הריסה ובנייה בתל אביב: "עשינו דוח אפס ואז הבנו מה הרווחיות של היזם"

לאחר שני ניסיונות תמ"א שלא הבשילו, פרויקט "ויצמן 55" בתל אביב ייבנה על כמעט 2 דונם • היזם יקבל 33 דירות למכירה, ובעלי הדירות יקבלו דירה חדשה גדולה בכ־30 מ"ר מהדירה הקיימת עם מרפסת בשטח 12 מ"ר, שתי חניות ומחסן

פרויקט ''ויצמן 55'' בתל אביב / הדמיה: סטודיו aiko
פרויקט ''ויצמן 55'' בתל אביב / הדמיה: סטודיו aiko

סיפור הפרויקט:

פרויקט "ויצמן 55" בתל אביב ייבנה במקומו של בניין גדול בצורת ח' על מגרש בן כמעט שני דונם, הכולל בניין בעל 23 דירות בשלוש כניסות, באחד האזורים המרכזיים בתל אביב - ברובע 4 ליד כיכר המדינה ובמרחק קצר מרחוב ארלוזורוב. 

היישוב בדרום שיהפוך את פניו ומכרז מסקרן בהרצליה: מה צפוי השבוע בנדל"ן? 
השלב הראשון במפולת מחירי הדיור בארה"ב התחיל, והשלבים הבאים הרבה יותר מפחידים | חנן שטיינהרט, פרשנות

מישל חביב, פעיל בנציגות הדיירים, מספר כי מדובר בבניין ישן מאוד, ללא מעליות וללא חניות. לדבריו, "את הדירה שלנו קנינו ב־2000 ושילמנו עבורה כ־220 אלף דולר. מדובר בדירת 4 חדרים, שהושכרה כל הזמן הזה בעיקר לשותפים: סטודנטים, רופאים וגם אנשי קבע. דמי השכירות נעו בין 7,000 שקל עד לכ־11 אלף שקל באחרונה.

"הרעיון של התמ"א התחיל כבר ב־2000. היו שני ניסיונות שאחד מהם לא צלח משום שתוכנית הרובעים לא הייתה מגובשת אז והייתה הרבה אי ודאות בקרב היזמים. לכן כפשרה, עשינו לפני כ־12 שנים שיפוץ לבניין על ידי חברת עזרה וביצרון, שכלל, בין היתר, חיזוק העמודים, שיפוץ צנרת לרבות שיפוץ חיצוני קוסמטי". חביב מוסיף כי החיזוק לא הספיק, ולבניין נדרשה תוכנית הריסה ובנייה.

פרויקט ''ויצמן 55'', בתל אביב - לפני ואחרי. צילום: שיכון ובינוי, הדמיה: סטודיו aiko
 פרויקט ''ויצמן 55'', בתל אביב - לפני ואחרי. צילום: שיכון ובינוי, הדמיה: סטודיו aiko

לדברי חביב, "לפני תשע שנים התחלנו בגיבוש עניין ההריסה והבנייה. זה התחיל מהסכמה בין הדיירים - גיבשנו נציגות הכוללת שישה חברים רשמיים ועוד שניים שהצטרפו לישיבות. בהמשך התחלנו לעבוד מול עורכי הדין שעשו מכרז יזמים.

"אחד הדברים המיוחדים שעשינו, הוא שגייסנו את השמאי ירון ספקטור, שעשה עבורנו דוח אפס ועל בסיסו ידענו מה הרווחיות הצפויה ליזם והבנו מה לדרוש. אני מעורב בעוד פרויקט ושם לא עשינו דוח כזה כי הפרויקט קטן והיה לנו ברור מה השווי שלו, אולם כשהפרויקט גדול, יש יותר מקום למשא ומתן".

התמורה ליזם:

33 דירות למכירה בשוק החופשי. מחירי שיווק: החל מ־70 אלף שקל למ"ר.

התמורה לבעלים:

דירה חדשה גדולה בכ־30 מ"ר בממוצע מהדירה הקיימת, הכוללת ממ"ד, מרפסת בשטח 12 מ"ר, שתי חניות תת קרקעיות ומחסן פרטי בתת הקרקע.

לו"ז:

היתר התקבל בספטמבר 2022, הבנייה צפויה להתחיל בחודשים הקרובים.

הפרויקט: תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה).

היזם: חברת שיכון ובינוי נדל"ן

קבלן מבצע: סולל בונה.

אדריכל: משה צור אדריכלים בוני ערים בע"מ.

עו"ד היזם: עו"ד איתי שלוש ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות'.

עו"ד הדיירים: עו"ד אבי ארד וורד איתני ממשרד גולדפרב זליגמן ושות'
התחדשות עירונית