלרוב טוענים לאורך כל הדרך כי מדובר בעסקה יקרה מדי, כיוון שהשווי המגולם למקס מהווה יותר מחצית שוויה של כלל, וכי מדובר בעסקה שאינה תואמת את האסטרטגיה של כלל, המגיעה מעולם החיסכון והביטוח לתחום שאינה בליבת הפעילות שלה - אשראי צרכני וכרטיסי אשראי.

הסערות העסקיות של מנכ"ל מזרחי טפחות לשעבר אלדד פרשר | ניתוח 
נביא הזעם שחזה את משבר 2008 בראיון מיוחד לגלובס: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה" 
המשקיעים עדיין מתעניינים במכונית האוטונומית, ומובילאיי מוכיחה את זה 

אמש (א'), קיבלו דירקטוריון כלל בהובלת היו"ר חיים סאמט וההנהלה בראשות המנכ"ל יורם נוה, חיזוק משמעותי לעסקה אליה הם דוחפים, דווקא מאחת המתחרות הגדולות שלה - חברת הביטוח הראל . בבניין כלל ברמת עתידים קרוב לוודאי שפתחו את בוקר יום שני בחגיגות.

זאת לאחר שהראל הגישה לדירקטוריון ישראכרט  הצעה לרכישת 100% ממניות ישראכרט בעסקת מזומן באמצעות מיזוג משולש הופכי בתמורה לסכום של 2.72 מיליארד שקל. שווי זה משקף פרמיה של כ-28% (595.4 מיליון שקל), ביחס לשער הסגירה של מניית ישראכרט בבורסה ב-5 בינואר ופרמיה של כ-570 מיליון שקלי (כ-26.5%) ביחס לשער הסגירה הממוצע של מניית ישראכרט ב-30 ימי המסחר שקדמו לאותו היום.

נראה כי הטיעון הזה שומט את הקרקע מתחת לטענה של אלרוב  ושל לא מעט פעילים בשוק, באשר לשווי שמוכנה כלל לשלם עבור רכישת מקס. לאור התחזיות המאקרו כלכליות הצופות האטה במשק וכתוצאה מכך האטה בביקושים לאשראי וכן צמצום בפעילות כרטיסי האשראי, היו בשוק ציפיות שכלל תבקש להפחית במחיר שהיא משלמת עבור מקס - 1.6 מיליארד שקל במזומן ובמניות כלל, וכן חוב של 880 מיליון שקל שהיא תיקח על עצמה. התאמת המחיר הזו לא בוצעה, ואמש התברר כי זהו מחיר הדומה לזה בו מתמחרים בסופו של דבר את חברות כרטיסי האשראי בישראל.

בנוסף, האסטרטגיה של סאמט ונוה לחיזוק חברת הביטוח ברגל נוספת שתאפשר ניתוק מהתלות של חברת הביטוח בשוק ההון, קיבלה גם היא חיזוק מצד הראל. נזכיר כי חברת הביטוח הגדולה בענף, הפניקס, חתמה לפני מספר ימים עם אותה ישראכרט על הסכם שיתוף פעולה במסגרתו תוקם "הפניקס אשראי" שתעניק אשראי צרכני כשהחיתום והתפעול יהיו בידי ישראכרט. כך שהתחום בהחלט מעניין את ענף האשראי, גם אם כעת, אם עסקת הראל-ישראכרט תצא לפועל, השת"פ עם הפניקס יתבטל ככל הנראה בשל מגבלות תחרויות של הראל אל מול הפניקס.

באשר לאלרוב, כפי שנוכחנו בחודשים האחרונים, בחברת הנדל"ן לא מתכוונים להרים ידיים עד לרגע האחרון. היא הצליחה בשבוע שעבר להכניס לדירקטוריון כלל שני נציגים מטעמה - את אהרון פוגל ואת דוד גרנות שנבחר שוב, ויחד עם מוקי אברמוביץ שנבחר מטעם בעל מניות נוסף בכלל, אייל לפידות, המצב בדיקרטוריון הוא ארבעה מתנגדים מול ארבעה תומכים. זאת לאחר שהיו"ר סאמט נבחר שוב, מה שבכל זאת מעניק לתומכי עסקת מקס יתרון קל, מאחר שכדי לסכל את העסקה המתנגדים זקוקים לרוב כדי להפוך אותה, מאחר שהיא כבר אושרה בדירקטוריון בעבר. בנוסף, למרות שנבחרו מטעם אלרוב ולפידות, שמתנגדים לעסקה, לא בטוח כי פוגל ואברמוביץ, אנשי ביטוח ותיקים, ימשיכו להתנגד לה לאחר שייחשפו לכל הפרטים. נזכיר כי גם סאמט עצמו הוצע לראשונה לדירקטוריון על ידי אלרוב, אך מאז נפרדו השקפות עולמם באשר להתנהלות ועתיד כלל.

נכון לרגע זה, ביצוע העסקה לרכישת ישראכרט, ככל שהצדדים יחתמו על הסכם מחייב שיאושר בידי הדירקטוריונים של ישראכרט והראל, יהיה כפוף לאישור האסיפה הכללית של ישראכרט וכן הרגולטורים השונים.

בן המבורגר, סגן יו"ר דירקטוריון הראל השקעות, המוביל את המהלך מטעם הראל אמר כי מזה זמן רב שוקלים בקבוצת הראל מגוון מהלכים אסטרטגיים לשם גיוון מקורות הרווח של הקבוצה והוספת רגל פעילות נוספת לצד הפעילויות הקיימות והיציבות שלנו בענפי הביטוח והפיננסיים.

"שוק כרטיסי האשראי נבחן על ידינו לעומק מזה תקופה ארוכה, ומכאן הצעתנו לדירקטוריון ישראכרט. בכוונתנו כי ישראכרט תמשיך ותפעל כחברה עצמאית ונפרדת תוך שמירה על ערכי ההנהלה הקיימת ומצוינות עובדיה, כשבמקביל נאפשר לה ליהנות מהניסיון העסקי, האיתנות הפיננסית והמוניטין של הראל ובכך תוכל החברה להאיץ את תוכניות הצמיחה שלה. אנו בטוחים כי רכישת ישראכרט בידי הראל תעניק הצעות ערך טובות יותר לציבור בישראל, במיוחד ללקוחות פרטיים וכן לעסקים קטנים ובינוניים, ובכך תגביר הרכישה באופן ניכר את התחרות ביחס לאלטרנטיבות הקיימות במערכת הבנקאית ובשוק המימון החוץ-בנקאי".

"הראל השקעות הציעה לשלם בעבור ישראכרט פרמיה משמעותית של כ-28% על מחיר השוק, מתוך תפיסה כי מדובר בעסקה אסטרטגית לטווח ארוך. מבנה המימון של העסקה טרם נקבע אך בשל חוסנה הפיננסי של הראל ויחסי הנזילות שלה, קיימות לה מגוון אפשרויות זמינות להשלמת העסקה. להראל השקעות קיימות יתרות נזילות בסך של כ-2 מיליארד שקל, בעוד החוב ברוטו שלה עומד על פחות מ-600 מיליון שקל".