מדיה | ניתוח

חמש מגמות שישפיעו על ענף התקשורת העולמי בשנה הקרובה

דוח התחזיות של דלויט מנתח את השפעות הטכנולוגיה והדיגיטציה על התקשורת ב־2023, על רקע המגמות הכלכליות והחברתיות • התחרות על שידורי הספורט תגדל, יותר פרסומות ישולבו בסטרימינג, הבינה המלאכותית תשתלב בהפקות של סדרות וסרטים, וגם המטאוורס יתעצם

פרסום באמצעות מציאות רבודה וזיהוי פנים / צילום: Shutterstock
פרסום באמצעות מציאות רבודה וזיהוי פנים / צילום: Shutterstock

מטא־וורס, ספורט ופרסומות - אלו רק חלק מהתחומים שעומדים לשנות את שוק המדיה והסטרימינג בשנה הקרובה, לפי דוח התחזיות השנתי של דלויט.

מדי שנה, פירמת הייעוץ העולמית מציגה את התחזיות והטרנדים שלה בעולמות המדיה, הטכנולוגיה והטלקום, כאשר הפעם עולמות הבינה המלאכותית והמציאות המדומה מקבלים דגש משמעותי.

זיהו את הערכים שמעניינים את דור ה־Z: התחייה המחודשת של דיזנגוף סנטר 
מנכ"ל תנובה אייל מליס פורש מתפקידו אחרי 7 שנים 

יותר ספורט בסטרימינג

בשנה האחרונה, ענקיות הסטרימינג מחפשות את עצמן בשוק שידורי הספורט. כבר דיווחנו בעבר כי נטפליקס בחנה דרכים להיכנס יותר לשוק זה, אחרי שמתחרותיה עשו זאת לפניה. לפי דלויט, המונדיאל האחרון הוכיח בעולם ובישראל כי שידורי הספורט הם "הגביע הקדוש" של עולם הטלוויזיה.

הצופים הם לא אנשים שעברו בסלון, אלא מעריצים נאמנים שמחכים לתכנים הללו. מדובר בעוגן מרכזי של צפייה ישירה, כאשר יותר מ־80% מהמשדרים בעלי הרייטינג הגבוה בארה"ב הם משדרי ספורט. לכן, ענקיות הסטרימינג רואות בכך מקור מרכזי להכנסות מפרסום, ואמצעי לשמירה על קהל הצופים.

"שידורי ספורט הינם מקור לצמיחה, אך מדובר בהשקעת משאבים יקרה עבור ספקי שירות הסטרימינג. בשלב זה מדובר במלחמה של ממש בין אותם ספקים על זכויות השידור, ועדיין לא ברור מי המנצח הגדול של הקרב על ליבו של הצופה", נכתב בדוח.

התחזית היא שב־2023 שידורי הספורט יבואו לידי ביטוי בשני מישורים: טכנולוגיות חדשות ואימוצן על מנת לשפר איכות הצפייה; ובניית מודלים עסקיים שיחברו בין הרשתות החברתיות, חברות הגיימינג וההימורים, כמקורות הכנסה נוספים לספקי הסטרימינג.

רווחי המציאות המדומה

מאז שמייסד פייסבוק מארק צוקרברג דיבר על המטאוורס, לפני כשנתיים, התחום תפס תאוצה ועורר דיונים רבים. אין זה אומר שצוקרברג הוא הראשון שדיבר על מציאות מדומה, אולם מרגע שהוא ייעד את מטרת החברה וחזונה לכך, השוק הגיב בהתאם.

בדלויט חוזים כי שוק המציאות המדומה (VR) יניב הכנסות של 7 מיליארד דולר ברחבי העולם בשנת 2023, זינוק של 50% לעומת 4.7 מיליארד דולר ב־2022. כדי שזה באמת יקרה יש צורך בתוכן משכנע, ויישומים וטכנולוגיות שידגישו את היכולות במציאות המדומה (כמו, למשל, חליפה הפטית שמדמה את מה שקורה במשחק, כפי שדיווחנו מ־CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם).

אם זה באמת יקרה, המטא־וורס ייהנה מקצב צמיחה משמעותי. הצפי הוא כי ב־2023, 90% מכלל השוק יגיעו ממכירות ערכות משקפי מציאות מדומה, 14 מיליון יחידות במחיר ממוצע של 450 דולר לערכה.

למרות שככל שיוצגו יותר משחקים חברתיים וכלים חינוכיים במציאות המדומה, כך יאומצו השימושים במטא־וורס, עדיין זה לא יהיה קרוב לשימוש הכולל שהיו רוצים להציג בפייסבוק, לדוגמה. "אם חוויית המשתמש של ה־VR תהיה חדשנית מדי או שתציע חוויה שכבר קיימת באפליקציה שעובדת טוב במכשירים אחרים, לא סביר שנגיע לשיעור אימוץ גבוה", נכתב בדוח.

