החזאים העצמאיים נגד השירות המטאורולוגי: מי ישלוט בתחזית מזג האוויר?

קבוצות חזאים עצמאיים עם עשרות אלפי עוקבים חובטות בשירות המטאורולוגי ש"יש להם ציוד ישן שרובו לא עובד" וגם אלה באלה: "אנחנו לא חברים" • מצד שני השירות עצמו טוען: "הם חובבנים" • בעולם כבר משלמים על תחזיות פרטיות, אך הישראלים מתקשים להפוך את הפופולריות לעסק מסחרי

צחי פלג / צילום: שלומי יוסף
צחי פלג / צילום: שלומי יוסף

אמ;לק

חזאים עצמאיים מספקים ברשתות החברתיות תחזיות, דיווחים וניתוחים של מזג האוויר בישראל וזוכים לעשרות אלפי עוקבים. כל אחד מהם טוען לתחזית מדויקת יותר ולאוויר נזרקות טענות על התלהמות, פייק ניוז ועל חוסר רלוונטיות של השירות המטאורולוגי. שם הודפים את רוב הטענות ואומרים כי מדובר בחובבנים, שמתבססים על שירותים שהם עצמם מעמידים לרשות הציבור.

בג"ץ דרעי? פסקת ההתגברות? לפעמים נדמה כי הקרב הלוהט של חורף 2023 ברשתות החברתיות הוא, כמה אנגלי מצידנו, מזג האוויר. בפייסבוק, למשל, פורחות בחודשים האחרונים שתי קבוצות: "התחזית ישראל - מנהלת מזג האוויר" בהובלת צחי פלג וטל ברנע, עם יותר מ־33 אלף חברים; ו"מזג האוויר - הנבחרת" של משה קלוקבסקי, עם כ־26 אלף חברים. שתיהן מספקות תחזיות, דיווחים וניתוחים של מזג האוויר בישראל 24/7, כאילו אין אינפלציה או מלחמה באוקראינה.

מופע הצחקוקים של שגריר ארה״ב מעלה שאלה: הייתכן שאמריקה תנטוש את מגיני הדמוקרטיה? | פרשנות 
מצאתם עובד סופרסטאר? לא בטוח שזה טוב | WSJ 
פרופר פורש מאסם ומסביר למה אסר על ילדיו לעבוד בחברה: "חומר נפץ" | ראיון

פלג (48, נשוי + 3 מכפר יונה) הגשים לפני כעשור וחצי חלום ילדות כשהתמנה לחזאי הבוקר בערוץ 2. החלום נגמר בקיצוץ תקנים והנחתת חזאים מחברת החדשות ברצועת הבוקר. פלג הושלך לשלב הסושיאל של חייו. ב־2017 השתדרג מפורומים בתפוז ו-וואלה לקבוצת הפייסבוק הסוערת, המרתקת והשנויה במחלוקת.

צחי פלג, אם תשאלו אותו, מספר את סיפורו של אחד משני החזאים המובילים בישראל. השני כמובן הוא טל, שותפו לקבוצה ויוצא יחידת החיזוי של חיל האוויר. "פגשתי את טל לראשונה כשהייתי חזאי בקשת ב־2007", הוא נזכר. "טל היה אז ילד בן 14, שבא לתוכנית על תקן של רודף סופות. מאז אנחנו ביחד בענייני מזג האוויר. קבוצת הפייסבוק קמה רק ב־2017, בהתחלה כקבוצה קטנה וסגורה ובהמשך כקבוצה ציבורית עם עשרות אלפי חברים. יש לנו עד היום קבוצת וואטסאפ שאנחנו קוראים לה קוקפיט, עם ארבעה מובילים: שני חזאים (אני וטל), איש טכני (נדב גמליאל) ומומחה אנסמבלים (שי אגם). הקבוצה הזו היא בעצם המשרד שלנו".

במה שונה המידע שלכם מזה שמספק השירות המטאורולוגי?
"אנחנו מפרסמים בקבוצה ובאתר שלנו (התחזית ישראל, ד"א) סקירות של אלפי מילים, שמאפשרות גם לאדם שלא מבין במזג אוויר להבין בדיוק על מה מדובר. למה זה קורה, מתי יקרה, מה הסיכוי להתממשות באזור זה וזה - כל מה שהתחזיות הרשמיות לא נותנות. השירות המטאורולוגי מאוד כללי ולא ברור. הם נותנים תיאור יומי של עננות ברמה של בהיר עד מעונן חלקית, או מעונן חלקית עד מעונן - שטויות כאלה. הם מדברים על 'חשש משיטפונות' או 'חשש מברקים' במקום לקבוע מה הסבירות שיהיו שיטפונות או ברקים, ואיפה בדיוק הם עלולים לקרות. לעומתם, אני מדייק ברמת הנחלים".

