המשקיעים בורחים, כדאיות המיזוגים פוחתת, ומאות חברות SPAC מרימות ידיים

נתוני השנה החולפת מלמדים כי יותר מ־300 חברות SPAC ביטלו הנפקה מתוכננת או החזירו את הכסף שגייסו • זאת על רקע הירידות בשווקים וסירובם של המשקיעים להצטרף לעסקאות המיזוג באמצעות ה־SPAC

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד

הדעיכה המהירה של טרנד הנפקות ה־SPAC נמשכת: יותר מ־300 חברות שכאלו ביטלו הנפקה מתוכננת בוול סטריט, או החזירו את הכסף שגייסו למשקיעים, על רקע השינוי לרעה בסנטימנט השוק.

גיוסי הון על־ידי חברות SPAC היו תופעה בולטת בוול סטריט בחודשים שלאחר פרוץ מגפת הקורונה. החל מאמצע 2020 ועד סוף הרבעון הראשון של 2021, מאות חברות SPAC גייסו סכומי עתק ממשקיעים, שחיפשו אפיקי השקעה שיניבו להם תשואות גבוהות בעולם של ריבית אפסית.

מה יהיה עם מחירי הנדל"ן, מניות ההייטק והגיאופוליטיקה? עוד שאלות ל-2023
לאומי: שער הדולר-שקל תלוי בעיקר במה שיקרה בוול סטריט
נביא הזעם שחזה את משבר 2008: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה" | ראיון

חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף בבורסה במטרה למצוא תוך פרק זמן מוקצב (לרוב שנתיים) פעילות עסקית קיימת ולהתמזג איתה, או שיידרשו להחזיר את הכסף למשקיעים. החברה המתמזגת הופכת בכך לחברה ציבורית בבורסה, בלי צורך לעבור תהליך הנפקה רגיל שכולל הגשת תשקיף, רוד שואו - פגישות עם משקיעים פוטנציאליים רבים, ועוד.

לכאורה היה מדובר ב־Win-Win: יזמי ומשקיעי ה־SPAC נהנים מהאפסייד שלאחר השלמת המיזוג, ויזמי ומשקיעי החברה הפרטית המתמזגת נהנים מגישה נוחה ומהירה לשוק ההון. אך לאחר השיא של תחילת 2021, החלו להופיע סדקים. מניותיהן של חברות שהשלימו מיזוג ל־SPAC (רבות מהן מתחומי הטכנולוגיה) הציגו ביצועים חלשים במיוחד (לעיתים ירידה של יותר מ־90% מיד לאחר מכן). זאת בעקבות יציאת האוויר מבועת ההייטק שהתנפחה בשווקים, אכזבה מהתוצאות הפיננסיות שהציגו החברות, והרגולציה שהתחילה לבחון לעומק את התופעה. התוצאה הייתה התקררות משמעותית בשוק ה־SPAC, שנמשכה ביתר שאת ב־2022.

מנתוני אתר SPAC Research העוסק בתחום, עולה שבסך-הכול במהלך השנה החולפת 86 חברות SPAC הונפקו בארה"ב וגייסו סכום מצטבר של 13.4 מיליארד דולר, זאת לעומת 613 הנפקות וגיוס מצטבר של 162 מיליארד דולר ב־2021.

עדיין, בוצעו ב־2022 יותר הנפקות SPAC בוול סטריט לעומת הנפקות ראשוניות (IPO), נתון שגם הוא ירד מאוד ביחס ל־2021 (ב־2022, רק 71 חברות גייסו 7.7 מיליארד דולר בהנפקות IPO).

גם היקף הגיוס של חברות SPAC אשתקד ירד, ובממוצע הגיע ל־156 מיליון דולר. לשם השוואה, בשיא של 2021 הגיע היקף הגיוס הממוצע ל־360 מיליון דולר - יותר מכפול.