ספקי חומרה ותוכנה בשוק מבינים זאת, ולכן בדלויט מעריכים כי התעשייה תשקיע משאבים כדי לזהות ולמצוא את היישומים הספציפיים שעבורם המטאוורס יהיה פתרון אופטימלי, שלא קיים בטכנולוגיות אחרות או במכשירים אחרים. בכל מקרה, אומרים בדלויט, "שוק ה־VR נמצא במומנטום של מנוע צמיחה".

יותר קניות חברתיות

כבר היום, ענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות משלבות אלמנטים של איקומרס בפלטפורמות שלהן. במקום לחפש את המוצר הרצוי בחנויות עם מלא מוצרים, ניתן לצפות במשפיען רשת שמשתמש באותו מוצר, ולבצע את הרכישה דרך הרשת החברתית.

לפי דלויט, הקניות החברתיות רושמות מכירות שנתיות של יותר מטריליון דולר, בעיקר בזכות ידי משפיעני מדיה חברתית וצרכנים שהם "ילידים דיגיטליים". במילים אחרות, הפיד ברשתות החברתיות הוא חלון הראווה החדש לרכישות.

על פי הדוח, שוק המסחר החברתי ימשיך לצמוח, ויותר מ־2 מיליארד אנשים צפויים לקנות בפלטפורמת מדיה חברתית ב־2023. "מחקר משנת 2021 מראה כי כשליש מהצרכנים בארה"ב ביצעו רכישה ישירות במדיה החברתית, ושיעור גבוה יותר אמרו שצפייה במוצר במדיה החברתית היא חלק ממסע הקנייה שלהם", נכתב. "עם צפי ל־5 מיליארד משתמשי מדיה חברתית ברחבי העולם בשנת 2023, שוק המסחר החברתי צומח מהר יותר מהמסחר האלקטרוני המסורתי, והוא לא מראה סימני האטה".

פרסומות ב־VOD

לפי דלויט, ב־2023 יעלה השימוש במודל AVOD (ספריית VOD שמשלבת פרסומות בתכנים), לעומת קיטון במודל המסורתי של SVOD (ספריית התכנים של נטפליקס ודיסני), שחקני ברודקאסט ויצרני הטלוויזיות.

ענקיות הסטרימינג צריכות להתמודד עם נטישת הלקוחות ולחפש הכנסות, כך שהפרסומות אמורות לתת לכך מענה. כיום הצרכנים משלבים מספר לא מבוטל של פלטפורמות שונות, והצפי הוא שהמודל הזה יביא לנקודת איזון.

"שחקני ה־SVOD יתמודדו עם אתגר משמעותי: הם יצטרכו לגבש מודל עסקי חדש בדגש על ייצור מכירות, מניעת קניבליזציה של דמי מנוי קיימים ושידור פרסומות בזמן הנכון ללא פגיעה בחוויית הצפייה", נכתב בדוח.

טכנולוגיה בשוק ההפקות

לפי תחזית דלויט, טכנולוגיות VR ו־AR יאומצו רשמית על ידי שוק הפקות הסרטים והסדרות. לדברי אורן רוזמן, שותף ומוביל תחום תקשורת, מדיה וספורט בדלויט ישראל, "נטפליקס היא כבר מזמן לא שחקן יחיד בשוק, ואם מוסיפים לזה את המצב הכלכלי הגלובלי של האטה בצמיחה, צפויה שנה שמאתגרת את שוק הסטרימינג.

"החברות יהיו חייבות לחדד את ההבדל המוצרי כדי למשוך לקוחות, וזה יוביל אותן לצמצם הוצאות על הפקות". לפי דלויט, כדי להתמודד עם הורדת העלויות, שוק ההפקות יאמץ רשמית טכנולוגיות שיוטמעו עוד יותר בסרטים ובסדרות. כך שעבור מספר טכנולוגיות מובילות, זו תהיה שנת הפריצה הגדולה.

"מציאות רבודה מאפשרת לצלם הרבה סצנות בתוך הסטודיו, ולא בחוץ", מסביר רוזמן. "כאן נכנס המונח תאום דיגיטלי, שיש סביבו הייפ כיום. גם הבינה המלאכותית יכולה להחליף חלקים משמעותיים בעבודת בהפקות. אמנם עוד לא מדובר בכתיבת הסיפור או העלילה עצמה, אבל כן הפקת קטעי מוזיקה, למשל. זה גם משפר את התוכן, וגם חוסך בעלויות".