אייקון של סטייל: איך נראה ארון הבגדים של המלך צ'ארלס?

הוא מקדם בעולם את תעשיות האופנה והטקסטיל הבריטיות, מבקר בסדנאות חייטים ודבקותו בחליפותיו המחויטות הישנות משמשת דוגמא לכך שאפשר להתלבש יפה מבלי לחדש את המלתחה מדי עונה • המלך צ'רלס הוא אחד המנהיגים האחרונים, בקנה מידה עולמי, שאכפת להם מהבגדים שהם לובשים

המלך צ'ארלס בצעירותו, 1972 וכיום. שגריר של חייטות בריטית / צילום: רויטרס, ויקיפדיה
המלך צ'ארלס בצעירותו, 1972 וכיום. שגריר של חייטות בריטית / צילום: רויטרס, ויקיפדיה

ג'ייקוב גלאגר כותב טור על אופנת גברים ב"וול סטריט ג'ורנל" 

לפני כמה שנים, מעריצים אדוקים של בית המלוכה האנגלי שמו לב שבן המלוכה, צ'רלס, שהיה אז נסיך, לובש את אותו מעיל מבד טוויד תוצרת "אנדרסון ושפרד" שהוא לבש בזמן כהונתה של מרגרט תאצ'ר כראשת הממשלה. "אני אחד מהאנשים האלה", הודה המלך בפני כתבי מגזין "ווג" ב־2020, "ששונאים לזרוק דברים".

לאחר 74 שנים, במהלכן התעצב טעמו האופנתי, אפשר לומר שסגנון הלבוש של המלך התקבע. המלך לובש חליפות עם בטנה כפולה עשויה מאריג משבצות סקוטי בשילוב חפתים. הוא לובש חליפות שעוצבו ברחוב סאוויל רואו בלונדון, הידוע כרחוב חייטי העילית לגברים, בין השאר של המותגים "אנדרסון ושפרד" ו"גייבס והוקס". את העניבות והחולצות הוא רוכש ב"טרנבול ואסר". אם תרצו להפסיד את כספכם, תתערבו שהמלך יתפס בציבור כשהוא לבוש בחולצה בצבע אדום עגבנייה.


אתם גם לא תתפסו אותו לובש קפוצ'ון, כפי שתועד השנה נשיא צרפת עמנואל מקרון, בדרכו למשרד. גם לא תתפסו אותו נועל נעלי ספורט. המלך הבריטי נועל נעליים אלגנטיות חומות של "קרוקט וג'ונס" או נעליים שחורות של "טריקר", בוהקות כמו שרביט מלוכה. אני מרחם על המשרת שתפקידו לצחצח את הנעליים האלה, עד לרמה בה הוא יכול לראות את בבואתו משתקפת מהן.

למה גברי הוליווד הפכו לשריריים באופן מוגזם?
כמה כפתורים גברים צריכים לפתוח בחולצה?
אמנים, סופרים ומוזיקאים מגדירים מחדש את חוקי הלבשת הגברים
הסלבריטאים כבר אימצו את הטרנד: עלייתם של השעונים הקטנים לגברים 

שישה זוגות נעליים בהתאמה אישית

אין לבלבל את הקיבעון הזה עם היעדר סקרנות. המלך, על פי כל הדיווחים, חולה על בגדים. "הוא מאוד מתעניין בתעשיות אופנה מסורתיות בריטיות ובבגדים ונעליים המותאמים אישית", אומר ג'ונתן ג'ונס, מנהל ב"קרוקט וג'ונס", מותג נעליים בריטי בן 144 שנה, שהוקם על יד הסבא רבא של ג'ונתן, צ'ארלס ג'ונס. לפני תשע שנים, המלך ביקר במפעל של המותג בנורת'האמפטון, כדי לראות מקרוב כיצד מייצרים את נעלי העור. "הוא אוהב לראות אנשים עובדים עם הידיים", אומר ג'ונס, והוסיף שלמלך, שרגליו רחבות במיוחד, יש שישה זוגות נעליים המותאמות לו אישית, שיוצרו במפעל של קרוקט וג'ונס.

המלך ביקר גם בסדנת החייטים של "אנדרסון ושפרד" בלונדון ב־2012, שם עיין בספרי המידות שלהם והתבונן בחיתוך הבדים. כפי שכתוב באתר החברה, מידותיו של הוד מלכותו נרשמו בספר תחת השם "מר צ'רלס סמית'" מפאת הדיסקרטיות.

המלך ביקר במפעל החולצות של "טרנבול ואסר" בעיר גלוסטר, שם השתעשע בהפעלת אחת ממכונות התפירה. ב־2020, הוא הקליט נאום שהוקרן ביריד אופנת הגברים "פיטי אומו" בפירנצה. בנאומו הוא שיבח את היתרונות האקולוגיים המגולמים בשימוש בצמר.

"הוא שגריר של חייטות בריטית, גם מההיבט של הטקסטיל וגם מההיבט של התפירה", אומר פטריק גרנט, מעצב אופנה סקוטי ושופט בתוכנית הריאליטי אופנה הפופולרית The Great British Sewing Bee של ה-BBC. גרנט אומר שהוא שוחח עם המלך פעמים רבות על סגנון, וטוען שמעולם לא ראה אותו ללא עניבה.