הספאק של קולבר החזיר כסף למשקיעים

בסך-הכול בוצעו במהלך השנה שעברה 102 מיזוגי SPAC. אך לצד זאת, לא פחות מ־142 חברות שלא מצאו יעדים לרכישה בזמן שהוקצב להן נאלצו לבצע Liquidation, כלומר להחזיר את הכסף למשקיעים - בסך 48 מיליארד דולר במצטבר. יזמי חברות ה־SPAC הללו הפסידו כסף, לפי הערכות כמה מיליוני דולרים על כל חברה שלא השלימה מיזוג.

חלק ניכר מה־Liquidation בוצע בסוף השנה - בדצמבר לבדו 87 חברות החזירו סך של 27.9 מיליארד דולר למשקיעים. ככל הנראה חברות רבות שהבינו שלא ישלימו עסקה במועד, הזדרזו להחזיר את הכסף לפני סוף השנה, משיקולי מס.

אחת החברות שהחזירה כסף למשקיעים ב־2022 הייתה ION Acquisition 3 של יונתן קולבר וגלעד שני, שגייסה 253 מיליון דולר במאי 2021 לאחר שהשלימה שני מיזוגים בחברות SPAC קודמות שהנפיקה. לקראת סוף 2022 היא דיווחה שלא תוכל להשלים מיזוג עסקי בפרק הזמן שנדרש, ופדתה את כל המניות הקיימות.

במקביל, במהלך השנה האחרונה 80 חברות SPAC חדשות הגישו תשקיפים לקראת הנפקה, אך 187 חברות SPAC משכו את התשקיפים שהגישו וויתרו על הניסיון לגייס.

נכון להיום "נותרו במשחק" 383 חברות SPAC שגייסו כסף ועדיין מחפשות יעדים לרכישה, אך לא מן הנמנע כי חלק גדול מהן יידרש אף הוא להחזיר את הכסף. מכיוון ששיא הנפקות ה־SPAC היה ברבעון הראשון של 2021, חברות רבות מתקרבות כיום לדדליין שלהן להשלמת מיזוג, או שייאלצו לבצע Liquidation.

לפי הנתונים, 85 חברות SPAC יגיעו לדדליין בפברואר הקרוב ו־113 יגיעו אליו במרץ. אחת החברות שמועד הסף שלה מתקרב היא מורינגה הישראלית שמוביל אילן לוין, שהודיעה על מיזוג לחברת הטרוול־טק הוליסטו. מורינגה הנפיקה בפברואר 2021, ולאחרונה ביקשה את אישור בעלי המניות להאריך את התקופה להשלמת המיזוג עד אוגוסט 2023.

שיעורי פדיון גבוהים מערערים כדאיות המיזוג

לכאורה, התקופה הנוכחית שבה על רקע מצב השווקים לא קל לחברות לבצע הנפקות IPO - מיזוג ל־SPAC הוא דרך יעילה להגיע לשוק הציבורי ולגייס הון. אלא שבפועל מספר עסקאות המיזוג שהוכרזו במהלך 2022 ירד ב־24% לעומת 2021, והסתכם ב־175. שווי הפעילות (EV) הממוצע במיזוג ל־SPAC ירד גם הוא, ואם לדוגמה ביולי ובספטמבר 2021 הוא הגיע לכ־4 מיליארד דולר, בסוף 2022 הוא היה פחות מחצי מיליארד דולר.

אחת הסיבות לכך שלא רואים הרבה יותר עסקאות היא שיעורי הפדיון (Redemption) בעת המיזוג. למשקיעים בחברות SPAC ניתנת אפשרות להחליט אם עסקת המיזוג המוצעת לא מתאימה להם, ואז לקבל את הכסף בחזרה ולא להשתתף במיזוג.