הוצאתם התרעה ממוקדת באסון נחל צפית?
"כן, אבל אנחנו קבוצת פייסבוק ולא השירות המטאורולוגי שמוציא התרעות לתקשורת. התרענו שבאזור הזה ספציפית יש סבירות גבוהה מאוד, לא סתם חשש, לשיטפונות".

"השירות המטאורולוגי מיושן"

פלג חוזר כמעט מיד לנושא החביב עליו: "השירות המטאורולוגי מאוד מאוד מיושן. אני לא מדבר לגופו של אדם, כי יש שם אנשים מדהימים שמבינים מזג אוויר. עם זאת, להערכתי הם באים לעבודה ולא באים לעבוד. אני מצפה מהשירות המטאורולוגי, גוף מזג האוויר הרשמי היחידי בישראל, להיות קצת יותר חדשני. הציוד ישן ורובו גם לא עובד, יש להם מכ"ם אחד בן 30, שהמדינה כבר הוציאה מיליוני שקלים רק על ניסיונות לתקן אותו. בחמשת הימים האחרונים המכ"ם הזה פשוט לא עבד. עברנו מערכת גשם שלמה בלי מכ"ם. גם כשהמכ"ם כן עובד, הוא מקרטע כל הזמן ונותן תמונה בדיליי של שבע עד עשר דקות. זה אומר שאם אתה רואה ענן גשם מערבית לחיפה, יכול להיות שבמציאות הוא כבר עבר מעל העיר. זה כישלון טוטאלי. מכ"ם חדש אמנם עולה 20 מיליון שקל, אבל הם כבר הוציאו מיליוני שקלים רק על תיקונים".

תחנה מטרולוגית בית דגן / צילום: שלומי יוסף
 תחנה מטרולוגית בית דגן / צילום: שלומי יוסף

איך אתם מקבלים נתונים?
"גם דרך המכ"ם של השירות המטאורולוגי, אבל בזמן שלהם יש מפה סטטית לנו יש מפה אינטראקטיבית שמאפשרת זום אין עד רמת הרחוב (מבוססת מפות גוגל, ד"א). אנחנו לוקחים מהשרת שלהם את שכבות הגשם, זה קוד מספרי, וצובעים את המפה בצבעים לפי עוצמת הגשם".

במה עוד אתם שונים?
"פיתחנו מערכת ייחודית בשם 'סוזי' למדידת גשם. סוזי יושבת על 81 תחנות מדידה של השירות המטאורולוגי, 260 תחנות של משרד החקלאות ועוד כ־12 תחנות פרטיות - ומראה אונליין את נתוני כמות הגשם, כמפת חום. המערכת יודעת להגיד כמויות גשם מתעדכנות מרמה של אונליין אחורה, עד רמה של עונה שלמה. בקרוב סוזי תדע גם להתריע בזמן אמת מפני שיטפונות, לפי המיקום של המשתמש".

למה אתה אומר שהתחזיות של השירות המטאורולוגי לא מדויקות? תן לי דוגמה.
"ממש לאחרונה הוצאתי פרוטוקול ל־72 שעות קדימה וציינתי שקיימת סכנת ברקים חמורה. מיד היה מישהו בקבוצה שהגיב מה אתם קופצים, איזו סכנת ברקים, מי מקשיב לכם בכלל, בשביל זה יש השירות המטאורולוגי. טק! למחרת מת בקיבוץ העוגן בעמק חפר אדם מפגיעת ברק. השירות המטאורולוגי בכלל לא הוציא התרעת ברקים, אלא רק כתב משהו כללי כמו 'גשם מלווה בסופות רעמים'".

החברים בקבוצה של פלג וברנע, כך התרשמתי, מאוד מעריכים את פועלם ורואים בהם מעין גורואים של מזג אוויר. בברנז'ת מזג האוויר, אם יש כזו, ההסתכלות עליהם, בעיקר על פלג, שונה לחלוטין - אבל נפתח בחיובי.

אביטל גבע, חשמלאי מבאר טוביה, נחשף בפייסבוק למנהלת מזג האוויר לפני שלושה חורפים. "הם יותר מדויקים מכולם, כולל האפליקציות בטלפון. לדוגמה, בתחילת החורף הנוכחי היה חשש מסופה גדולה, בתקשורת היו בהיסטריה ויצרו רושם שהעולם כולו הולך לעוף, אבל צחי וטל הסבירו שזה לא הולך להיות כל כך קשה. והם צדקו. אין לי מושג מה הרקע שלהם, אבל שניהם כותבים מעניין ומדייקים".

