יצחק עמית | בלעדי

כך גייס שופט העליון את הערכאות הנמוכות למלחמה ברפורמת לוין

בכנס סגור המליץ שופט העליון יצחק עמית לשופטי המחוזי לעבור על נאום אסתר חיות, כדי שיהיו בידיהם כלים להסביר את הסכנה בתוכנית שר המשפטים • שופטת העליון דפנה ברק ארז אמרה שייתכן כי יש לדון בתביעות אזרחיות נגד חקיקת הכנסת

השופט יצחק עמית / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט יצחק עמית / צילום: דוברות בתי המשפט

בימים האחרונים התקיים מפגש מקצועי של שופטי ביהמ"ש המחוזי עם ערכאת הערעור עליהם בביהמ"ש העליון. במסגרת המפגש, השיח עבר לדון בענייני אקטואליה. במהלך השיחה, המליץ שופט העליון יצחק עמית לשופטים לקרוא את הנאום של אסתר חיות בכנס של "העמותה למשפט ציבורי" בחיפה, על מנת שיהיו בידי השופטים הכלים כיצד להסביר את הסכנה הגלומה ברפורמת המשילות של שר המשפטים יריב לוין.

שופט העליון שרוצה לרשת את חיות וכבר נערך לביטול שיטת הסניוריטי | בלעדי 
קריסתה של חברת פאר: עם חובות של 400 מיליון שקל, תהל פונה להקפאת הליכים 

שניים מהנוכחים חשו במבוכה רבה בהפיכת השיח המקצועי עם ערכאת הערעור עליהם לשיח אקטואלי־פוליטי, כך נודע לגלובס. לטענתם, אין לשים את השופטים בנקודה שבה עליהם לעסוק בהסברה של עמדת נשיאת העליון אסתר חיות, או בכלל לחשוב שהשופטים מסכימים עם העמדה הרדיקלית של חיות.

כזכור, הנשיאה חיות אמרה בכנס בשבוע שעבר כי תוכנית שר המשפטים יריב לוין לשינויים מרחיקי־לכת במערכת המשפט היא "תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי־תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

לטענתה, כפי שבא לידי ביטוי בנאום בכנס, "ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה־75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה". וכך השופטת חיות המשיכה ופירטה את התנגדותה לכל פרטי הרפורמה של השר לוין.

גם הכנסת על המוקד

לאחרונה קיימה גם שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק־ארז השתלמות מקצועית לשופטים בערכאות הנמוכות. ההרצאה עסקה בהתפתחות פסיקות בתי המשפט בתביעות נזיקיות על החלטות מנהליות של זרועות הרשות המבצעת, כאשר ההחלטה מפרה זכויות אדם, זאת במסגרת תקיפה עקיפה של ההחלטה המנהלית. במסגרת ההרצאה אמרה השופטת ברק־ארז, כי ייתכן והגיעה העת לכך שבתי המשפט יחלו לדון בתביעות נזיקיות נגד הכנסת כתוצאה מפגיעה בזכויות אדם על רקע חקיקת חוקים מפלים ואף על חוק יסוד אם ייקבע שהוא מאפשר אפליה ופגיעה בזכויות אדם.

עד היום, תביעות נגד הכנסת נדחות על הסף על ידי בתי המשפט תוך קביעה שהמסלול הנכון איננו תביעה כלכלית נגד הכנסת, אלא תקיפה ישירה של החקיקה בבג"ץ. כעת, לדברי ברק־ארז, ייתכן שיש לאפשר תקיפה עקיפה בתביעות אזרחיות נגד הכנסת. מדובר בצעד דרמטי וקיצוני, שהן הייעוץ המשפטי של הכנסת והן הייעוץ המשפטי לממשלה מתנגדים לו נחרצות.

תגובת השופט יצחק עמית באמצעות הדוברות: "אין בדעתו של השופט עמית להתייחס לדברים שנאמרו במפגש סגור עם שופטים מבית המשפט המחוזי".

תגובת השופטת דפנה ברק־ארז באמצעות דוברות הרשות השופטת: "השופטת ברק־ארז נשאה הרצאה לפני כחודשיים במסגרת השתלמות מקצועית פנים מערכתית לשופטים, שסקרה את הדין בנושא תביעות כספיות נגד הרשות המבצעת: משרדי ממשלה, רשויות מקומיות - זאת להבדיל מהכנסת. לשם הבהרת מסגרת הדיון ציינה השופטת כי ההרצאה אינה עוסקת בנושא של תביעות בשל פגיעה בזכויות על־ידי חקיקת הכנסת, אם כי ייתכן שנושא זה יתפתח בעתיד".