כלומר, זה שבסוף השנה היו לפי נתוני SPAC Research כ־92.5 מיליארד דולר שגויסו על ידי חברות SPAC ומחפשים יעדים לרכישה - לא אומר שכל הסכום הזה יגיע בסופו של דבר לחברות שיימצאו. למעשה, רוב הסכום יכול להיחשב כ"וירטואלי", כאשר שיעור הפדיון הממוצע בחודש דצמבר הגיע ל־92% (ובאוקטובר אף היה 95%). לשם השוואה, בשיא האופטימיות בפברואר 2021, שיעור הפדיון הממוצע היה 7% בלבד.

התוצאה של שיעורי פדיון כה גבוהים מתבטאת בכך שלחברה המתמזגת ל־SPAC מוזרם הון נמוך משמעותית ממה שתכננה מלכתחילה, וזה מעלה ספק בדבר הכדאיות להתמזג ל־SPAC.

נוסף על כך, בחברות שמוזגו ל־SPAC שבהן היו שיעורי פדיון גבוהים, מספר המניות שניתן לסחור בהן לאחר המיזוג (הסחורה הצפה) קטן, דבר שעלול לגרום לתנודתיות חדה במחירי המניה (ע"ע מניית חברת הפינטק הישראלית פאגאיה, שהשלימה מיזוג ל־SPAC בקיץ שעבר).

טיגו אנרגיה מצטיידת ב־50 מיליון דולר

בתוך כך, חברת טיגו אנרגיה האמריקאית-ישראלית, שהודיעה בחודש שעבר על מיזוג ל־SPAC, מגייסת 50 מיליון דולר בהלוואה המירה. טיגו, בניהולו של היזם הוותיק צבי אלון, מייסד חברת האינטרנט נטוויז'ן, מפתחת ומספקת פתרונות אחסון לאנרגיה סולארית. החברה חתמה על הסכם עם חברת ההשקעות L1 Energy, שתזרים לה 50 מיליון דולר באמצעות שטרי הון להמרה.

השטרות יישאו ריבית שנתית קבועה של 5% עם מח"מ של 36 חודשים. עם זאת, תינתן ל־L1 אופציה להמיר את השטרות למניות רגילות, ככל שתהפוך לחברה ציבורית. ההמרה נועדה לתמיכה בהזדמנויות הצמיחה ולהחזר חוב קיים. לדברי אלון, "השקעה זו, לצד ההכנסות הצפויות מההסכם עם חברת ה־SPAC, מציבות אותנו בעמדה איתנה לקראת כניסתנו לשוק הציבורי, והמשך מסלול הצמיחה המואץ שלנו".

כאמור טיגו צפויה להתמזג, במהלך הרבעון השני השנה, לפי שווי של 600 מיליון דולר לפני הכסף ו־730 מיליון דולר בהנחה שלא יהיו פדיונות מצד משקיעי ה־SPAC.

טיגו שהוקמה ב־2007 היא מתחרה קטנה יחסית בשוק שבו שולטות החברות אנפייז האמריקאית וסולאראדג' הישראלית.

הנתונים שמעידים על דעיכת תופעת ה־SPAC

גיוסי 2022 בוול סטריט: 86 חברות SPAC גייסו 13.4 מיליארד דולר, נפילה של 86% במספר ההנפקות ושל 92% בהיקפי הגיוסים לעומת 2021

החזירו כסף למשקיעים: 142 חברות SPAC שהבינו כי לא ישלימו מיזוגים במועד, החזירו בסה"כ 48 מיליארד דולר. הדד־ליין של 226 חברות נוספות יגיע עד סוף מרץ 2023

שיעור הפדיון הממוצע (משקיעים ב־SPAC שהעדיפו לא להשתתף במיזוג) הגיע לשיא של 95% באוקטובר האחרון. לשם השוואה, בפברואר 2021 (שיא הטרנד) שיעור הפדיון הממוצע היה 7%

ביטולים: 187 חברות SPAC שהגישו תשקיפים החליטו למשוך אותם ולבטל את ההנפקות