גם זיוה רודניצקי, פנסיונרית טרייה מקיבוץ יגור, מרוצה מאוד. "התרשמתי שמדובר בשני חבר'ה מקצועיים, עם ידע רציני. התחזיות שלהם לאזור שלי מדויקות חבל על הזמן".

קרה שהם צדקו והתחזית בטלוויזיה טעתה?
"זה קורה כמעט קורה כל הזמן. אני חברה בהרבה קבוצות בפייסבוק, אבל זו קבוצה בשורה הראשונה אצלי כי יש שם הרבה אקשן, עם שלושה־ארבעה פוסטים מקצועיים ביום".

ירדנה גתי ממועצה אזורית מנשה בעמק חפר, מעדיפה את המנהלת בפייסבוק על פני הנתונים הרשמיים של השירות המטאורולוגי. "המידע שלהם יותר אמין, מפורט ומדויק מהמידע באתר של השירות המטאורולוגי. התחזית בטלוויזיה היא בכלל בדיחה, היא לא נותנת לי כלום אם אני רוצה לתכנן משהו או לצאת לטיול בארץ".

"האנשים האלה הם חובבנים"

כצפוי, ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי, מתלהב פחות מפלג. הרבה פחות. "אנחנו חיים בעולם חופשי", הוא מסביר, "שבו כל בן אדם יכול לפתוח קבוצה ולדבר על כל מיני נושאים, בין אם הוא מבין בהם ובין אם לא. עם זאת, רוב האנשים האלה הם חובבנים. הם מתבססים על נתונים שזמינים להם באינטרנט ולא על מודלים מדויקים. הם גם צריכים טראפיק ומביאים אותו בהתלהמות ואמירות קיצוניות ולא מדויקות. למרבה הצער, ככה זה גם במקרה של הקבוצה של פלג".

סתיו הודף רוב הטענות של פלג, אך גם מסכים חלקית עם כמה מהן: "אנחנו משתמשים בשירות המטאורולוגי במודל החיזוי האירופי שנחשב למדויק ביותר בעולם. יש לנו מודלים שמפותחים בשיתוף עם מדינות כמו גרמניה, איטליה, שווייץ ואחרות. לרוב החזאים שלנו יש תואר שני, כולם מטאורולוגים מוסמכים ואנחנו עובדים במסגרת תנאים קשוחים של הכשרה וכשירות החזאים. ציוד מיושן? יש לנו כיום מחשב־על אירופי, שנחשב בין החזקים בעולם".

והמכ"ם?
"המכ"ם אכן נרכש בשנות ה־90 ודורש החלפה. בגלל אילוצי תקציב אנחנו עושים את זה בשלבים: ב־2020 הוחלפה כל האלקטרוניקה והשנה תוחלף המכניקה, כולל הצלחת והמנועים שנמצאים על הגג. לקראת החורף הבא יהיה למדינת ישראל מכ"ם חדש".

סתיו מצביע על כך שפלג וחזאים עצמאיים אחרים מתבססים על אמצעים שהשירות מעמיד לרשות הציבור. לדבריו, "המודל האירופי זמין באינטרנט, אבל מבוסס על דמי חבר במיליוני שקלים, שמשולמים מדי שנה. בסופו של דבר, כל החובבים מתבססים על העבודה של השירותים המטאורולוגיים. גם צחי פלג קיבל הרשאה והוא מושך ומציג נתונים מהשרת שלנו. הוא לא יודע לפתח מודלים או לבצע מדידות, אלא פשוט לוקח דברים שהוא מקבל מאיתנו. חבל שבמקום לתת קרדיט הוא מתנהל כך".

גם משה קלוקבסקי, מייסד קבוצת "מזג האוויר - הנבחרת" (כאמור, עם כ־26 אלף חברים), אינו מחובביו של פלג, אם כי במקרה שלו הוא ממהר ליחס זאת לתחרות בין הקבוצות.

משה קלוקובסקי / צילום: פרטי
 משה קלוקובסקי / צילום: פרטי

"הנבחרת" פועלת באופן שונה למדי מ"המנהלת": לא עוד קבוצה המבוססת על התשוקה של שני משוגעים לדבר בלי השכלה פורמלית, אלא במה המושכת אליה ככותבים מומחי מזג אוויר מובהקים כמו החזאי הוותיק אורי בץ; טל שמאי, חזאי ומגיש תחזית בחדשות 13; אסף רייספלד, חזאי בכיר בשירות המטאורולוגי; רון הראל ואליצור ברקוביץ, לשעבר חזאים בחיל האוויר; וליאור סודרי, חזאי חברת מטאו־טק (החברה הישראלית הפרטית הגדולה ביותר לציוד מדידה ובקרה מטאורולוגיים).