חליפות מרחוב חייטי העילית בלונדון

עם עלייתו לכס המלכות, המלך צ'רלס הוא אחד המנהיגים האחרונים בקנה מידה עולמי שאכפת להם מהבגדים שהם לובשים. רוב שועי העולם כיום מסתפקים בלהיראות טוב. כולם - מנשיא ברזיל ז'איר בולסונארו ועד ראש ממשלת יפן פומיו קישידה, לובשים חליפות עם בטנה בצבע סולידי ומשעמם, ומשום כך הם דומים זה לזה.

אבל תפקידו של מלך הוא אחר: הוא לא מחוקק אלא מקדם. המלך צ'ארלס מקדם את המשפחה המלכותית אבל גם את תחביביו האישיים, בין השאר עיצוב נוף, ציור בצבעי מים ואופנה בת קיימא. אלו שעוקבים אחרי הסגנון של המלך טוענים שנטייתו ללבוש את אותם בגדים, במשך עשרות שנים, טומנת מסר אישי: חשיבותה של חייטות בת קיימא. "לאנשים עם אובססיה לצרכנות, הוא משדר כי אפשר להתלבש יפה מבלי לחדש את המלתחה ללא הרף", אומר גרנט.

ב־2020, עמותת הצדקה שלו, The Prince’s Foundation, שיתפה פעולה עם התאגיד Yoox Net-a-Porter: ביחד הם הפיקו קולקציה בת 18 פריטי לבוש עשויים מבדים ידידותיים לסביבה. בין יתר הפריטים שעוצבו על ידי סטודנטים לעיצוב אופנה מאיטליה: מעיל טייסים עשוי מצמר קשמיר שמחירו 1,550 דולר וסוודר גולף מצמר קשמיר שמחירו 625 דולר. אלו בגדים מאוד שונים מסגנונו של המלך. בראיון ההוא לווג, המלך הפגין בקיאות בסוגיית זיהום הסביבה, וציטט נתונים על כמות גזי החממה שמפיקה תעשיית האופנה. "זה חיוני שנטפל בנושא הזה של ייצור בגדים", אמר אז המלך.

המלך מרגיש הכי בנוח בסאוויל רואו בלונדון, רחוב חייטי העילית לגברים. שני יצרני החליפות האהובים עליו, "אנדרסון ושפרד" ו"גייבס והוקס", מחזיקים שנים ארוכות בצווים מלכותיים המעידים כי הם ספקים רשמיים של בית המלוכה. עוד מותגים אחרים המחזיקים בצווים מלכותיים רשמיים: רשת הבגדים "בארבור", חברת הגרביים "קורגי" ויצרנית הכפפות "דנטס".

המותגים של צ'ארלס

חליפות

• אנדרסון ושפרד
Anderson & Sheppard
www.anderson-sheppard.co.uk

• גייבס אנד הוקס
Gieves & Hawkes
www.gievesandhawkes.com

בגדי יום יום

• בארבור
Barbour
www.barbour.com

עניבות וחולצות

• טרנבול ואסר
Turnbull & Asser
turnbullandasser.co.uk

נעליים

• קרוקט וג'ונס
Crockett & Jones
row.crockettandjones.com

• טריקר
Tricker’s

www.trickers.com/row

גרביים

• קורגי
Corgi Socks
www.corgisocks.com

כפפות

• דנטס
Dents Gloves
www.dentsgloves.com

סגנון הלבוש המוקדם של הנסיך מוויילס

אלא שחיבתו של המלך לחליפה טובה מרחוב סאוויל רואו מציירת אותו כמיושן. כמה מהחייטים הוותיקים ברחוב סגרו את עסקיהם ובמקומם נפתחו בתי קפה ומשרדים. דומה שאף אחד כבר לא חושק בחליפה מחויטת בהתאמה אישית, בין אם הוא מבית המלוכה או לא.

בימים שלאחר מות המלכה אליזבת', כמה מכלי התקשורת, ביניהם המהדורה הבריטית של GQ, התמקדו בסגנון הלבוש המוקדם של המלך, לפני עידן החליפות. בכתבות שובצו צילומים של הנסיך הצעיר, לבוש בסווטשירט בצבע צהוב חלמון, ז'קט ספארי עם חגורה או חולצת טי צמודה. אלו בגדים נינוחים שתמיד חוזרים לאופנה מדי כמה שנים.

תצלום של הנסיך מוויילס משנת 1978, בן שלושים, לבוש בז'קט מהוה של המותג "בארבור" ומכנסיים בצבע קרם, יכול בקלות לשמש השראה למעצבי אופנה צעירים.

סיכוי נמוך מאוד שהמלך בן ה־74 יינטוש אי פעם את החליפות כפולות הבטנה שלו. אם אי פעם הוא ירצה להיראות מעט יותר מחובר, לא יזיק אם ישלוף מהארון את אותו ז'קט מהוה של "בארבור".