"הקמנו את הנבחרת לפני כשלוש שנים", נזכר קלוקבסקי. "הגרעין היה של חובבי מזג אוויר, אבל עם הזמן החלו לכתוב גם חזאים מקצועיים. אני עצמי מורה לחינוך גופני, אבל באתר כותבים המקצוענים הכי גדולים בתחום. אגיד לך את האמת, אנחנו הכי טובים".

מה אתה חושב על "מנהלת מזג האוויר"?
"זו קבוצה יריבה ומתחרה, כך שאנחנו לא חברים בלשון המעטה. אני לא רוצה לדבר ישירות עליהם, אבל אומר כך: הקבוצה שלנו נוצרה כדי להיאבק בפייק ניוז בתחום מזג האוויר, שקיים לא רק באינטרנט ובסושיאל, אלא גם באתרי החדשות. בכל סביבת האינטרנט הישראלית יש נטייה להיסטריה בכל מה שנוגע למזג האוויר. הקמתי את הקבוצה לאחר שמערכת חורפית רגילה פשוט יצאה מפרופורציות".

איך שכנעת את המומחים לכתוב אצלך?
"אנחנו מכירים מקודם, עם חלקם יש לי היכרות של שנים בפורומים של תפוז ו־וואלה. מי שהגון יודע איפה לבוא לכתוב".

תן לי דוגמה לפייק ניוז במזג האוויר.
"לפני שנתיים אחת הקבוצות, לא משנה מי, פרסמה שהולכת להיות סופת הוריקן קשה בדרום ושאם אנשים לא ישתפו את הפוסט שלהם רבים ימותו. בסופו של דבר, שאריות של אותה סופה נכנסו לתחומי הארץ, הורידו 5 מ"מ, הרטיבו קצת את האדמה - וזהו. אבל מי שצעק הכי חזק הרוויח טראפיק, בלי קשר לאמת".

מודל עסקי מעורפל

בחזרה לפלג. עסקי המזג אוויר, אל תיראו מופתעים מדי, לא מפרנסים כרגע אותו או את ברנע. אם כבר, ההפך הוא הנכון. "אני מתפרנס כיום מפתרונות שיער", מודה פלג, "אני מוכר השתלות, תוספות ופאות לגברים ולנשים".

מהי חלוקת העבודה מבחינת זמן?
"כרגע זה 60% לעסקי השיער ו־40% למזג אוויר. הקבוצה לוקחת ממני הרבה זמן. נכון, אנחנו לא מתפרנסים מזה כרגע, אבל שוקלים להפוך למסחריים בקרוב עם השקתה של האפליקציה שלנו ('ממש בקרוב'). עד עכשיו נעזרנו בתרומות של אנשים נדיבים, פה 100 שקל, שם 50 שקל, לא מעבר לזה, כך שרוב ההוצאות יוצאות מהכיסים שלנו".

מה הסיכוי שאנשים ישלמו כסף על השירות?
"בעולם כבר משלמים כסף על שירותי חיזוי פרטיים. אני עדיין לא יודע, לדוגמה, אם ארצה שמערכת התרעת השיטפונות תהיה בתשלום. ואם מישהו שלא יכול לשלם ייקלע לצרה, מה עשיתי בזה? נראה לי יותר הגיוני לא לסגור הכל, אלא להביא אנשים אל הנחל ולהגיד להם שיצטרכו לשלם מנוי שנתי אם ירצו לשתות".

בועז דיין, חזאי עצמאי מוסמך מ־2015, מפעיל בשבע השנים האחרונות את אתר Israelweather וקבוצת פייסבוק עם כ־40 אלף חברים: "תחזית מזג האוויר בישראל". דיין אף החל לאחרונה לכתוב ל"נבחרת" של קלוקבסקי ככותב מומחה. הדיבור המעניין סביבו, עם זאת, היה שהוא כבר מצליח להציע שירותי חיזוי בתשלום לכל דורש ועושה מזה כסף. האמנם?

"אין הרבה ביקוש", מבהיר דיין, "אבל כן, יש חברות ואנשים שמבקשים תחזית קצת יותר קדימה ומוכנים לשלם. הם מבקשים תחזית שבועיים קדימה ויודעים שהם יכולים להתקשר אליי כל יומיים, כדי לברר אם יש חידוש".

כמה משלמים לך על שירות כזה?
"לא הרבה. אני לוקח סביב 60 שקל על חיזוי לנקודה ספציפית אחת. ברור שאני לא מתפרנס מזה וזה גם מעט מאוד, רוב הכסף שאני מכניס מחיזוי מזג האוויר בא מפרסומות באפליקציה".

את פלג אני שואל למה לא המשיך בטלוויזיה ונעשה דני רופ. הוא מתעצבן, מספר לי על כמה פשלות של החזאי המפורסם ומקנח: "למה שאהיה דני רופ? דני רופ צריך לרצות להיות צחי פלג. אף פעם לא חשבתי להיות דני רופ, הוא אף פעם לא היה היעד שלי. תבין, טל ברנע ואני זה צוות החזאים הכי טוב והכי מדויק בישראל. מה שקרה עם ערוץ 2 היה מצוין מבחינתי, זה איפשר לי להגיע לאיפה שאני כיום".

איפה אתה כיום?
"אני פלטפורמת חיזוי מזג האוויר הכי גדולה בישראל. אין לי מתחרים. אנחנו מגיעים לתפוצה של כ־150 אלף צפיות פר סקירה. כל זה קורה בלי שיש לנו מודלים שאין לשירות המטאורולוגי. אנחנו פשוט עובדים יותר קשה ויורדים לרזולוציות יותר חדות. הם אפילו לא מוציאים ראש מהחלון, נותנים תחזית בחמש בבוקר, תחזית בארבע וחצי אחר הצהריים - וזהו. אין עדכונים, אין התרעות, כלום. אנחנו, לעומת זאת, באים ממקום של המון אהבה ועבודה קשה. מזג האוויר בשבילי זה כמו אשתי, האהבה והרגש לא ייגמרו לעולם. וכמו אשתי, הוא לא יבגוד בי לעולם ונחיה יחד לנצח".

דני רופ: "הם רוצים סערה, תמיד מעצימים את המציאות"

דני רופ, אולי האיש המזוהה ביותר בישראל עם תחזיות מזג האוויר, לא סובל מעודף חיבה לצחי פלג מקבוצת הפייסבוק "התחזית ישראל - מנהלת מזג האוויר". "הייתי אחד הראשונים בפייסבוק ואני חושב שזה מדיום מדהים", מבהיר רופ.

דני רופ. / צילום: אביב חופי
 דני רופ. / צילום: אביב חופי

אז איפה הבעיה?
"האינטרנט פותח אפשרות בלתי מוגבלת לכתוב מה שאתה רוצה, איך שאתה רוצה. אבל, אם אתה כאזרח צורך את המידע שלך ממקומות לא מקצועיים, אתה בבעיה. מקצוע חזאות מזג האוויר הוא מקצוע רציני, מדע שלומדים אותו שנים באוניברסיטה, או לחילופין משרתים שלוש שנים בצבא ביחידת החיזוי של חיל האוויר ומוסמכים כחזאים. חזאי זה לא איזה נביא שרואה בכוכבים, ולא יכול להיות שקבוצה של חובבים תקים אתר מזג אוויר וגופי תקשורת רציניים ייקחו משם מידע".

אבל זה בדיוק מה שקורה.
"נכון. יש לי עוד בעיה עם חובבים כמו פלג: בגלל שהם כל כך רוצים שתקרה סערה הם תמיד מעצימים את המציאות, לוקחים את מה שיש ומוסיפים משפטים מפוצצים כדי שיקליקו על האייטמים שלהם, גם אם זה פייק. הם עושים עוד עוול ומפיצים תחזיות ליותר מ־10 ימים קדימה. אם הם יראו במפות אפשרות לסערה בעוד 10 ימים, הם יפיצו את זה. זה חוסר אחריות מקצועי, אבל הציבור לא מבין במטאורולוגיה והציבור… עזוב הציבור, העורך שלי בחמש שולח לי הודעה ואומר לי: 'תקשיב, כתוב בקבוצה הזאת בפייסבוק שהולכת להיות סערה ביום שני'".

צחי פלג אומר שהוא מס' 1 בארץ.
"צחי פלג לא למד את המקצוע. יש לו המון ידע והוא מאוד אוהב פרסום, אבל הוא לא חזאי, יש לו מפעל לפאות. משתמשים שרוצים לקבל מידע אמין צריכים לצרוך תחזיות מזג אוויר אך ורק ממקורות מקצועיים.